قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاهی اجمالی به کتاب «الجندر بین النوع الاجتماعی والواقع التشریعی»
نگاهی اجمالی به کتاب «الجندر بين النوع الاجتماعي والواقع التشريعي»

تازه‌های نشر؛

نگاهی اجمالی به کتاب «الجندر بین النوع الاجتماعی والواقع التشریعی»

«جَندَر» یا «هویت جنسیتی شناور» از موضوعات معاصر است که جایگاه گسترده‌ای در اندیشه و جوامع غربی یافته و تلاش می‌شود تا در جوامع اسلامی نیز ترویج و انتشار یابد. این امر با هدف دگرگونی هویت، از بین بردن تار و پود بافت اجتماعی و تضعیف توانایی‌های انسانی برای تحمیل اهداف استعماری و استکباری صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «الجندر بین النوع الاجتماعی والواقع التشریعی» اثر استاد سید ابوالحسن حمید مقدس غریفی که به‌تازگی منتشر شده، پژوهشی علمی است که به موضوعی حساس با ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن می‌پردازد.

نویسنده با نقد موضوع جندر، بیان ریشه‌ها، و آثار زیان‌بار این موضوع، دیدگاه فقهی را در بسیاری از بخش‌های آن شرح می‌دهد. کتاب در نوع خود دارای عنوانی بدیع است و تاکنون کسی به بررسی و پژوهش آن از منظر قانونی و فقهی نپرداخته است.

اثر پیش رو ثمره تحقیقات استاد فقیه سید ابوالحسن حمید مُقَدَّس الغریفی، استاد حوزه علمیه نجف اشرف است که در ادامه سلسله‌ای از پژوهش‌های فقه اسلامی معاصر مانند تلقیح مصنوعی، فناوری هسته‌ای، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، فدرالیسم و احکام معامله با غیرمسلمانان _ اعم از دینی و مذهبی _ به قلم تحریر درآمده است. همچنین در این کتاب، آراء و مبانی ایشان در فقه سیاسی در خصوص مسائلی مانند ماهیت دولت اسلامی، قانون اساسی آن، ماهیت نظام حکومتی و سایر موضوعات مرتبط، بیان شده است

نویسنده در این کتاب به بررسی و نقد مفهوم «جنس» با رویکردی علمی می‌پردازد و موضع شرع مقدس را در این زمینه بیان می‌کند. وی نقاط ضعف دیدگاه طرفداران مدرنیته در تعیین هویت جنسیتی و پیامدهای منفی آن بر بشریت را به طور کلی آشکار می‌سازد. همچنین به حکم شرعی ترویج و طرح چنین دیدگاه‌هایی در جامعه و تلاش برای اجرای آنها اشاره می‌کند.

همچنین در بخشی دیگر از این کتاب به بررسی و نقد مهم‌ترین نظریه‌ها و دیدگاه‌های قدیمی و معاصر در مورد جنس انسان و انواع مختلف آن می‌پردازد. او همچنین به تفسیر و توضیح متون قرآنی و روایی مرتبط با این موضوع، به‌ویژه در مورد چگونگی خلقت زن، ماهیت زاد و ولد انسان و سایر موضوعات مشابه می‌پردازد. همچنین به بیان تفاوت‌های خلقی بین زن و مرد و احکام شرعی مترتب بر آن پرداخته است. سپس به ناسازگاری لواط و مساحقه با خلقت بشری و فطرت انسانی اشاره کرد که علاوه بر حرمت شرعی آن، عقل حکم به قبح آن می‌دهد.

نویسنده سپس به تفصیل به ارزش انسانی زن در قرآن کریم پرداخته است که به تکریم و قرار دادن زن در جایگاه شایسته‌اش سفارش کرده است. ایشان با بیان وجوه افتراق بین زن و مرد، به شبهاتی که مدرنیست‌ها بر ضد شریعت اسلام و متون مقدس آن مطرح می‌کنند، پاسخ داده است.

از بارزترین این شبهات، ادعای عدم برابری است که نویسنده در این زمینه دیدگاه اسلام را درباره مفهوم برابری شرح داده و سپس تناقض در رفتار غربی‌ها با زنان را آشکار کرده است.

غریفی همچنین با بیان حکم شرعی انجام عمل‌های تغییر جنسیت، به ادله شرعی تحریم و حرمت آن جز در یک مورد خاص اشاره کرده، که آن مورد، خنثى غیرمشکله است؛ یعنی کسی که می‌توان جنسیت او را مطابق با ادله علمی و شرعی تعیین کرد.

سپس نویسنده در جای دیگر به موضوعی که به عنوان «خنثى  روانى» شناخته می‌شود، پرداخته و بطلان و عدم صحت آن را به عنوان دلیل شرعی برای تغییر جنسیت بیان کرده، و این پدیده را یک بیماری روانی دانسته که باید در بیمارستان‌های روانپزشکی تحت درمان قرار بگیرد.

شاید یکی از مهم‌ترین مباحثی که استاد الغریفی بدان پرداخته عباراتست از: میزان امکان اتکا به ارزش‌های انسانی به عنوان مبنای وضع احکام و قوانین است که این موضوع را به تفصیل مورد بحث قرار داده و سپس به مهم‌ترین قوانین مربوط به زنان اشاره کرده و به شبهات و تردیدهای مرتبط با آنها با استفاده از روشی استدلالی قوی پرداخته است.

کتاب حاضر شامل مباحث علمی، تفسیری و رجالی و همچنین پژوهش‌های فقهی استدلالی می‌باشد و در قطع وزیری و در ۳۲۰ صفحه منتشر شده است.

راه‌های تهیه کتاب: ۱. مراجعه به نمایشگاه کتاب دائمی عتبه حسینیه مقدسه واقع در نزدیکی باب السلام ۲. نمایشگاه انتشارات عتبه حسینی مقدسه واقع بین الحرمین شریفین ۳. خرید آنلاین از طریق «کتابخانه الکترونیکی وارث».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics