قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیام‌های تسلیت مراجع درپی ارتحال آیت‌الله سید محمدسعید حکیم
پیام‌های تسلیت مراجع درپی ارتحال آیت‌الله سید محمدسعید حکیم

گزارش؛

پیام‌های تسلیت مراجع درپی ارتحال آیت‌الله سید محمدسعید حکیم

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و حضرت آیات عظام سیستانی، فیاض، بشیرنجفی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی، علوی گرگانی، وحید خراسانی و شبیری زنجانی، ارتحال آیت‌الله سید محمدسعید طباطبایی حکیم را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله سید محمدسعید حکیم، از مراجع چهارگانه نجف، فقیهی نستوه و بزرگ احیاگر پیاده روی اربعین که در سراسر عمر شرف خود از کیان تشیع حمایت کرد و با تدوین آثار فقهی و اصولی مختلف و نیز تربیت فقیهان فاضل خدمات ماندگاری به حوزه‌های علمیه انجام رساند؛ جمعه گذشته در سنت ۸۷ سالگی به دیار حق شتافت. به‌مناسبت ارتحال این فقیه عالیقدر جمعی از مراجع در پیام‌های جداگانه‌ای فقدان و درگذشت آیت‌الله حکیم را تسلیت گفتند. متن پیام‌ها به این شرح است:

فقدان آیت‌الله حکیم ضایعه‌ی علمی برای آن حوزه نجف محسوب می‌شود

پیام تسلیت رهبر مظعم انقلاب حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم؛ درگذشت عالم محقّق مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید محمدسعید حکیم رحمهالله‌علیه را به حوزه‌ی عظیم‌الشأن نجف و مراجع تقلید و علمای بزرگوار آن و به بیت رفیع طباطبائی حکیم مخصوصاً فرزندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان از مراجع تقلید و دارای آثار با ارزش در فقه و اصول بودند و فقدان ایشان ضایعه‌ی علمی برای آن حوزه مبارک محسوب می‌شود. رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.

آیت‌الله حکیم خود را فدای نصرت دین و مذهب کرد

پیام تسلیت آیت‌الله سیدعلی سیستانی به این شرح است:

سم الله الرحمن الرحیم. «إنا لله وإنا إلیه راجعون» با اندوه و تاسف فراوان خبر ارتحال عالم ربانی و فقیه اهل بیت علیهم السلام آیت‌الله سید محمدسعید الطباطبایی الحکیم (رضوان الله علیه) را دریافت کردم. حوزه علمیه نجف اشرف یکی از فقها و شخصیت‌های بارز خود را از دست داد. شخصیتی که خودش را فدای نصرت دین و مذهب کرد و زندگی مبارک خود را در راه خدمت به علم و اهل علم سپری کرد و میراث علمی عظیمی از خود برجای گذاشت. این مصبت بزرگ را به صاحب العصر (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه و خانواده آن فقید سعید بویژه برادران و فرزندان جلیل القدرش و همه مومنان تسلیت‌ می‌گویم و از خداوند متعال مسئلت دارم که منزلتش را در علیین بالا ببرد و با اولیایش حضرت محمد و اهل‌بیت (ع) مطهرش محشور گرداند و به خانواده و محبانش صبر و سلوان عنایت فرماید. لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

عمر پربرکتش را وقف نشر آموزه‌های اهل بیت(ع) و خدمت به مومنان و حوزه عملیه نمود

پیام تسلیت آیت‌الله محمد اسحاق فیاض به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم، همان کسانی که چون مصیبتی بر آنها وارد شود، گویند: همانا ما از آن خداییم و همانا به سوی او بازخواهیم گشت. خبر ارتحال فقیه اهل بیت علیهم السلام آیت‌الله العظمی سید محمدسعید حکیم(قدس سره) را با اندوه فراوان دریافت کردیم؛ کسی که عمر پربرکتش را وقف نشر آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام و خدمت به مومنان و حوزه عملیه کرد. این مناسبت دردناک را به مولایمان صاحب الزمان (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه، خاندان ارجمند آل حکیم بویژه فرزندان و برادران بزرگوارشان و همه مومنان تسلیت‌ می‌گوییم. از خداوند باری تعالی مسئلت داریم که آن فقید سعید را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد و با نیاکانش حضرت محمد و اهل بیت مطهرش محشور گرداند و به بستگان، منسوبان و دوستدارانش صبر و سلوان عنایت فرماید. لاحول ولاقوه إلا بالله العلی العظیم

ارتحال آیت‌الله حکیم موجب دردمندی و اندوه امت اسلامی شد

پیام تسلیت آیت‌الله حافظ بشیر حسین نجفی به این شرح است:

خبر رحلت آیت‌الله العظمی سید محمدسعید حکیم از این دنیای فانی به سوی ملکوت اعلا و آغوش جدّش حضرت رسول اکرم (ص)، مادرش حضرت فاطمه زهرا (س) و پدرش حضرت امیرالمومنین (ع)، موجب دردمندی و اندوه امت اسلامی به ویژه پیروان اهل بیت (علیهم السلام) شده است. آیت‌الله حکیم بیش از نیم قرن در خدمت به دین جدّش و تربیت علما در حوزه جدّش (ع) تلاش کردند. ما این مصیبت بزرگ را به محضر حضرت ولی الله الاعظم (عج)، خانواده بزرگوار ایشان، علما و تمامی مومنین تسلیت‌ می‌گوییم. بر او سلام باد روزی که زاده شد و روزی که‌ می‌میرد و روزی که زنده برانگیخته‌ می‌شود. خداوند سبحان ایشان را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد. او شنوا و اجابت کننده است. ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم.

آیت‌الله حکیم یکی از استوانه‌های بزرگ علمی در حوزه‌ علمیه مبارکه نجف اشرف بود

پیام تسلیت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم، انا لله و اناالیه راجعون. رحلت عالم ربانی فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حضرت آیت‌الله آقای سید محمدسعید طباطبائی حکیم رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر و تاسف گردید. ایشان یکی از استوانه‌های بزرگ علمی در حوزه‌ علمیه مبارکه نجف اشرف بودند که در میان فضلا و علما جایگاه رفیع و بلندی داشتند. خدمات این عالم جلیل القدر در اعلای کلمه الله و نصرت دین مبین و تعظیم شعائر و تاسیس بنای جدید مسجد سهله و عرض اخلاص و ادب ایشان به پیشگاه حضرات معصومین علیهم السلام به ویژه آستان ملائک‌پاسبان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ذخیره بزرگی برای عالم آخرت آن مرحوم است. حقیر این ضایعه مولمه را به پیشگاه مقدّس حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا و علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و خاندان پرافتخار مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سیدمحسن حکیم قدس سره و اخوان مکرّم و فرزندان محترم ایشان تسلیت گفته، علوّ درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت دارم.

آیت‌الله حکیم آثار علمی ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشت

پیام تسلیت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون، رحلت عالم ربانی و فقیه اصولی حضرت آیت‌الله سید محمدسعید طباطبایی حکیم (طاب ثراه) مایه‌ی تأسف و تألم گردید. ایشان در طول سالیان دراز به تربیت و آموزش طلاب و فضلاء در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف همت گماشت و آثار علمی ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشت. اینجانب ضایعه‌ی فقدان این فقیه بزرگوار را به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه‌ی علمیه‌ی نجف و عموم شیعیان خاصه مقلدان ایشان و بیت شریف وی تسلیت عرض نموده، علوّ درجات آن عالم فرزانه را از درگاه خداوند متعال خواستارم و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

آیت‌الله حکیم هرگز از حق طلبی دست بر نداشت

پیام تسلیت آیت‌الله حسین نوری همدانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. در سالروز شهادت حضرت علی بن الحسین، زین العابدین(علیه السلام)، ارتحال عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی حاج سید محمدسعید حکیم (رحمت الله علیه) که از خاندان بزرگ علم و فقاهت، جهاد و شهادت بودند، موجب تأثر و تأسف گردید. ایشان در کنار تالیف و تدریس معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت عصمت وطهارت(علیهم السلام) و تربیت طلاب علوم دینی هرگز از حق طلبی دست بر نداشت. جهاد فی سبیل الله و تحمل زندان حزب بعث در سالیان طولانی، از معظم له چهره‌ای ماندگار در احقاق الحق و ازهاق الباطل به یادگار گذاشت. اینجانب ارتحال این عالم ربانی را به محضر حضرت ولی‌عصر (اروحنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های‌ علمیه ‌نجف و قم، خاندان رفیع حکیم، مخصوصاً فرزندان معزز ایشان، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت گفته و رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

ارتحال آیت‌الله حکیم ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی بود

پیام تسلیت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله وانا الیه راجعون. ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی حاج محمدسعید حکیم ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی و سانحه سنگینی برای حوزه‌های علمیّه بود. این رخداد تلخ و مصیبت عظمی را به عموم پیروان قرآن و عترت به ویژه حضرت بقیه الله (أرواح من سواه فداه) تعزیت و به خاندان مکرّم حکیم تسلیت و علو درجه آن فقیه راحل را از خدای سبحان مسئلت داریم.

آیت‌الله حکیم حق بزرگی بر گردن علم و علما و جامعه اسلامی دارد

پیام تسلیت آیت‌الله جعفر سبحانی به این شرح است:

إنا لله وإنا إلیه راجعون. درگذشت عالم بزرگوار، مرجع عالیقدر، آیت‌الله العظمی آقای حاج سید محمدسعید طباطبائی حکیم قدس سره در جامعه علمی و اسلامی موجی از حزن و تأثر برانگیخت و همگان را به سوگ نشاند. فقید سعید در سخت ترین دوران عراق، به تعلیم و تربیت و تألیف و تصنیف و رفع مشکلات گرفتاران و حفاظت از حوزه علمیه نجف اشرف پرداخت و از این طریق حق بزرگی بر گردن علم و علما و جامعه اسلامی دارند. اینجانب مراتب تسلیت خود را به زعمای حوزه علمیه نجف اشرف و خاندان حکیم بالأخص فرزند برومند وی حجه الاسلام والمسلمین ریاض تقدیم‌ می‌دارم؛ و برای همگان صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال خواهانم. او هر چند از دارفانی چشم بر بست، ولی آثار علمی و قلمی او مایه جاودانی او است.

تلاش آیت‌الله حکیم در جهت احیای مراسم اربعین حسینی ذخیره‌ای برای آخرت خواهد بود

پیام تسلیت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی به این شرح است:

باسمه تعالی. انا لله و انا الیه راجعون. ارتحال عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی حاج سید محمدسعید حکیم که از بیت علم و فقاهت و مرجعیت بودند و عمر خود را در راه تعالی اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام صرف نموده و شاگردان بارز را تربیت نمودند، موجب تألم گردید. تلاش آن عالم بزرگوار در جهت احیای مراسم اربعین حسینی و تحمل سالیان سخت زندان حزب بعث، همچنین تألیف کتب متعدد در زمینه فقه و اصول و هدایت دینی مردم عراق ذخیره‌ای برای آخرت خواهد بود. اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین به مراجع عظام تقلید مخصوصا حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی، حوزه علمیه نجف و سایر حوزات علمیه و به عموم مردم عراق و مقلدین آن مرجع بزرگوار و نیز به بازماندگان و خانواده ایشان مخصوصا آقازاده گرامی ایشان حجت الاسلام و المسلمین آقای سید ریاض حکیم تسلیت عرض نموده، علو درجات آن عالم و صبر و اجر را برای بازماندگان از خداوند خواستارم.

آیت‌الله وحید خراسانی ارتحال آیت‌الله حکیم را تسلیت گفت

در پی ارتحال آیت‌الله سید محمدسعید حکیم؛ آیت‌الله حسین وحید خراسانی طی تماس تلفنی با فرزند ایشان، حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید ریاض حکیم، ضمن تسلیت و همدردی، از خداوند متعال علو درجات ایشان و اجر جزیل و صبر جمیل برای بیت آن مرحوم را مسئلت نمود.

آیت‌الله شبیری زنجانی ارتحال آیت‌الله حکیم را تسلیت گفت

در پی ضایعه ارتحال آیت‌الله‌ سید محمدسعید حکیم، آیت‌الله‌ سیدموسی شبیری زنجانی طی تماس تلفنی با فرزند ایشان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ریاض حکیم، ضمن ابراز تأسف و تسلیت، به جایگاه پر عظمت علمی و عملی خاندان گرانقدر حکیم اشاره کرد و از خداوند متعال علو درجات فقیه فقید و اجر جزیل و صبر جمیل برای بیت معظم‌له مسألت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics