قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نظرات صریح علمای مشهد درباره‌ی مبارزه با کرونا/ در شرایط کنونی تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی ضرورتی ندارد/ اقدامات بهداشتی در حرم‌ها، عین ادب به اهل‌بیت(ع) و احترام به زائران ایشان است
نظرات صریح علمای مشهد درباره‌ی مبارزه با کرونا/ در شرایط کنونی تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی ضرورتی ندارد/ اقدامات بهداشتی در حرم‌ها، عین ادب به اهل‌بیت(ع) و احترام به زائران ایشان است

در دیدار جمعی از مدیران آستان قدس رضوی مطرح شد؛

نظرات صریح علمای مشهد درباره‌ی مبارزه با کرونا/ در شرایط کنونی تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی ضرورتی ندارد/ اقدامات بهداشتی در حرم‌ها، عین ادب به اهل‌بیت(ع) و احترام به زائران ایشان است

علمای مشهد تأکید کردند توجه به مسائل بهداشتی و پزشکی باید در اولویت مردم قرار گیرد و در صورت ابتلاء به این بیماری برای درمان و جلوگیری از شیوع آن اقدامات و دستورات متخصصین امر و پزشکان لازم است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، جمعی از مدیران آستان قدس رضوی با حضور در بیت حضرات آیات: مصطفی اشرفی شاهرودی، سید جعفر سیدان، رجبعلی رضازاده و سیدحسن مرتضوی شاهرودی، گزارشی از اقدامات این آستان مقدس در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ارائه دادند.

علمای مشهد در این دیدارها اقدامات پیشگیری را در حرم‌های مطهر مثبت ارزیابی کرده و تصریح کردند: رعایت مسائل بهداشتی از امور عقلانی وجدانی و دینی است و در شرایط کنونی تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی ضرورتی ندارد و اقدامات بهداشتی در حرم‌ها، عین ادب به اهل‌بیت(ع) و احترام به زائران ایشان است.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی: زیارت حضرت رضا (ع) از راه دور هم مورد مقبول درگاه الهی است

عاجزانه از مردم تقاضا دارم دستورات پزشکی و بهداشت فردی را رعایت کنند و با توجه به اعتقادشان به ولایت اهل‌بیت(ع)، توسلشان به حضرت حجت ارواحنا فدا را قطع نکنند چراکه طبق اعتقادات و تعالیم دینی، دعای خیر اهل‌بیت(ع) در درگاه خداوند متعال مستجاب است.

ائمه معصومین(ع) شاهد و ناظر بر اعمال محبین خویش هستند و با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا، نیازی به تشرف حضوری زائران و مجاوران در محیط مضجع منور حضرت رضا(ع) نیست از همین رو عرض حاجت خدمت حضرت رضا(ع) از راه دور کفایت می‌کند.

در این شرایط چسبیدن به ضریح و رفتن به تحت قبه لازم نیست، زائران دورتر قرار بگیرند، امام رضا(ع) صدایشان را می‌شنوند و جوابشان را می‌دهند. از مردم تقاضا دارم دستورات را رعایت کنند تا سوژه به دست مخالفین داده نشود.

آنچه که ما شنیدیم رعایت نکات برای دفع این بلا نسبت به حرم مطهر و زائران عزیز خوب انجام شده است، اما در شرایط کنونی با استفاده از تبلیغات محیطی و غیره در صحن‌های متبرک حرم مطهر رضوی، بر زیارت حضرت رضا(ع) از راه دور تأکید و این شیوه از زیارت را در شرایط حاد کنونی ترویج دهید.

مردم را به خواندن ۷ آیه مشهور که از سوی آیت‌الله خوانساری برای دفع بلا توصیه شده سفارش می‌کنم. آن هفت آیه شامل آیه مبارکه ۵۱ سوره توبه، آیه مبارکه ۱۰۷ سور یونس، آیه ۳۸ سوره زمر، آیه مبارکه ۱۲۹ سوره توبه می‌شود و طبق توصیه اگر روزی یک مرتبه صبح قرائت شود، ان‌شاءالله رفع خطر و بلا خواهد شد.

آیت‌الله سیدان: اقدامات بهداشتی در حرم‌ها، عین ادب به اهل‌بیت(ع) و احترام به زائران ایشان است

در شرایط کنونی جامعه و رواج بیماری ویروسی، باید بهداشت فردی را در همه شرایط رعایت کرد، رعایت بهداشت در همه مکان‌ها خصوصاً در اماکن مقدسه، یک عمل عقلانی و دینی است.

در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور، دو نکته حائزه اهمیت وجود دارد که مردم باید به‌طور جد این دو مورد را رعایت کنند.

نکته اول، رعایت بهداشت و دستورات پزشکی است و هر آنچه متخصصان این امر بر آن تأکید دارند. این امر تاجایی اهمیت دارد که حتی عمل به دستورات متخصص موثق این بیماری حتی اگر کافر هم باشد لازم است.

در درجه اول باید به مردم در خصوص پیشگیری از این بیماری هشدار داد و مردم را تشویق و تحریص کرد تا مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

تأکید دین اسلام بر رعایت بهداشت فردی و میزان احادیث و روایات در این خصوص شگفت‌انگیز است. احکام اسلامی از جمله غسل و وضو نیز ریشه‌اش همین رعایت بهداشت است. لذا همه باید بهداشت فردی را در همه شرایط رعایت کنند علی‌الخصوص در شرایط استثنائی که در آن حضور داریم، رعایت بهداشت در همه مکان‌ها خصوصاً در اماکن مقدسه، یک عمل عقلانی و دینی است.

نکته دومی که همه باید بدانند و به‌اندازه نکته اول اهمیت دارد، بحث دعا و نیایش است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ/ بگو: اگر دعایتان نباشد پروردگارم به شما ارج و منزلتی ننهد.» در روایتی دیگر از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند: قرائت قرآن مهمتر است یا دعا کردن و ایشان پاسخ دادند: «دعا کردن» و سپس به همین آیه سوره فرقان استناد کردند.

آیه می‌فرماید: «وَمَآ أَرْسَلْنَا فِى قَرْیَهٍ مِّن نَّبِىٍّ إِلَّآ أَخَذْنَآ أَهْلَهَا بِالْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ‏/هیچ پیامبرى را در هیچ آبادى نفرستادیم، مگر آنکه مردم آنجا را گرفتار سختى‏ها و بلاها ساختیم تا شاید به زارى (و توبه) درآیند.»: بعضی از این ابتلائات به خاطر این است که مردم به درگاه خداوند تضرع کنند چون صلاح مردم در تضرع است. عقل، نقل و تجربه نشان می‌دهد که دعا در این موقعیت اهمیت بالایی دارد.

خداوند سنت‌هایی دارد که گاهاً این سنت‌ها را با معجزه می‌شکند و ما چون نمی‌دانیم که مشیت الهی چیست باید به تکلیف‌مان عمل کنیم. در خصوص این ویروس هم نمی‌دانیم خداوند اراده معجزه کرده و یا نه لذا تکلیف داریم طبق دستورات پزشکان عمل نماییم، لذا در این شرایط تکلیف رعایت بهداشت و تضرع به درگاه الهی است.

مردم بدانند برنامه‌هایی که آستان قدس در جهت امور بهداشتی و پیشگیری انجام می‌دهد، ذره‌ای برای کمرنگ کردن محبت اهل‌بیت یا اهانت به آنان نیست. بنده در جواب کسی که اقدامات بهداشتی در این شرایط را ناخوشایند می‌دانست، صریح گفتم، این برنامه‌ها عین ادب به اهل‌بیت(ع) و احترام به زائران ایشان است.

آیت‌الله رضازاده: در شرایط کنونی تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی ضرورتی ندارد

زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) با قرائت زیارت‌نامه حضرت رضا(ع) از راه دور می‌توانند فیض زیارت این امام همام(ع) را کسب کنند تا ان‌شاءالله با توسل به حضرت رضا(ع) این خطر رفع شود.

(مرحوم میرزامهدی اصفهانی، مریض می‌شود و به دکتر می‌رود، از پله‌ها که بالا می‌رود، می‌گوید خدایا عمرم به آخر رسید! دکتر آمدن برایم فایده‌ای ندارد، اما تو بر مریض واجب کردی که خودش را مداوا کند. چون بر من واجب است برای حفظ خودم به دکتر مراجعه کنم و الا برای این چند روز باقیمانده از عمرم نمی‌آمدم؛ همان‌طور شد و ایشان بعد از چند روز از دنیا رفت. این برای ما درسی است که مریض باید به دکتر مراجعه کند، ولو اینکه یقین دارد چند روز دیگر از دنیا می‌رود).

سال ۱۳۴۵ برای ادامه تحصیل به نجف رفته بودم، مرحوم آیت‌الله سیدمحسن حکیم زنده بود، نقل است که فرموده بودند: اگر طبیب متخصص من بگوید باید ۴۸ ساعت به پشت بخوابی و به سقف اتاق نگاه کنی و مژه هم نزنی، چون شفایت در همین است، من تکان نخواهم خورد.

درعین‌حال که معتقد هستم در پشت پرده مسائل و مصلحتی هست که از آن بی‌خبر هستیم، ولی معتقدیم که دعا خیلی مؤثر است و مراجعه به طبیب هم بر ما لازم است. باید بین دعا، مقدرات و مراجعه به اطبا جمع نمود.

در این شرایط پزشکان و پرستاران خیلی خوب وارد میدان کار شدند و تشکر می‌کنم، امیدوارم به برکات حضرت رضا(ع) این مرض به‌زودی برطرف شود و تمام مردم دنیا، چه شیعه، چه سنی، چه مسلمان و چه کافر از این مرض راحت و در امن الهی قرار بگیرند.

آیت‌الله مرتضوی شاهرودی: رعایت مسائل بهداشتی از امور عقلانی وجدانی و دینی است

رعایت مسائل بهداشتی از امور عقلانی، وجدانی و دینی است و مخصوصاً در اماکن مقدسه و حرم مطهر حضرت رضا (ع) هر چه بیشتر رعایت شود، از سوی خالق و مخلوق پسندیده‌تر است.

در نجف بودیم امام (ره) به دلیل مبارزه و مخالفت با شاه و پهلوی چراغانی نیمه شعبان را در یک سال منع فرمودند، وقتی از ایشان پرسیدم این کار باعث کم رونق شدن مراسم جشن میلاد امام زمان (عج) نخواهد شد، فرمودند: ما برای خدا و دفاع از دین این کار را انجام دادیم، اگر یک سال کمرنگ باشد، خود خدا چنان در سال‌های آینده بیشتر و گسترده بساط این جشن را فراهم خواهد کرد فوق تصور ما و همین هم شد.

مردم بدانند محدودیت‌های به وجود آمده در حرم امام رضا (ع) ان‌شاء‌الله پس از نابودی ویروس کرونا در آینده نزدیک شاهد گسترش خدمات بیشتر آستان قدس خواهیم بود.

نظر تولیت محترم آستان قدس مبنی بر هماهنگی با تصمیمات وزارت بهداشت و درمان بسیار درست و خوب است و رعایت مسائل بهداشتی در حرم مطهر هم باید طبق مقررات پزشکی باشد. خوب است که الآن درب حرم مطهر باز است و موارد بهداشتی هم طبق مقررات بهداشت و درمانی رعایت و پیش‌بینی می‌شود.

ضمن اینکه از پزشکان و پرستاران سخت‌کوش و فداکار تشکر می‌کنم؛ همه باید بدانند برنامه‌های پزشکی را در خانه، محل کار و فعالیت‌هایشان رعایت کنند و مردم را به توسل، دعا و تضرع در ماه مبارک رجب دعوت می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics