قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاهی به یکی از پژوهش‌های فقهی مرتبط با حقوق مردم و حریم خصوصی
نگاهی به یکی از پژوهش‌های فقهی مرتبط با حقوق مردم و حریم خصوصی

معرفی مقاله؛

نگاهی به یکی از پژوهش‌های فقهی مرتبط با حقوق مردم و حریم خصوصی

شبکه اجتهاد: در کشور ما تلاش‌ها در حوزه حقوق انسانی چه از حیث علمی و نظری و چه از حیث عملی فقط محدود به محیط‌های دانشگاهی یا فعالان مدنی مرتبط با آنها یا مراکز رسمی در قوای سه‌گانه نمی‌باشد بلکه نهادهای حوزوی و فعالان دینی نیز هم از حیث نظری و هم عملی تلاش‌های در خور توجهی از خود نشان می‌دهند؛ اگرچه جامعه انتظار بیشتری از آنها به ویژه از حیث اثرگذاریه‌ای عملی و نتیجه بخش  بر بهبود امور دارند.

در گستره وسیع مطالعات حوزوی کم نیستند آثاری که مبتنی بر پاسخ‌دهی به دغدغه‌های ناظر به حقوق مردم و حل برخی چالش‌های موجود  تالیف می‌شوند از جمله مقاله‌ای در آخرین شماره دو فصلنامه فقه و سیاست از مجموعه نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با عنوان «گستره اختیارات نظام اسلامی در عرصه خصوصی و ضابطه‌‌مندی آن از منظر فقه سیاسی شیعه» به قلم سید کاظم سید باقری.

نویسنده مقاله یکی از دغدغه‌های خود را که در چکیده مقاله مورد تاکید داده جلوگیری از اقدامات خودسرانه و لغزش‌های خلاف شرع ناقض حریم خصوصی مردم  معرفی کرده است. نویسنده هم چنین در نتیجه‌گیری مقاله خود تصریح کرده که کوچکترین بی‌دقتی در رعایت حریم خصوصی شهروندان می‌توان احساس ناامنی بین مردم ایجاد کند خصوصا که با توجه به ابزارهای نوین دخالت در حریم خصوصی مردم راه‌های خدشه به آرامش مردم به شکل‌های مختلف در دسترس می‌باشد.

شایان ذکر است امروزه در سطح جهانی موضوع حریم خصوصی و نحوه رفتار دولت‌ها در قبال آن یکی از حوزه‌های دارای اولویت در مباحث حقوق بشر است و آثار علمی یا اسناد حقوقی مهمی در این زمینه ارائه گردیده است چنانچه در کشور ما نیز تالیفات متعددی در این موضوع در دسترس است. یکی از تالیفات فقهی قابل توجه در بحث حریم خصوصی کتاب دو جلدی مبانی و احکام حریم خصوصی بر اساس منابع اسلامی اثر محمد سروش از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

با همه تلاشهای نظری، همه می‌دانند که مصادیق نقض حریم خصوصی در سراسر جهان کم نیست و معمولا نگرانی‌های مختلف در این خصوص مطرح می‌شود.

بدون هر گونه داوری محتوایی در مورد پژوهش معرفی شده، لینک متن آن در (اینجا بخوانید) ارائه می‌شود./ کمیسون حقوق بشر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics