قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پاسخ‌ آیت‌الله‌ سبحانی به نویسنده مقاله حجاب؛ کمی آهسته ‌تر!
پاسخ آیت‌الله سبحانی به پرسش‌های مهدی گلشنی درباره رابطه علم و دین

پاسخ‌ آیت‌الله‌ سبحانی به نویسنده مقاله حجاب؛ کمی آهسته ‌تر!

بی حجابی یک نوع بیماری است که به دیگران سرایت می‌کند و دیگران نیز دچار آن خواهند شد. مسئله ‌این است که ‌این گناه اگر علنی شد، جامعه را آلوده می‌کند و حکومت باید جلوی چنین گناهی را بگیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌آیت‌الله‌ شیخ جعفر سبحانی در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم در پاسخ به یک مقاله درباره حجاب، اظهار داشت: شخص اگر بخواهد تظاهر به گناه کند، به دیگران ضرر می‌زند؛ امروز سن ازدواج جوانان ما بالا رفته و یقینا بی حجابی‌ها مفاسدی را به دنبال خواهد داشت و جای شک نیست.

ایشان ابراز داشت: عجب‌این است که نویسنده مقاله می‌گوید: «اگر بی حجابی و برهنگی مفاسدی به دنبال داشته باشد و اوباشی را حرکت دهد»، خارج از بحث ماست که در پاسخ می‌گوییم بحث ما همین است، بی حجابی تحریک شهوات را به دنبال دارد که در ادامه آن مفاسد زیادی خواهد آمد.

این استاد مطرح حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: بی حجابی یک نوع بیماری است که به دیگران سرایت می‌کند و دیگران نیز دچار آن خواهند شد.

معظم له تصریح کرد: ما درباره حجاب از کلمه «اجباری» استفاده نمی‌کنیم؛ مسئله‌این است که‌این گناه اگر علنی شد، جامعه را آلوده می‌کند و حکومت باید جلوی چنین گناهی را بگیرد.

‌آیت‌الله‌ سبحانی بیان داشت: نویسنده‌ این مقاله بیان کرده است که ما ندیدیم وقتی ‌آیات حجاب آمد، فورا زنان را وادار به حجاب کنند؛ در پاسخ باید گفت در غیر حجاب هم گناهان دیگری داریم که دستور سریع بر ترک آن نیامده؛ اما دلیل نمی‌شود که حکومت در مقابل‌این گناهان ساکت بنشیند.

ایشان ادامه داد: زمان پیامبر اکرم(ص) وقتی امری می‌آمد، مردم امتثال می‌کردند؛ مگر چند نفر که همچنان به کار خود ادامه می‌دادند.

این استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار داشت: نویسنده‌این مقاله در تفسیر ‌ایه ۴۱ سوره حج: «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَهُ الأُمورِ/ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست!»، اشتباه کرده و بیان می‌کند که‌این‌ایه راجع به امر به معروف لسانی است؛ عجب؛” الذین ان مکناهم” یعنی چه؟ یعنی قدرت دادیم، حکومت دادیم؛ در‌این‌ایه کلمه أمروا وجود دارد؛ پس معلوم می‌شود که حکومت در مقابل گناهان عملی مسئولیت دارد.

این استاد برجسته حوزه ابراز داشت: امر به معروف دارای مراتبی است؛ یک مرتبه آن ارشاد می‌باشد که برای همه است؛ اما یک مرتبه آن برای حکومت است و حکومت موظف به انجام آن می‌باشد.

آیت‌الله‌ سبحانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، خاطرنشان ساخت: حضرت در‌این روایت فرموده است: سُئلَ عَن الإمامِ الصّادقِ علیه السلام: عَن الأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ أ واجبٌ هوَ عَلَى الاُمَّهِ جَمیعا؟ قالَ : لا ، فَقیلَ : و لِمَ ؟ قالَ : إنَّما هُوَ عَلَى القَوِیِّ المُطاعِ العالِمِ بِالمَعروفِ مِنَ المُنکَرِ ، لا عَلَى الضَّعَفَهِ الّذینَ لا یَهتَدونَ سَبیلاً ، إلى أیٍّ مِن أیٍّ یَقولُ ، إلَى الحَقِّ أم إلَى الباطِلِ ؟! و الدَّلیلُ عَلى ذلکَ مِن کِتابِ اللّه ِ قَولُ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ : «وَ لْتَکُنْ مِنکُمْ اُمَّهٌ یَدْعونَ إلَى الخَیْرِ···/ از امام صادق علیه السلام سؤال شد : آیا امر به معروف و نهى از منکر بر همه امت واجب است ؟ حضرت فرمود : واجب نیست. عرض شد: چرا؟ فرمود: زیرا این کار بر عهده کسى است که قدرت داشته باشد، از او حرف شنوى داشته باشند و خوب را از بد باز شناسد؛ نه بر افراد ناتوانى که راه و چاه را تشخیص نمى دهند و نمى دانند از چه به چه دعوت کنند، به باطل یا به حق. دلیل این سخن از کتاب خداوند، این سخن خداوند عزّ و جلّ است که مى فرماید: «باید از میان شما گروهى باشند که به خیر دعوت کنند···».

ایشان تصریح کرد: از ‌این نویسنده خواهش می‌کنم با توجه به‌این عرایض، کمی آهسته کار کند؛ نشر‌این مقاله در شرایطی که دختر ناآگاه روسری خود را از درخت آویزان می‌کند و یا چند نفر از مسئولین که زنان برای آنان در برج میلاد می‌رقصند، مناسب نیست و ذهن آنان را به سمت ادامه‌این کارها سوق می‌دهد؛ نشر‌این مقالات در‌این شرایط نشان می‌دهد که شما با آنان هماهنگید که یقینا‌این طور نیست و شما هماهنگ نیستید.

یک دیدگاه

  1. واقعا باعث تاسف است. در سایتی که ادعای حرکت علمی دارد، نقدی علیه یک مقاله را منتشر کرده اید بدون انتشار مقاله مورد نقد واقع شده حتی نام مقاله و نویسنده آن را هم ذکر نکردید تا نکند خدای ناکرده فردی از مخاطبین موفق به مطالعه آن مقاله شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics