قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نظر آیت‌الله فاضل لنکرانی در مورد روزه گرفتن در دوران کرونا
انحصار زکات به موارد ۹گانه در شرایط کنونی جای بررسی دارد

احکام شرعی/

نظر آیت‌الله فاضل لنکرانی در مورد روزه گرفتن در دوران کرونا

برخی از مسوولین پزشکی گفته‌اند چنانچه افراد در هر چند دقیقه مقداری آب بنوشند از ابتلاء به کرونا محفوظ می‌مانند در این صورت تکلیف مومنین نسبت به روزه ماه مبارک رمضان چیست؟

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پاسخ به سؤالی توضیحاتی درباره شرایط روزه گرفتن در ایام کرونا داد. متن این پرسش و پاسخ بدین شرح است:

سلام علیکم

با احترام به استحضار می‌رساند با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه برخی از مسوولین پزشکی گفته‌اند چنانچه افراد در هر چند دقیقه مقداری آب بنوشند از ابتلاء به آن محفوظ می‌مانند حال در این صورت بفرمایید تکلیف مومنین نسبت به روزه ماه مبارک رمضان در صورت وجود این ویروس چیست؟

بسمه تعالی

بعد از سلام و تحیت

۱- کسانی که مریض هستند و روزه موجب شدت مرض یا تاخیر در سلامتی آنان شود، روزه بر آنان واجب نیست و باید در زمان دیگر روزه بگیرند.

۲- کسانی که سالم هستند اما احتمال عقلائی مریض شدن به سبب روزه را می‌دهند در این صورت روزه بر آنان واجب نیست و بطلان آن هم بعید نیست. در برخی روایات وارد شده است الصَّائِمُ إِذَا خَافَ عَلَى عَیْنَیْهِ مِنَ الرَّمَدِ أَفْطَرَ (روزه دار چنانچه خوف درد چشم به سبب روزه داشته باشد باید افطار کند)

۳- چنانچه اهل خبره در امور پزشکی لازم ببینند که هر انسانی برای عدم ابتلا به ویروس کرونا در هر چند دقیقه یک بار مقداری آب بنوشند، در این صورت هم وجوب روزه ساقط می‌شود، مگر آنکه در اثر ماندن در خانه از ابتلاء به آن مصون بمانند که در این صورت ماندن در خانه واجب می‌شود الا اینکه به جهت کار اهم لازم شود که از خانه خارج شوند.

محمدجواد فاضل لنکرانی

۲۳ / ۱ / ۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics