قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقش حوزه علمیه در نسبت با فقه گردشگری
نقش حوزه علمیه در نسبت با فقه گردشگری

در نشستی بررسی شد؛

نقش حوزه علمیه در نسبت با فقه گردشگری

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری، نقش حوزه‌های علمیه را نقش جامعی را تعریف کرد و اظهار داشت: باید شئون و کارکردهای مختلف گردشگری و نقش جامع حوزه‌های علمیه را مدنظر قرار داده و با قراردادن این دو مجموعه در کنار یکدیگر، مجموعه‌ای از نظام مسائل و کارکردهای خاص برای حوزه‌های علمیه را در زمینه‌های معرفتی، نظریه‌پردازی، عرصه‌های تبلیغی، ترویجی، در عرصه‌های عملیاتی و تحقق بیرونی دین استخراج کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، ششمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی گروه فقه بین‌الملل و فقه گردشگری موسسه فتوح اندیشه؛ با موضوع «نقش حوزه علمیه در نسبت با فقه گردشگری» با ارائه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر سید مفید حسینی کوهساری (رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، استاد حوزه و دانشگاه، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه) با حضور اساتید و پژوهشگران فقه بین‌الملل و فقه گردشگری در قالب «حضوری ـ وبیناری» برگزار گردید.

حجت‌الاسلام کوهساری در این نشست با بیان مقدماتی در باب «مدنظر قراردادن حوزه‌های علمیه اعم از حوزه، نهادهای حوزوی و نیز نهاد روحانیت»، «مأموریت کلان حوزه در بُعد معرفتی، گفتمان‌سازی و تحقق دین در عرصه‌های فردی، اجتماعی، حکومتی و بین‌المللی»، «گردشگری به‌مثابه یک پدیده نوظهور» به بررسی عملکرد حوزه علمیه در مأموریت‌های کلان خود مخصوصاً در گردشگری پرداخت.

وی با بررسی مأموریت «معرفتی و علمی» حوزه علمیه در زمینه گردشگری، حوزه را نیازمند تعریف رشته‌ها و عرصه‌های مطالعاتی جدید در دو عرصه کلان علوم اسلامی و علوم انسانی دانست و اظهار داشت: سه دانش «فقه گردشگری»، «فلسفه و حکمت گردشگری» و «اخلاق گردشگری» باید در حوزه علوم اسلامی به شکل جدی پرداخته شود.

حسینی کوهساری، در باب ضرورت پرداختن به گردشگری در علوم اسلامی و انسانی اظهار داشت: امروزه گردشگری یک مقوله چند ساحتی بوده و کارکردهای متنوعی دارد و ازآن‌جاکه گردشگری، «۱۰ درصد» اقتصاد جهانی را به خودش اختصاص داده است، باید پیوند خودش را در قالب مطالعات میان‌رشته‌ای با همۀ علوم اسلامی و علوم انسانی تعریف کند و در نتیجه مباحث گردشگری نیازمند آن‌است که در همۀ عرصه‌های معرفتی جانمایی شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه مقوله هجرت در تمام اشکال «فیزیکی، معنوی و روحی» را زمینه تمدن‌سازی بشر معرفی کرده و نمونه این مسئله را، هجرت علما از سراسر جهان شیعه، به حوزۀ نجف و یا قم دانست و گفت: در ادبیات غنی اسلامی، مباحث گردشگری به‌صورت گسترده وجود دارد و هجرت، یکی از نمونه‌های آن است.

رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در ادامه به تبیین مأموریت دوم حوزه‌های علمیه در قالب «گفتمان‌سازی نظریه اسلامی» پرداخت و اظهار داشت: نخبگان حوزوی بعد از گام اول در «نظریه‌پردازی» باید به‌وسیله «نقدوبررسی نظریات گردشگری»، «برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها و نیز مباحث علمی» گفتمان‌سازی گردشگری را ایجاد کرده و آن را به کمک «رسانه‌ها» به جریان‌سازی هدایت کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: متخصصین در گام بعدی باید این جریان‌سازی را با استعانت از «نهادسازی» به فرهنگ تبدیل کرده و درنهایت به تمدن‌سازی ختم کنند.

حسینی کوهساری در بررسی مأموریت سوم حوزه‌های علمیه به وظیفه نهادسازی و تحقق دین اشاره نمود و اذعان داشت: ما در این گام باید به‌دنبال تحقق گردشگری اسلامی و سالم در جهان باشیم. وی در مرحله اول، نقش حوزه‌های علمیه را در پیوند خوردن مقوله گردشگری با «علم و پژوهش»، «اقتصاد»، «فضای بین‌الملل اسلامی و غیراسلامی»، «اخلاق»، «سبک زندگی»، «استقلال و آزادی»، «تحقق عدالت و برابری در عرصه داخلی و بین‌المللی» و «مبارزه با ظلم و فساد» زمینه‌ساز، هدایت‌گر، مطالبه‌گر و پاسخگو معرفی نمود.

در پایان نشست، حجت‌الاسلام حسینی کوهساری، نقش حوزه‌های علمیه را نقش جامعی را تعریف کرد و اظهار داشت: باید شئون و کارکردهای مختلف گردشگری و نقش جامع حوزه‌های علمیه را مدنظر قرار داده و با قراردادن این دو مجموعه در کنار یکدیگر، مجموعه‌ای از نظام مسائل و کارکردهای خاص برای حوزه‌های علمیه را در زمینه‌های معرفتی، نظریه‌پردازی، عرصه‌های تبلیغی، ترویجی، در عرصه‌های عملیاتی و تحقق بیرونی دین استخراج کرد.

وی درنهایت، برای ترسیم نقشۀ راه حوزه‌های علمیه، این‌گونه بیان کردند که باید ابتدا محورها و توصیه‌های هفت‌گانه تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب را مدنظر قرارداد و با توجه به آن، نسبت‌ها و ارتباط‌های مختلف گردشگری را با هرکدام از این عرصه‌ها دریافته و بر اساس هرکدام از این محورها برای حوزه‌های علمیه، مأموریت‌های مستقیم و غیرمستقیمی را مشخص نماییم.

گفتنی است، در انتها، سؤالاتی توسط اساتید و پژوهشگران حاضر در این نشست مطرح گردید که حجت‌الاسلام حسینی کوهساری، به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics