قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پاسخ به هجمه‌هایی پیرامون نظر آیت‌‌الله مکارم درباره ولایت فقیه
از «راهکارهای تحول در قوه قضاییه» تا «ضرورت ارتباطات علمی و فقهی دستگاه قضا با حوزه‌های علمیه»

یادداشت روز؛

پاسخ به هجمه‌هایی پیرامون نظر آیت‌‌الله مکارم درباره ولایت فقیه

بی تعارف باید گفت که نظر استاد درباره ولایت فقیه همان است که خود از ادله استنباط کرده است و بارها در درس خارج فقه اشاره فرموده‌اند چراکه پروسه استنباط تعارف بردار نیست و فقیه باید در مقابل خدای خود در آنچه فتوی می‌دهد حجت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، سایت دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با انتشار یادداشت یکی از شاگردان این مرجع تقلید به نحوه بازنشر مواضع آیت‌الله مکارم در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی سال ۵۸ اعتراض کرده و این مواضع را «سند افتخار، شجاعت و آزادمنشی استاد عالیقدر» دانسته است و نیز عوامل بازنشر این سخنان را «بدخواهان جویای نام و نان» و «غرض‌ورزان روان‌پریش» می‌داند.

حجت‌الاسلام محمداکرم مردانی پور در این باره می‌نویسد: پس از موضع گیری‌های قاطع حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در برابر سند ۲۰۳۰ و دفاع جانانه از ولایت امیر مؤمنان علی بن ابی طالب (علیه‌السلام)، بدخواهان ـ جویای نام و نان ـ در پروژه تخریب خود، به سراغ گزارش نشست‌های مجلس بررسی نهایی قانون اساسی رفته‌اند تا مگر از این طریق طرفی ببندند و با استناد بدان برچسب ناچسب دیگری بزنند که این بار ادعای مخالفت معظم له با اصل ولایت فقیه بود!

اما این دفعه هم تیر ترفندشان به سنگ می‌خورد چرا که مجتهدان و خبرگان عضو این مجلس قرار نبوده است که دیکته‌ای فکر کنند و طوطی وار آنچه بر آنان القا می‌شود بگویند بلکه بنا بود آنچه را که خود فکر می‌کردند و صحیح می‌دانستند، ابراز دارند و بر دیگر اعضا عرضه کنند تا از خلال تضارب آرا آنچه حق و صواب است حاصل شود.

طی این فرایند سازنده بود که قانون اساسی تدوین گشته، از سوی اعضا تصویب شد! و در پی آن مردم بدان رأی دادند!

بنابراین چیزی که در گزارش‌های نشست‌های مجلس بررسی نهایی قانون اساسی آمده، نه تنها نقطه ضعف نیست بلکه سند افتخار استاد عالیقدر است که به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط شجاعانه و آزادمنشانه نظر خود را ابراز داشته‌اند.

ناگفته نماند که طی نزدیک به چهل سال پس از انقلاب اسلامی، مطالعات درباره اصل مترقی ولایت فقیه گسترش یافته، منقح و منسجم‌تر گشته، در مرحله اجرا محک خورده است.

بی تعارف باید گفت که نظر استاد درباره ولایت فقیه همان است که خود از ادله استنباط کرده است و بارها در درس خارج فقه اشاره فرموده اند چراکه پروسه استنباط تعارف بردار نیست و فقیه باید در مقابل خدای خود در آنچه فتوی می‌دهد حجت داشته باشد، به این خاطر نظر استاد درباره ولایت فقیه از جهت نظری خاص خود ایشان است که در کتاب ارزنده «بحوثٌ فقهیه‌هامه» به زبان عربی عرضه شده است!

لازم به یادآوری است که هیچ فقیهی در طول تاریخ فقه امامیه با اصل ولایت فقیه مخالفت نکرده است، اختلاف تنها بر سر محدوده اختیارات فقیه است که نظرها در این باره متفاوت است؛ برخی فقیهان بسیار گسترده گرفته‌اند مثل محقق نراقی و برخی دیگر بسیار محدود مثل محقق خوئی، و در این گیر و دار استاد معظم ما هم نظر خاص خودشان را دارند چنان که اشارت رفت.

در این میان خرده گیر چون نتوانسته است بین مقوله اصل ولایت فقیه و مقوله محدوده اختیارات آن فرق بگذارد، ناشیانه مخالفت با اصل ولایت فقیه را به استاد نسبت داده‌اند که خطایی فاحش است.

در این جریان‌ها، استاد عظیم الشأن هزینه دفاع از ولایت اهل بیت(علیهم السلام) و استقلال فرهنگی و سیاسی ملت و حمایت از نظام را می‌پردازد و در این راه، هجمه بی امان مغرضان و بدخواهان ـ هر چقدر که سنگین باشد ـ نمی‌تواند ایشان را از عمل به وظایف الهی خودش منصرف کند! خوشبختانه عقلای قوم و دین باوران همگی این مواضع را ستودند و جداً تشکر کردند.

ناگفته پیداست که این هجمه‌ها برای ساکت کردن مراجع و منزوی کردن آنهاست ولی غرض‌ورزان روانپریش بدانند که این آرزو را به گور خواهند برد!

بی شک هر شخص یا نهاد که با پروژه تخریب همکاری دارد در برابر خداوند متعال و ملت آگاه ما و تاریخ، مسؤول است و باید پاسخگو باشد!

و سخن آخر: گوئیا باور نمی‌دارند روز داوری این همه قلب و دغل در کار داور می‌کنند.

یک دیدگاه

  1. متهم کردن دیگران که پاسخ نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics