قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پذیرش رأی مردم موضوعیت دارد اما مبنای مشروعیت حکومت دینی نیست
پذیرش رأی مردم موضوعیت دارد اما مبنای مشروعیت حکومت دینی نیست

آیت‌الله سیدان:

پذیرش رأی مردم موضوعیت دارد اما مبنای مشروعیت حکومت دینی نیست

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که پذیرش رأی مردم موضوعیت دارد اما مبنای مشروعیت حکومت دینی نیست، گفت: اگر شخصی بگوید مبنای امامت و ولایت در اسلام، رأی مردم است، هر کسی باشد سخن نادرستی گفته است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید جعفر سیدان در جلسه درس اخلاق خود، انحراف رهبری امت اسلام از خط ولایت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) را ناشی از کبر برخی از مسلمانان دانست و اظهار کرد: کبر برخی مسلمانان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) باعث عدم پذیرش ولایت امیرمؤمنان(ع) توسط ایشان شد.

جریان غدیر جای هیچ شبهه‌ای در ولایت امیرمؤمنان باقی نگذاشت

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در شرایط گوناگون زندگی خود بارها به شایستگی امیرمؤمنان(ع) اشاره فرمودند و در جریان غدیر دستور خداوند مبنی بر ولایت امیرمؤمنان(ع) را به مردم ابلاغ کردند، خاطرنشان کرد: پس از جریان غدیر مسأله ولایت ایشان روشن روشن شد اما خلاف‌های اساسی فراوانی توسط برخی افراد در راستای عدم پذیرش این ولایت الهی انجام شد.

وی افزود: جریان غدیر جای شبهه برای هیچ کس باقی نگذاشت چرا که پیامبر اکرم(ص) در یک سفر پرزحمت و در هوای گرم تمام مردم را جمع کردند و امیرمؤمنان(ع) را به آن‌ها معرفی کردند و فرمودند «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا علیٌ مَولاه» تا همگان بشنوند.

حدیث منزلت گواهی بر خلافت امیرمؤمنان(ع) پس از پیامبر(ص) است

آیت‌الله سیدان حدیث منزلت را به عنوان یکی از دلایل اثبات ولایت امیرمؤمنان(ع) معرفی و اظهار کرد: پیامبر(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمودند «أنت منّی بمنزله‌هارون من موسی إلّا أنّه لا نبی بعدی» یعنی جایگاه امیرمؤمنان(ع) نسبت به پیامبر(ص) به مثابه جایگاه‌هارون نسبت به موسی(ع) بود. اگر چنین سخنی مربوط به یک جریان مقطعی بود و به همان روزها محدود می‌شد، پیامبر(ص) عبارت «إلّا أنّه لا نبی بعدی» را به آن نمی‌افزودند.

مبنای ولایت معصومان(ع) امر الهی است؛ نه رأی مردم

نماینده آیت‌الله سیستانی در استان خراسان رضوی با تأکید بر این که مبنای ولایت معصومان(ع) امر الهی است، یادآور شد: پیام جریان غدیر این است که وصایت و خلافت پیامبر اکرم(ص) به امر خداست؛ نه آرای مردم. خداوند در قرآن دستور می‌دهد «یا أیها الرسول بلّغ ما انزلَ إلیک» یعنی این انتصاب از جانب پروردگار صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر شخصی بگوید مبنای امامت و ولایت در اسلام، رأی مردم است، هر کسی باشد سخن نادرستی گفته است.

آیت‌الله سیدان در پایان به تبیین جایگاه رأی مردم در استقرار حکومت دینی پرداخت و گفت: اگر کسی بگوید «اصل وصایت به انتخاب خداست و رأی مردم دخالتی در این سمت الهی ندارد اما چنانچه مردم به حرف خداوند عمل نکردند و خواستند حکومتی غیر آن داشته باشند، قاعده طبیعی این است که رأی مردم را بپذیریم»، سخن نادرستی نگفته است./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics