قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مشق اجتهاد / نقدی بر میزگرد مشق اجتهاد

نقدی بر میزگرد مشق اجتهاد

کانال دانش پژوهان در پیامی به سخنان حجت‌الاسلام  مهریزی در میزگرد “چالش های فقه در دنیای معاصر” پرداخته و میزگرد  مشق اجتهاد در اصفهان را نقد کرد. پبام این کانال به قرار زیر است:

نه شیخ طوسی نه صاحب جواهر نه جناب مهریزی هیچ‌کدام نگفته‌اند زن مستأجر است.

عجب حرف‌هایی فرموده است جناب مهریزی؛ خدایشان حفظ کند که البته اصل انگیزه ایشان بر دفاع از زنان خوب است اما دفاع اگر علمی نباشد که از حمله بدتر می‌شود.

۱- نه شیخ طوسی نه صاحب جواهر نه جناب مهریزی هیچ‌کدام نگفته‌اند زن مستأجر است، حتی اگر کسی خود این پست را بخواند، می‌فهمد که عنوان با متن تناقض دارد. او گفته است مرد به‌مثابه مستأجر است! حالا اینکه به‌مثابه مستأجر بودن بد است یا به‌مثابه موجر بودن، بماند؛ بالاخره هرکدام که بشود تیری بشود که در تاریکی به فقه سنتی بپرانیم، زن بد است که همان باشد و فقه سنتی گفته است زن همان است.

۲- شیخ طوسی در المبسوط بعدازاینکه گفته است هزینه پزشک و فصد و حجامت و پول دارو بر عهده مرد نیست می‌گوید فقها – نه خودش – زوج را به مستأجر و زوجه را به صاحب‌خانه تشبیه کرده‌اند…: لیس علیه أجره طبیب و لا فصاد و لا حجام و لا ثمن دواء؛ و شبه الفقهاء الزوج بالمکترى و الزوجه بالمکرى دارا، فما کان من تنظیف کالرش و الکنس و تنقیه الآبار و الخلاء، فعلى المکتری، لأنه یراد للتنظیف و ما کان من حفظ البنیه کبناء الحائط و تغییر جذع انکسر فعلى المکری، لأنه الأصل. (المبسوط- ۶:۸)

۳- شیخ طوسی نگفته مرد همسر را به پدرش سپرده و بعد از التیام دوباره او را می‌ستاند بلکه خودزن را صاحب‌خانه معرفی کرده است.

۴- صاحب جواهر هم این کلام را نقل کرده است ولی خودش به آن نقد دارد و در مقام بیان اشکال آشکار آن را نقل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics