قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکنش رهبر انقلاب و مراجع تقلید به حادثه «متروپل» آبادان
واکنش رهبر انقلاب و مراجع تقلید به حادثه «متروپل» آبادان

گزارش؛

واکنش رهبر انقلاب و مراجع تقلید به حادثه «متروپل» آبادان

در پی حادثه دردناک ریزش ساختمان بزرگ «متروپل» در آبادان و کشته و زخمی شدن شماری از هم‌وطنان، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله جوادی آملی، دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی و دفتر مرجع فقید آیت‌الله صافی گلپایگانی به این حادثه واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در پی حادثه تأسف‌بار جان‌باختن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان در اثر فرو ریختن یک ساختمان در آبادان، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت به بازماندگان مصیبت‌دیده این حادثه، به مسئولان دستور دادند ضمن سرعت عمل برای کاستن از تلفات، مقصران حادثه مورد پیگرد و مجازات عبرت‌آموز قرار بگیرند و از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری شود.

متن پیام و دستور رهبر انقلاب که عصر امروز در جلسه فوق العاده‌ای در حضور رئیس‌جمهور با موضوع بررسی گزارش‌های هیئت‌های اعزامی به آبادان و پیگیری آخرین اقدامات انجام شده قرائت شد، به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم حادثه تاسف بار آبادان علاوه بر نیاز بر سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه اول اهمیت است، وظیفه پی گرد مقصران حادثه و مجازات عبرت آموزان آنان با همکاری قوه قضاییه و نیز تلاش گسترده بر جلوگیری از تکرار آن در همه نقاط کشور برعهده همه ما مسولان کشور است.

لازم می‌دانم، با تشکر از فعالیت چند روزه مسولان دولت، پیگیری وجدیت کامل در اینباره را مطالبه نماییم. به مصیبت دیدگان حادثه تسلیت عرض می‌کنم و برای آنان صبر واجر مسئلت می‌نمایم.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرزای در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی از سخنان خود به حادثه آبادان اشاره کرد و گفت: اینکه در ۴۰۰ سال قبل مسجد جامعی در اصفهان بنا شده که رنگ گنبد آن نیز تاکنون ثابت است، در حالی که یک بنای ده طبقه که هنوز مراحل ساختمانی آن تکمیل نشده، فرو می‌ریزد و عده‌ای کشته و مجروح می‌شود، بیانگر بی‌مسئولیتی و بی‌اخلاقی برخی‌هاست.

بینید یک نفر ساختمان ۱۰ طبقه ساخته، چند صباحی نگذشته که فروریخته و اسباب کشتن و مجروح شدن عده‌ای شده است؛ باید بررسی شود که چه عواملی سبب شده، آیا برنامه نظارت مهندسی ایراد دارد، یا مهندسین درس را خوب فرا نگرفته‌اند و یا درس‌ها کامل نبوده و یا اینکه در مقام عمل کم کاری صورت گرفته است.

در خارج، عمارت‌های ۱۰۰ طبقه، ۲۰۰ طبقه، ۱۵۰ طبقه‌ای وجود دارد که سالیان طولانیست استفاده می‌شود، اینها چه می‌کنند؟ اما ساختمان ما فرو ریخت! اینها به عقیده‌ی من قابل مطالعه است و باید مطالعه کافی کرد تا در آینده تکرار نشود.

آیت‌الله حسین نوری همدانی در پی حادثه دلخراش آبادان پیامی صادر کرد که بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. حادثه ناگوار آبادان موجب تأسف و تأثر گردید. مردم آبادان دارای سابقه درخشان در دوران‌های مختلف انقلاب بوده و همیشه دشمن شناس و حماسه ساز.

اینجانب ضمن تسلیت به اهالی متدین آبادان و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار و آسیب دیده این حادثه، ازمسئولین می‌خواهم هر چه سریعتر موضوع را بررسی نموده تا از تکرار اینگونه حوادث جلوگیری شود. توفیقات همه را از خداوند متعال خواهانم.

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در پی حادثه تلخ آبادان اطلاعیه‌ای صادر کرد که بدین شرح می‌باشد: بسم الله الرحمن الرحیم. إنا لله و إنا إلیه راجعون. خبر فروریختن ساختمانی در آبادان که موجب جان باختن عده‌ای از هم میهنان و مصدوم شدن گروهی دیگر، مایه تأسف و تأثر گردید.

اینجانب به خانواده‌های داغدار و مصیبت زده تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای جانباختگان طلب رحمت و مغفرت داشته و همچنین برای مجروحان و مصدومان عافیت مسئلت دارم.

ناگفته پیدا است کسانی که در این مصیبت بزرگ دست اندر کار بوده‌اند باید پاسخگو باشند؛ از خداوند متعال برای خانواده‌های مصیبت زده صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیامی تصویری ضمن تسلیت رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان بیان داشت: جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف‌اند یعنی همه ما موظفیم که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر اعتقاد صائب و عمل صالح بنیانگزاری کنیم. اینگونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. کسی که لرزان می‌اندیشد و مضطرب فکر می‌کند، مضطرب می‌سازد! آن که انگیزه اختلاسی و اندیشه نجومی دارد، فکرش را، فکرتش را، فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیان‌گزاری کرده است، خواه از مسئولین خواه از مردم! و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و ایمان سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می‌سازد.

متن کامل پیام معظم ‌له بدین شرح است: أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان را به همه تعزیت عرض می‌کنیم! اینگونه از حوادث تلخ ناشی از لرزان بودن بنیان فکری مسئولین و همچنین مردم است. جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف‌اند یعنی همه ما موظفیم که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر اعتقاد صائب و عمل صالح بنیان‌گزاری کنیم. اینگونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است.

کسی که لرزان می‌اندیشد و مضطرب فکر می‌کند، مضطرب می‌سازد. آن که انگیزه اختلاسی و اندیشه نجومی دارد، فکرش را فکرتش را فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیانگزاری کرده است _ خواه از مسئولین خواه از مردم_ و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و ایمان سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می‌سازد.

خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق دنیا نباشید، این شما را می‌برد! آن که در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه می‌سازد، غرق خواهد شد؛ فرمود: ﴿أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ‏﴾ این اصل اول.

اصل دوم آن است که امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) می‌فرماید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ این بیان نورانی حضرت در نهج البلاغه زمینه رسیدن به آن ﴿أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ تَقْوی‏ من الله﴾ است. اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد باید سبکبار باشد؛ بار دیگران را به دوش خود نگذارد، بار زائد را به دوش خود نگذارد، کاری که از او برنمیآید نپذیرد، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد؛ فرمود: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا».

اصل سوم نمونه عملی است که رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) در ساختن دو قبر شرکت کرد؛ یکی مربوط به فرزندش یکی در جای دیگر. دستور داد که این قدر بکَنید، این طور بکَنید، لحد را این طور بگذارید، مرده را آنچنان بخوابانید.

فرمودند اسلام خانه‌ای که برای مردم می‌سازد هر چند قبر و خانه مرده باشد آن را محکم می‌سازد! دین برای مرده قبر محکم می‌سازد، قبری که ریزش کند دینی نیست اسلامی نیست؛ فرمود: «و لَکِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْکَمَه».  این پیام دین است! فرمود مهندس هستی، محکم بساز؛ معمار هستی، محکم بساز؛ پیمانکار هستی، محکم بساز؛ برای مرده گورکَنی میکنی محکم بساز!

اگر نظام، نظام اسلامی است یعنی این؛ اگر مسئول آن نباشد اگر مردم این نباشند، این عمل به بیان پیغمبر و اسلام نیست؛ این اسلاممالی است نه اسلامی! فرمود: «و َلکِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْکَمَه».

مجدداً این سانحه تلخ را تسلیت عرض می‌کنیم و امیدواریم هم مسئولین عاقل باشند هم مردم متدین باشند، تا هیچ کسی حادثه تلخ نبیند و امیدواریم ذات اقدس الهی همه داغدیدگان و مصیبتدیدگان را به احسن وجه و با لطف و کَرم خویش مورد عنایت قرار دهد! «غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

دفتر آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی نیز در اطلاعیه‌ای آورد: بسم الله الرحمن الرحیم. حادثه ناگوار ریزش ساختمانی در آبادان، که در آن جمعی از هم‌وطنان عزیز، جان خود را از دست دادند، موجب تأسف و تأثر فراوان است.

این مصیبت دردناک را به خانواده‌های محترم داغدار و مردم عزیز و صبور آبادان تسلیت می گوییم و از خداوند متعال برای جان باختگان، رحمت و مغفرت الهی، برای بازماندگان صبر جمیل و برای مجروحین و آسیب دیدگان این حادثه، سلامتی و عافیت را خواستاریم.

از مسئولان و دست اندرکاران امر انتظار است که در جهت رفع آلام آسیب‌دیدگان، تلاش نمایند و با اتخاذ تمهیدات لازم از تکرار چنین حوادث تلخی، پیشگیری کنند.

دفتر مرجع فقید آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی همچنین در پی حادثه دردناک آبادان پیامی صادر کرد که بدین شرح است: بسمه تعالی. سلام علیکم بما صبرتم. حادثه غمبار و دلخراش ریزش ساختمان متروپل در شهرستان آبادان که تعدادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند، موجب تاثر و تاسف شدید گردید.

تحمّل چنین حادثه‌‌ی دردناکی برای بازماندگان محترم بسیار سخت و ناراحت‌کننده است؛ فقط لطف خداوند متعال و فضل الهی می‌تواند قلوب جریحه‌دار آن عزیزان را تسلّی دهد.

این مصیبت بزرگ را به مردم نجیب و صبور آبادان به ویژه بازماندگان داغدار تسلیت گفته و از خداوند متعال برای جانباختگان، رحمت و غفران الهی و برای مصدومان و بیماران، شفای کامل و برای عزیزان مصیبت‌دیده، صبر جمیل و اجر جزیل خواستاریم.

امید است همگان بخصوص مسئولان محترم با تلاش خود، آلام و ناراحتی‌های مردم شریف آن دیار را برطرف نموده و در خدمت به مخدومان خود موفّق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics