قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پنج راهکار آیت‌الله مکارم شیرازی برای بسط و گسترش اتحاد اسلامی
اجرای ناقص قوانین توسط مسئولین آسیب زاست/ در تصویب قوانین «تسهیل امور مردم» مورد توجه قرار گیرد 

در پیامی به سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی عنوان شد؛

پنج راهکار آیت‌الله مکارم شیرازی برای بسط و گسترش اتحاد اسلامی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، علما و نخبگان جهان اسلام را به وحدت‌بخشی در میدان رفتار و کردار فرا خواند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پیامی به افتتاحیه سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تشکر از شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این کنفرانس، میلاد با سعادت پیامبر اسلام و امام جعفر صادق(ع) را به همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت گفتند و به پنج راهکار در بسط و گسترش وحدت در کشورهای اسلامی اشاره داشتند. متن کامل پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی سید المرسلین و آله الطاهرین

«إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ»

قبل از هر چیز از همه شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان سی و ششمین اجلاس بین المللی وحدت اسلامی تقدیر و تشکر می‌کنم و میلاد با برکت سید المرسلین حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله صلّی الله علیه وآله وسلّم و سبط ایشان امام جعفر صادق علیه السلام را به همه شما و مسلمانان جهان تبریک و تهنیت می‌گویم.

از روزهای آغازین دعوت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم که اسلام همچون نهال کوچکی غرس شد تا هنگامی که درختی تناور گردید و به ثمر نشست، دغدغه آن حضرت، جلوگیری از تفرقه، اختلاف و نزاع در میان پیروان خویش بود؛ همان‌گونه که قرآن کریم فرمود «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ».

تجربه ناگوار امت‌های گذشته در اختلاف و تفرقه خصوصاً پس از رحلت پیامبرانشان، شاهدی گویا بر این امر است. از این روست که در آیات قرآن کریم همواره بر وحدت امّت و تمسک به ریسمان الهی و پرهیز از منازعه و مشاجره تاکید شده است. پیامبر واحد، کتاب واحد، قبله واحد، مناسک عبادی واحد، همگی مسیری برای اتحاد امّت و یکپارچگی است.

شعار اصلی این اجلاس «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» شعاری دقیق و جامع است که اندیشمندان مسلمان از سراسر جهان با هم‌فکری، گفت‌وگو و مشارکت، می‌توانند راهکارهای اجرایی و اقدامات عملی در خصوص آن بیابند و در بسط و گسترش آن در کشورهای اسلامی قدم بردارند.

در این زمینه به چند راهکار اشاره می‌گردد:

۱. اولین و مهم‌ترین وظیفه رهبران و مسؤولان کشورهای اسلامی آن است که اهمیت و ضرورت وجود امّت واحده را درک کرده و در راستای تحقق آن، گام بردارند و برای بهره‌های سیاسی و اقتصادی، راه را بر نفوذ دشمنان امّت اسلامی و اجرای دسیسه‌های آنان باز نگذارند و از استقلال جامعه اسلامی، صیانت کنند.

۲. نخبگان، اندیشمندان، مبلغان، خطیبان و همه کسانی که به نحوی در جهان اسلام تاثیر گذارند نسبت به ایجاد تفرقه در میان مسلمانان حسّاس باشند و علاوه بر گفتار، در رفتار و کردار نیز اتحاد مسلمانان را ترویج نمایند.

۳. با جریانات و گروه‌هایی اندک که در هر سو آتش اختلاف را روشن کرده و بر آن می‌دمند، مخالفت گردیده و با بی‌اعتنایی به انزوا کشانده شوند تا با رویگردانی مردم از آن‌ها، فرصت تحریک و آشوب پیدا نکنند.

۴. نقشه‌های شوم دشمنان به خصوص در ایجاد تفرقه و نزاع در جهان اسلام شناسایی و معرفی گردد زیرا شناساندن وابستگی این جریانات به بدخواهان و دشمنان، مانع از گرایش جوانان به این گروه‌ها خواهد بود.

۵. ترویج تکفیر از خطرناک‌ترین نقشه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های دشمن بوده که هنوز خطر آن به صورت کامل از جامعه اسلامی رفع نشده است. توطئه‌ای که هم یکپارچگی امّت را هدف قرار داده و هم سعی در مخدوش کردن چهره رحمانی اسلام در جهان دارد. تبیین ابعاد اجتماعی این انحرافات فکری از وظایف بزرگان و اندیشمندان است.

در پایان امیدوارم این اجلاس و برنامه های مانند آن به اهداف مورد نظر دست یابد. بار دیگر از مسئولین، برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران تقدیر و تشکر نموده و برای میهمانان گرامی آروزی توفیق دارم و از درگاه خداوند حل مشکلات امّت اسلامی و اتحاد و یکپارچگی بیش از پیش پیروان آن را خواستارم.

قم ـ ناصر مکارم شیرازی

 ۱۹مهرماه ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics