قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پدیده سیاه‌نمایی علیه حوزه‌های علمیه
ادب تحول !/ ابوالقاسم علیدوست

استاد علیدوست مطرح کرد؛

پدیده سیاه‌نمایی علیه حوزه‌های علمیه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه سفید نمایی حوزه‌های علمیه به این معنی که همه چیز در حوزه علمیه خوب و مطلوب است و مشکلی نیست هم اشتباه است، ولی سیاه نمایی و بد نمایی به مراتب بدتر است، گفت: دغدغه‌های بزرگان و مراجع حوزوی در این زمینه قابل اهمیت است و باید همه آنچه که در حوزه‌های علمیه از منظر تولیدات رخ‌ می‌دهد، در جامعه دیده شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد ابوالقاسم علیدوست، صبح امروز در نشست ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان اظهار کرد: در حدیثی شریف از امام صادق(ع) آمده است «إنَّ اللّه َ لَم یَأخُذْ عَلی الجُهّالِ عَهدا بِطَلَبِ العِلمِ حَتّی أخَذَ عَلی العُلَماءِ عَهدا بِبَذلِ العِلمِ لِلجُهّالِ؛ لأِنَّ العِلمَ کانَ قَبلَ الجَهلِ» (خداوند از نادانان پیمان بر طلب علم نگرفت مگر این‌که پیشتر از دانایان پیمان گرفت که به نادانان علم بخشند؛ زیرا علم مقدّم بر جهل بوده است).

وی با بیان اینکه بررسی دغدغه‌های مراجع و مصلحان حوزه نسبت به وضعیت علمی حوزه‌های علمی مهم است، گفت: ما در هیچ زمانی‌ نمی‌توانیم بگوییم وضعیت حوزه‌های علمیه شیعه مثل امروز خوب بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: علی رغم آن‌که شیعه در دوران آخوند خراسانی نسبت به وضعیت‌های دیگری بهتر بوده و تحت فشار سیاسی نبوده است و وضعیت حوزه‌های علمیه یک وضعیت متوسطی بوده، اما در عین حال اصلا شرایط و امکانات طلاب با امروز قابل قیاس نیست.

وی افزود: حال اگر بر این وضعیت معیشتی و امکاناتی سخت طلاب و حوزه‌های علمیه در گذشته، فشار سیاسی اهل تسنن و حکومت‌ها را بر حوزه‌های علمیه اضافه کنیم، وضعیت بسیار اسف بار بوده است.

علیدوست با تأکید براینکه البته این تشریح و تأکید بر وضعیت خوب حوزه‌های علمیه از منظر امکاناتی و سخت افزاری نسبت به همه دوران‌های گذشته، به معنی آگاه نبودن از کمبودها و نقص‌ها در این عرصه نیست، خاطرنشان کرد: البته به نظر‌ می‌رسد که امروز فشار اجتماعی بیشتر از فشار اقتصادی بر طلاب و روحانیت وارد‌ می‌شود که امید داریم برطرف شود.

وی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه امروز از نظر مجموعه مسائل سیاسی و حکومت امکانات و سخت افزاری، از منظر علمی و نرم افزاری و برنامه ریزی آموزشی، اصلا قابل قیاس با دوران‌های گذشته حوزه‌های علمیه نیست، اما نسبت به این وضعیت مطلوب، گزارش‌هایی که واصل شده است، وضعیت خوبی را نشان‌ نمی‌دهد و بیش از این خوب نبودن، بد نمابودن حوزه‌های علمیه در حال گسترش است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ظرفیت‌های حوزه علمیه هم که البته باید دیده شود، متأسفانه دیده‌ نمی‌شود، یعنی وقتی اساتید، مسئولان مربوطه، مدیران اجرایی قصد داوری نسبت به حوزه‌های علمیه را دارند، دچار یک حجاب معاصرتی‌ می‌شوند.

وی ادامه داد: کمیّت و کیفیت پژوهش‌های حوزه‌های علمیه با ۴۰ سال گذشته اصلا قابل قیاس نیست، متأسفانه این میزان زیاد پژوهش‌های خوب نه در رسانه ملی، نه در رسانه‌های جمعی و نه در جامعه بیان‌ نمی‌شود و یک بد نمایی نسبت به حوزه‌های علمیه صورت‌ می‌گیرد.

علیدوست با بیان اینکه سفید نمایی حوزه‌های علمیه به این معنی که همه چیز در حوزه علمیه خوب و مطلوب است و مشکلی نیست هم اشتباه است ولی سیاه نمایی و بد نمایی به مراتب بدتر است، گفت: دغدغه‌های بزرگان و مراجع حوزوی دراین زمینه قابل اهمیت است و باید همه آنچه که در حوزه‌های علمیه از منظر تولیدات رخ‌ می‌دهد، در جامعه دیده شود.

وی ابراز کرد: برای ایده آل شدن و وضعیت مطلوب حوزه‌های علمیه نیازمند سه ضلع هستیم، ضلع اول طلبه، ضلع دوم استاد و ضلع سوم مدیریت است، ظرفیتی که ما در حوزه علمیه اصفهان‌ می‌بینیم کمتر در شهرهای دیگر شاهدیم، اصفهان از گذشته تا کنون شهر ظرفیت‌ها است و همیشه دارای طلاب با قابلیت‌های فوق العاده‌ای است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: اساتید و مدیریت باید مراقب آن باشند که باعث بی انگیزگی طلاب جوان نشوند؛ امروز در حوزه علمیه شاید با فرار مغزها روبرو نباشیم، ولی باید به شدت نسبت به امر فرسایش مغزها و ظرفیت‌ها حساس باشیم.

وی تأکید کرد: استاد در این عرصه بسیار موثر است، عمدتا استوانه‌های قوی شاگردان قوی تربیت میکنند، ضلع سوم اهمیت برنامه ریزی و مدیریت است، اگر برنامه ریزی اصالت پیدا کند ما دچار آمارگرایی‌ می‌شویم که این آمارگرایی باعث مرگ یک سازمان‌ می‌شود.

علیدوست اظهار کرد: براساس روایتی که درابتدای بحث خود تأکید کردم، وظیفه استاد در برابر جهالت شاگردان بسیار حائز اهمیت است و به هیچ وجه در عرصه جهالت شاگردان وظیفه استاد قابل اغماض نیست.

وی در ادامه اشاره‌ای به مباحث اخلاقی کرد و گفت: به شما توصیه‌ می‌کنم بر خواندن سوره توحید به صورت روزانه اهتمام ورزید، عجایبی در سوره توحید نهفته است، حداقل بر خواندن روزی صد بارسوره توحید همت نمایید که کمک‌ می‌کند./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics