قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نخبگان کشور ایرادات اعلامیه جهانی حقوق بشر را مطرح کنند
اشکال‌‌ علما به بانک‌ها به خاطر صوری بودن عقود است/ باید برای آشنایی مردم با عقود اسلامی برنامه ریزی شود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

نخبگان کشور ایرادات اعلامیه جهانی حقوق بشر را مطرح کنند

عضو جامعه مدرسین گفت: با توجه به ایرادات اساسی اعلامیه جهانی حقوق بشر پیشنهاد می کنم، کارگروهی از سوی وزارت امورخارجه با همکاری محققین حوزه و دانشگاه برای بررسی این موضوع مهم تشکیل شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار رئیس مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد اظهار داشت: ما چهار سال پیش در این مرکز فقهی سلسله نشست‌های علمی در نقد اعلامیه جهانی حقوق بشر برگزار کردیم، تعجب می‌کنم، چرا با وجود این همه نواقص و کاستی و مبانی خلاف آموزه‌های دینی، ایران و خیلی از کشورهای اسلامی این اعلامیه را پذیرفته و ملتزم به آن شده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: شما می‌توانید برای مجامع بین‌المللی شاخص فعالیت خود را تنوع فرهنگی بر اساس قانون اساسی هر کشور قرار دهید نه تنوع اقوام و طوائف، زیرا اگر تنوع فرهنگی بخواهد بر اساس سلیقه‌ها، اقوام، گروهها و طوایف مطرح شود خود منشأ نزاع می‌گردد، در حالی که شما دنبال این هستید که با احیاء حقوق بشر و احترام به آن نزاع‌ها را کمتر کنید. این از نکاتی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاراتی به آن شده است، ولی به آن عمل نمی‌شود.

دین تنها عامل صلح در بین بشریت است

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: در همایش «صلح، علم و دین» که مدتی قبل در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شدریال یکی از حرف‌های من این بود که این اعلامیه نتوانسته صلح را برای بشر به ارمغان بیاورد، والاّ این جنگ‌ها و جنایت‌ها این‌چنین گسترش پیدا نمی‌کرد! علم یک حقیقتی دارد و حقیقت علم برای ما ارزشمند است، ولی علم هم نمی‌تواند صلح را به ارمغان بیاورد ولو بتواند تا اندازه‌ای بعضی از زمینه‌هایش را فراهم کند، تنها عاملی که می‌تواند صلح را در بین بشر برقرار کند دین است.

نویسنده کتاب «بررسی فقهی سلاح‌های کشتار جمعی» ادامه داد: هدف از این اعلامیه حقوق بشر یا اضافات و پیوست‌هایی که به آن ملحق می‌شود برقراری آرامش و صلح در بشریت است حال اگر ما بخواهیم تنوع فرهنگی را این طور گسترش بدهیم که شامل هر قوم و طایفه‌ای شود موجب نزاع می‌گردد و به این وسیله دایره‌ی نزاع توسعه خواهد یافت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: به قول طلاب موجب نقض غرض شده و به اصطلاح فلسفی خلف لازم می‌آید، چون مفروض اولیه این بوده است که عقلای دنیا دور هم نشسته و یک اعلامیه‌ای برای تحقق صلح و آرامش در جهان نوشته‌اند. حال اگر شاخص تنوع فرهنگی، فرهنگ اقوام و طوائف و اشخاص قرار داده شود این هدف محقق نمی‌گردد، لذا پیشنهاد دهید تنوع فرهنگی بر اساس قانون اساسی هر کشور در نظر گرفته شود.

وی اظهارداشت: آنگاه طبق این برنامه فرقه‌هایی امثال بهائیت و داعش و وهابیت از حیطه فرهنگ‌ها خارج می‌شوند. برخی از این فرهنگ‌ها با فطرت بشر هم مخالف دارد پس چگونه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؟ همچنین توسعه تنوع فرهنگی در این حد که دامنه‌اش به اشخاص کشیده شود، تالی فاسد فراوان دارد حتی برای خود آن شخص. یک شخص در زمان‌های مختلف سلیقه‌های گوناگون دارد! کدام را برای او محترم قرار بدهیم؟ به چه دلیلی یک شخص در طول عمرش فقط دو سلیقه داشته باشد ممکن است صد سلیقه متضاد پیدا کند بنابراین چنین جزئیاتی را نباید به عنوان شاخص مطرح نمود.

فاضل لنکرانی اضافه کرد: فکر اومانیستی غربی مبتنی بر اصالت انسان است که آنها را به اینجا کشانده است. آیا عقل، خرد و تجربه می‌پذیرد که ما باید برای فردی با سلایق متعدد احترام قائل باشیم؟ اصلاً قطع نظر از اینکه فرهنگ منطبق با قانون اساسی هر کشور باید شاخص قرار گیرد. حتی می‌توان جدا از قانون اساسی ضابطه و ملاک در تنوع فرهنگی را فرهنگ اکثریت مردم هر کشور نیز قرار داد؛ که این فرهنگ بر چه اساسی است و دایره فرهنگ‌شان چه مقدار است؟

نویسنده کتاب «التلقیح الصناعی، دراسه فقهیه – حقوقیه» ادامه داد: پس در نقد توجه غربی‌ها به تنوع فرهنگی در اقوام و طائفه‌ها می‌توان اینگونه گفت که ما یا بر طبق قانون اساسی و یا فرهنگ اکثریت مردم هر کشور به میدان بیائیم؛ اما از نظر دینی و نگاه اسلام غیر از خدای تبارک و تعالی هیچ فردی از بشر حق وضع قانون ندارد، حتی قانون‌گذاری و تشریع پیامبر و ائمه معصومین(ع) هم با اذن خدا است، خارج از این دایره رأی و نظرهیچ فردی اعتبار ندارد، حالا اگر تمام دولت‌ها بگویند ما می‌خواهیم بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر عمل کنیم فایده ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: لازمه‌ی برخی از مفاد اعلامیه این است که ما برای همجنس گرایی هم احترام قائل شویم در حالی که اسلام با آن مخالف است، اسلام با اینکه بشر بدون اتصال به وحی الهی بخواهد قانون‌گذاری کند مخالف است و شما امروز در دنیا این موضوع را هم مطرح کنید چون مطلب بسیار خوبی است که یک مقدار از آن غافل‌اند، اسلام در مقابل مسیحیت و یهودیت نیست، اسلام جامع این ادیان است، (البته ادیان غیر محرّف) ما معتقدیم که اسلام ادیان گذشته را دارد با یک اضافاتی، مناسب می‌دانم وزارت خارجه روی این نکته هم کار کند.

اسلام جامع این ادیان الهی است

وی گفت: این مطلب غلط در ذهن بسیاری از افراد است که اسلام ناسخ ادیان گذشته است و با ظهور اسلام اعتبار آن ادیان تمام شده، در حالی که فقط نبوت آنها از بین رفته است. لذا قرآن می‌فرماید؛ مسلمان و مؤمن کسی است که به آنچه بر پیامبر اسلام و انبیای گذشته نازل شده ایمان داشته باشد، «یومنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک» ببینید ما اولاً اسلام را این‌گونه تعریف کنیم که اسلام دارای مجموعه‌ی ارزشهای تمام ادیان گذشته است.

فاضل لنکرانی افزود: هیچ ارزشی در ادیان گذشته نیست که بگوئیم در اسلام وجود ندارد یا در اسلام خلافش آمده، اسلام علاوه بر ارزش‌های موجود در ادیان الهی گذشته اضافاتی دارد، حال در تدوین قوانین و مقررات برای اداره‌ی امور بشر، مواردی را اسلام به اختیار خود ما گذاشته، مثل توافق‌های نظامی، پیمان‌های بین المللی، ارتباطات،‌ رفت و آمدها، ولی در مسئله جعل قانون بخاطر حفظ کیان انسان، اسلام به بشر اختیار نداده و خود قانون‌گذاری کرده است چون ما حتی قدرت درک مصالح بشر زمان معاصر خود را هم نداریم چه رسد به آیندگان لذا باید تلاش کنیم تا در آینده با همراهی اندیشمندان متدین، احکام الهی را در سطح جهان جایگزین اعلامیه جهانی حقوق بشر نماییم.

وی اظهارداشت: اگر تمام عقلای بشر جمع شوند و چند سازمان‌ ملل هم تشکیل شود، آن‌گاه بپرسیم آیا شما قدرت درک همه مصالح بشر امروز را دارید می‌گویند نه، واقعاً ندارند و این یک چیز روشنی است. نتیجه چنین اقراری این است که باید قدرتی مافوق بشر که عالم به جمیع مصالح انسان اعم از مرد و زن و کوچک و جوان و پیر است برای بشر قانون‌گذاری کند. شما باید در جلسات خود این خط را دنبال کنید که اندیشمندان سراغ ادیان و قانون الهی رفته و با بهره‌گیری از متون دینی بتوانند ضوابطی را برای بشر جعل و تنظیم نمایند.

رژیم صهیونیستی به سمت دولت واحد جهانی پیش می‌رود!

استادحوزه علمیه ادامه داد: بیش از ۲۰ سال پیش آقایی از حزب الله لبنان یا از علمای فلسطین که ۱۵ سال در بند زندانهای رژیم صهیونیستی بود و آزاد شده و به ایران پیش والد ما آمده بود می‌گفت در تمام بازجویی‌ها اسرائیلی‌ها از من می‌پرسیدند مهدی موعود کیست؟‌ آنها تا این حد کار می‌کنند. شما شک نکنید ایجاد داعش برای ضربه زدن به قضیه‌ی مهدویت است ـ البته به فکر باطل خودشان ـ آنها برای اینکه دهکده‌ی جهانی به وجود آورند بانک جهانی درست کردند، کم‌کم به سمت دولت واحد جهانی هم به قول خودشان پیش می‌روند! چرا از سوی سیاستمداران ما، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما یک کارگروه برای مقابله با این مسئله تشکیل نشده تا بگوییم اصلاً فکر جهان شمولی غیر از ارتباط با مبدأ وحی نمی‌تواند تحقق یابد چون این مبدأ وحی است که می‌تواند یک نظریه و نسخه برای کل بشر ارائه کند.

نویسنده کتاب «قاعده لاحرج» در پایان سخنان خود بیان داشت: در کنار توجه به آن راهکار فرعی شاخص قرار دادن فرهنگ مطرح در قانون اساسی هر کشور یا فرهنگ اکثریت جامعه، باید با لحاظ نقاط ضعف این مسئله، بنیان موضوع جهان شمولی فرهنگ غرب را با استدلال‌های متین ویران نمود.

فاضل لنکرانی گفت: توصیه می‌کنم راجع به نقد اعلامیه جهانی حقوق بشر یک کار جدی انجام بدهید ولو اینکه امروز طرح آن در خارج از کشور خیلی مشکل است، چون به علت فضای حاکم بر جهان این منشور جزء محکمات قوانین بین‌المللی شده، لذا در هیچ تریبونی نمی‌توانید بگویید ما می‌خواهیم اعلامیه حقوق بشر را نقد کنیم؛ اما باید تلاش کنیم تا در آینده با همراهی اندیشمندان متدین احکام الهی را در سطح جهان جایگزین اعلامیه جهانی حقوق بشر نماییم.

لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار سیدمحمد حسینی، رئیس مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد گزارشی از فعالیت‌های این مرکز ارائه کرد./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics