قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پولشویی یا درآمدزایی؟/ در حاشیه فتوای دو مرجع تقلید درباره برخی مسابقات تلویزیونی
پولشویی یا درآمدزایی؟/ در حاشیه فتوای دو مرجع تقلید درباره برخی مسابقات تلویزیونی

پولشویی یا درآمدزایی؟/ در حاشیه فتوای دو مرجع تقلید درباره برخی مسابقات تلویزیونی

شبکه اجتهاد: تأمین بودجه سازمان عریض و طویل صدا و سیما همواره از موضوعات بحث‌برانگیز مدیریتی و رسانه‌ای کشور بوده است. چند برابر شدن تعداد شبکه‌ها و کارمندان در دو دهه گذشته و کاهش مداوم مخاطبان و برد رسانه‌ای این سازمان، همیشه دست منتقدان را برای طرح انتقادات تند و تیز از بودجه سازمان و نحوه مدیریت آن باز گذاشته است. دامنه منتقدان حتی به رؤسای سازمان نیز کشیده شده و علی لاریجانی و محمد سرافراز نسبت به افزایش افسارگسیخته تعداد کارمندان سازمان در دوره ریاست ضرغامی انتقاد کرده‌اند.

سایت خبرآنلاین؛ نزدیک به علی لاریجانی سه سال پیش در گزارشی نوشت که تعداد کارمندان صدا و سیما بیش از دو برابر تعداد کارمندان بی‌بی‌سی و چند برابر کارمندان شبکه‌های اثرگذار و مهمی چون سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز و تلویزیون ژاپن و چین است.

درآمد سازمان از آگهی‌ها نیز همواره محل بحث بوده و در دوره معاونت علی کردان در سال ۸۲ نیز مجلس ششم تلاش ناکامی برای شفاف‌سازی وضعیت درآمدهای صدا و سیما انجام داد. چندی پیش محمد سرافراز؛ رییس سابق این سازمان گفت که تصور می‎شده درآمد صدا و سیما از آگهی‌ها، هزار میلیارد تومان است، اما پس از محاسبه متوجه شده که سازمان حداقل باید از محل پخش آگهی، سه هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

طی ماه‌های گذشته صدا و سیما کوشید از طریق برگزاری مسابقات و نیز برداشت از صندوق توسعه ملی به درآمدهای خود بیافزاید. این صندوق که از دوره ریاست جمهوری خاتمی برای ذخیره کردن بخشی از درآمد فروش نفت و گاز برای مصارف مولّد و حفظ سهم نسل‌های آینده تأسیس شد، بنا شده که امسال ۱۵۰ میلیون یورو تسهیلات به صدا و سیما بدهد. مسابقات تلویزیونی نیز با شتاب و حمایت بی‌سابقه‌ای در حال جذب بودجه برای سازمان بودند که دوم فروردین امسال آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در پاسخ به پرسش یکی از مقلدان در مشروعیت این مسابقات خدشه وارد کرد و گفت: «اگر موجب شود پولی از شرکت‌کنندگان به برگزارکنندگان مسابقه برسد، یا پول شرکت‌کنندگان صرف مسابقه شود جایز نیست».

اعتراضات به این نحوه برگزاری این مسابقات که بی‌شباهت به برنامه‌های بخت‌آزمایی دوره پهلوی نبود، با موضع‌گیری هاشمی‌طبا (از وزرای دولت زمان جنگ و معاون رییس‌جمهور در دولت‌های سازندگی و اصلاحات) در یک برنامه تلویزیونی ادامه یافت و او با اشاره به خلاف شرع بودن این مسابقات تلویزیونی، تلویحا از سکوت متولیان دینی نسبت به این روند نامشروع انتقاد کرد.

دومین مرجع تقلیدی که به این سیاست صدا و سیما اعتراض کرد، آیت‌الله‌ مکارم شیرازی بود که ابتدا در قالب یک استفتا و سپس موضع‌گیری در جلسه درس خارج، بر نامشروع بودن درآمد و جوایز این مسابقات تصریح کرد و گفت: «اگر پول را از شرکت‌کنندگان بگیرند، کما اینکه عده زیادی به روش‌های مختلف این کار را می‌کنند و غالباً بخش اعظم پول به جیب برگزارکننده مسابقات می‌رود و درصد اندکی به شرکت‌کنندگان می‌دهند، در اینجا هر دو حرام می‌شود. این مسأله نوعی بخت‌آزمایی و قمار است. سایر حضرات آقایان هم همین نظر را گفته‌اند و ما البته با صراحت بیشتری بیان کرده‌ایم … در کشور اسلامی نباید این وضع باشد، باید شفاف باشد، مال حرام برکت ندارد، در راه بد مصرف می‌شود و خیری در آن نیست».

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با کارگران تصریح کردند: «ما باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را رواج دهیم. روحیه‌ نشستن و انتظار ثروت بادآورده باید از میان برود و نباید رواج دهیم. دستگاه‌های مختلف، کاری از نوع بخت‌آزمایی انجام ندهند. این را متوجه باشند».

با این حال صفحه اینستاگرامی رسمی شبکه سوم سیما به نقل از روابط عمومی برنامه «برنده باش» نوشت: «در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه برنده باش به اطلاع می‌رساند فرض مطرح شده در سؤال استفتاء، کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سؤال را مخدوش می‌سازد». / مجموعه خبری راوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics