قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکنش مدیران حوزه علمیه قم و خراسان به جنایت اخیر در افغانستان
واکنش مدیران حوزه علمیه قم و خراسان به جنایت اخیر در افغانستان

واکنش مدیران حوزه علمیه قم و خراسان به جنایت اخیر در افغانستان

مدیر حوزه‌‌های علمیه قم و خراسان طی بیانیه‌ای‌ جنایت هولناک در مزار شریف افغانستان را محکوم و بر شناسایی و مجازات عاملان تاکید و از وزارت امور خارجه خواستند واکنش قاطعانه‌، اهتمام و پی‌گیری لازم و کافی را نسبت به این امر از خود نشان دهد.

به گزارش شبکه اجتهاد، علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌‌های علمیه طی بیانیه‌ای جنایت هولناک در مزار شریف افغانستان را محکوم و بر شناسایی و مجازات عاملان تاکید کرد. متن کامل بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم. جنایت هولناک و فاجعه‌ی جانگداز و تأسف‌باری که به شهادت و جراحت جمع کثیری از مردم مظلوم، مسلمانان، شیعیان و نمازگزاران مسجد «سه دکان» در مزار شریف افغانستان انجامید بدون شک مایه‌ی خشم علمای عظام، حوزه‌های علمیه، مسلمانان جهان و آزادگان گردیده است. اقدامی تروریستی که وقوع آن از سوی دواعش و گروه‌های تکفیری در آستانه‌ی لیالی قدر و در ماه‌ مبارک رمضان، نشان از عمق کینه و نفرت ایشان از اصل اسلام و عزت مسلمانان و نهایت سبعیت و درنده‌خویی ‌‌آن‌ها دارد.

بدون شک دفاع و صیانت از جان و مال و نوامیس مردم عزیز افغانستان مسئولیت مهمی است که نهادهای متولی و مدعی آن کشور باید به دقت و حساسیت آن را پی‌گیری کنند و این مهم جز با دولتی فراگیر و همراه با مشارکت مدنی آن ملت سربلند و برآمده از عزمی ملی محقق نخواهد شد.

اکنون که توطئه استکبار بی‌شرمانه ساحت مقدس قرآن کریم را مورد هتک و اهانت قرار می‌دهد و مسلمانان و نمازگزاران مسجد الاقصی و فلسطین پر افتخار را به خاک و خون می‌کشد و اخوت خواهران و برادران مسلمان افغانستان و ایجاد جنگ و کشتار مذهبی را هدف قرار داده، بر موثرین، صاحبان فکر و اندیشه و به ویژه عالمان دینی آن خطّه‌ی سربلند ضروری است که با محکومیت قاطع این واقعه‌ی تروریستی و اعلام موضع صریح و جدی مانع تکرار اینگونه پلیدی‌ها و کشتار مردم بی‌دفاع گردند.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه این مصیبت جانکاه را به مردم شریف و نجیب و شجاع و مظلوم افغانستان و علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه آن کشور سرافراز و مقاوم و بازماندگان محترم شهدای حادثه تسلیت گفته، مصرانه از مسؤلان آن کشور و مجامع بین المللی خواهان تحقیق پیرامون آن و شناسایی و مجازات آمران، مسببان و عاملان و مباشران آن است و از دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه انتظار دارد تا با قدرت و قاطعیت محکومیت اینگونه اقدامات رذیلانه و مطالبه‌گری از نهادهای بین‌المللی را تا حصول نتیجه و احقاق حقوق ملت شریف افغانستان پی‌گیری نماید.

به ارواح پاک همه‌ی شهدای امت اسلام، محور مقاومت و شهدای این حادثه درود می‌فرستیم و صبر و اجر بازماندگان و سلامت آسیب دیدگان و عزت و سربلندی امت اسلامی و کشور عزیز افغانستان را از خداوند متعال خواستاریم.

پیام مدیر حوزه علمیه خراسان در پی شهادت نمازگزاران در مزار شریف

استاد سید مصباح عاملی در پیامی ضمن تسلیت شهادت تعدادی از نمازگزاران در افغانستان از وزارت خارجه خواست اهتمام و پی‌گیری لازم و کافی را نسبت به این امر از خود نشان دهد. متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم. سلام بر مومنانی که در آستانه‌ لیالی قدر در ماه‌ مبارک رمضان مانند مولا و مقتداشان، حضرت مولی الموحدین، علی بن ابیطالب علیه‌السلام با خضاب خونین در مسجد و در حال عبادت به دیار حق شتافتند و به مقام شهادت نایل شدند و یا افتخار مقام شامخ جانباری را در کارنامه عمل خویش ثبت کردند.

شهادت و مجروحیت شماری از مسلمانان و شیعیان نمازگزار در مزار شریف افغانستان در اثر اقدام تکفیری و تروریستی و پیش از آن هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد و به خاک و خون کشیده شدن مسلمانان نمازگزار مسجد الاقصی در فلسطین در ماه مبارک رمضان، نشان از عزم ناپاک شیطان صفت‌‌ها و مستکبران عالم در برابر اراده به حق راهیان طریق الهی است که باعث تاسف و تاثر علما، اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه خراسان شد.

جریانات سلفی و تکفیری به منظور ضربه زدن به امر اخوت و زندگی مسالمت آمیز میان مسلمانان، جنگ و کشتار مذهبی را در میان امت اسلام برنامه ریزی کرده و این‌گونه پلیدی‌ها و کشتار مردم بی‌دفاع را رقم زده اند.

بی شک، محافظت و پاسداری از جان و مال و نوامیس مردم عزیز افغانستان و تامین امنیت شیعیان و دیگر مسلمانان گرفتار در این اقدام تروریستی، مسئولیتی است بر دوش حکومت طالبان که باید در این موضوع اقدام عاجل و عملی و اطمینان بخش ارائه کند و این مهم، بدون استقرار دولتی فراگیر و مشارکت همه اقوام و ملیت‌‌ها در سرنوشت و آینده کشور افغانستان امکان پذیر نیست.

این جانب ضمن تسلیت این مصیبت بزرگ و فراموش نشدنی به مردم شریف و مظلوم افغانستان و علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه آن کشور، از مسؤلان آن کشور و مجامع بین المللی خواهان شناسایی و مجازات آمران، عاملان و مباشران این داستان غمبار و مصیبت عظمی هستم و از وزارت خارجه انتظار می‌‌‌رود اهتمام و پی‌گیری لازم و کافی را نسبت به این امر از خود نشان دهد و از خداوند متعال، برای بازماندگان این حوادث خونین، صبر جمیل و اجر جزیل و برای جانبازان آن، سلامتی و شفای عاجل و کامل را خواستاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics