قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیامدهای فتوای جدید آیت‌الله سیستانی؛ خنثی کردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل و اتحاد مسلمانان
پیامدهای فتوای جدید آیت‌الله سیستانی؛ خنثی کردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل و اتحاد مسلمانان

گزارش؛

پیامدهای فتوای جدید آیت‌الله سیستانی؛ خنثی کردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل و اتحاد مسلمانان

دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی به استفتایی در خصوص خرید از فروشگاه‌هایی که بخشی از سود آن برای حمایت از رژیم صهیونیستی اختصاص داده می‌شود، پاسخ داده است: «خرید و فروش کالاهای اسرائیلی جایز نیست و خرید و فروش از شرکت‌هایی که به صورت مؤکد و قطعی اثبات شود که حمایت مؤثری از اسرائیل دارند، جایز نیست».

به گزارش شبکه اجتهاد، شهر مذهبی نجف در عراق روز دوشنبه ۸ نوامبر با فتوایی تاریخی روز خود را آغاز کرد. رسانه‌های عراقی به نقل از دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی، گزارش دادند که آیت‌الله سیستانی خرید و مصرف محصولات شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی را شرعاً حرام خوانده است. این فتوا در پاسخ به یک استفتا در مورد مسائل دینی داده شده است.

این فتوا کمتر از یک ماه پس از نشست اربیل که درباره روابط با رژیم اسرائیل برگزار شد و خشم گسترده‌ای را برانگیخت، صادر شد.

شکست عادی‌سازی

در ماه سپتامبر، اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق میزبان نشستی در مورد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود. این دیدار غیردولتی بود، اما واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. در همان زمان این خبر برای جناح‌های مختلف عراقی حتی در داخل اقلیم کردستان تکان‌دهنده بود و جنجال زیادی به پا کرد تا جایی که مقامات عراقی برای دستگیری و مجازات سازمان‌دهندگان این نشست وارد عمل شدند.

بسیاری از کارشناسان در آن زمان هشدار دادند که نشست موسوم به «صلح»، که با حضور چهره‌های ناشناخته برگزار شد، با هدف عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است، علی‌رغم اینکه دستور کار آن ظاهراً صلح، گفت‌وگوی بین ادیان و مبارزه با تروریسم بود. این نشست از سوی نیروهای تحت حمایت امارات در عراق برگزار می‌شد که با توجه به واکنش بغداد ناقص ماند.

محدوده اجتماعی و سیاسی فتوا

گاه و بیگاه، برخی از محافل غربگرا در عراق بحث‌هایی در مورد برقراری رابطه با تل آویو مطرح می‌کنند، هرچند که در مقابل مخالفت افکار عمومی عراق جرأت نمی‌کنند حرف خود را بزنند. در عین حال فتوای اخیر آیت‌الله سیستانی مبنی بر تحریم کالاهای صهیونیستی را می‌توان پاسخی به این نیات دانست. در تاریخ عراق، مرجعیت دینی همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در جریان تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است و اکنون فتوای اخیر هر گامی در جهت عادی‌سازی با تل آویو را خنثی خواهد کرد.

این در حالی است که پیروان و هواداران آیت‌الله سیستانی نه تنها در عراق بلکه در سایر کشورهای منطقه و حتی کشورهای غربی و اروپایی نیز بسیار گسترده هستند و از این رو فتوای اخیر طیف گسترده‌ای را در بر خواهد گرفت.

در واقع، این فتوا نه تنها افکار عمومی را علیه هرگونه گرم شدن روابط با تل آویو بسیج می‌کند و از اقدامات احتمالی هر دولتی در عراق، حتی طرفدار غرب، جلوگیری می‌کند، بلکه هزینه‌های عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را حتی در سایر کشورهای مسلمان در منطقه افزایش می‌دهد.

این فتوا همچنین باعث اتحاد و همبستگی با فلسطینی‌ها می‌شود. مردم فلسطین که در سال‌های گذشته تنها از حمایت‌های اندک کشورهای عربی برخوردار بودند، اکنون نسبت به حمایت مسلمانان در کشورهای مختلف خوش‌بین شده‌اند.

اسرائیلی‌ها به خوبی از میزان نفوذ آیت‌الله سیستانی و به طور کلی مرجعیت دینی در میان مردم آگاه هستند. در سال ۲۰۱۹، وب‌سایت خبری اسرائیلی دبکا فایل (Debkafile) موقعیت و نفوذ مرجعیت دینی را «دشمن پنهانی» خواند که پروژه موسوم به اسرائیل بزرگ را تهدید می‌کند. این گزارش می‌افزاید: «تهدید واقعی از سوی ایران نیست، زیرا ایرانی‌ها دشمن آشکار ما هستند، اما خطر وحشتناک از سوی عراق و به ویژه شهر نجف و مسلمانان شیعه است». این وب سایت اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی، بنیانگذار نیروهای حشد الشعبی، نیرویی که در سال ۲۰۱۴ در مخالفت با گروه تروریستی داعش به دنبال فتوای جهاد او متولد شد، مانع بزرگی در برابر منافع استراتژیک تل آویو است و از این رو نمونه واقعی فرضیه دشمن پنهان است. این فتوا قدرت او را برای بسیج ۴ میلیون مبارز ضد تروریسم در عرض چند روز تنها با یک “فتوای دو کلمه‌ای” برجسته کرد.

دبکا فایل گزارش داد: «این فتوا حتی توسط پیروان دیگر مراجع و علما در نجف، کربلا، قم و مشهد پذیرفته و عملی شد و این اتفاق نادری است». این وب‌سایت افزود: «وی (آیت‌الله سیستانی) چندین مؤسسه آموزشی، مالی و خدماتی تأسیس کرده است که دامنه فعالیت‌های آن‌ها به صورت گسترده و فراتر از عراق است و حتی گاهی اوقات به دولت کمک می‌کند.»/ ابنا انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics