قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیام‌های مراجع و علمای اعلام در فقدان «مجتهد مبارز انقلابی»
پیام‌های مراجع و علمای اعلام در فقدان «مجتهد مبارز انقلابی»

در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛

پیام‌های مراجع و علمای اعلام در فقدان «مجتهد مبارز انقلابی»

مراجع عظام تقلید و علمای اعلام با صدور پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند و بر وفاداری او تا آخرین لحظات عمر به امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب تأکید کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، در ساعت اولیه درگذشت آیت‌الله اکبر‌هاشمی رفسجانی بهرمانی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی صادر کردند که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر‌هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است.

چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید.

هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید.

اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال‌های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

او نمونه‌ی کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

سال‌ها زندان و تحمل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت‌های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ‌های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.

با فقدان‌ هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.

اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.

غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم.

غفرالله لنا و له- سید علی خامنه‌ای – ۱۹ دیماه ۱۳۹۵

پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای‌هاشمی رفسنجانی رحمه الله علیه، موجب تأثر و تأسّف گردید.

آن فقید سعید، سالیان سال در سنگرهای مختلف انقلاب اسلامی، در حدّ توان انجام وظیفه نمود، و در حفظ اعتدال و آرامش جامعه و رفاه مردم، به توفیقاتی نائل گردید.

حضور ولائی آن مرحوم در حرمین شریفین، و اعلام مواضع محکم مذهبی و دینی در آن مکان مقدّس در خاطره‌ها همیشه باقی خواهد ماند.

فقدان آن عالم بزرگوار را به همه علاقمندان، و بیت محترم ایشان تسلیت گفته، برای آن فقید سعید رحمت واسعه الهی، و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال مسئلت دارم.

۱۰ ربیع الثانی ۱۴۳۸؛ لطف الله صافی

پیام حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

دانشمند محترم جناب آقای محمد هاشمی (زیدعزه) السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خبر درگذشت اخوی مکرم جناب حجت‌الاسلام ‌والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی (طاب‌ثراه) موجب تألم و تأسف فراوان گردید.

اینجانب فقدان آن بزرگوار را به جنابعالی و دیگر افراد خاندان محترم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم علی درجات و برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسألت دارم.

۱۱ ربیع الثانی ۱۴۳۸؛ علی حسینی سیستانی

پیام حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

با نهایت تأسف خبر فقدان ناگهانى مجاهد نستوه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى‌هاشمى رفسنجانى را دریافت داشتم. اینجانب ایشان را از آن زمان که در حوزه‌ی درسى ما شرکت داشت به خوبى مى‌شناختم. مردى بسیار جدّى، باهوش، شجاع و صاحب اراده بود.

سال‌ها در خدمت امام راحل(ره) فداکارى کرد و بعد از ایشان نیز دائماً در صحنه انقلاب بود. مشکلات مختلفى را پشت سر گذاشت ولى این مشکلات هرگز سبب نشد که صحنه را ترک کند.

اینجانب درگذشت این یار وفادار انقلاب را به همه هموطنان ایرانى و به‌ویژه بازماندگان آن فقید سعید تسلیت مى‌گویم و غفران الهى را براى او و همه‌ی ما از خداوند مى‌طلبم.

پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

خبر ناگوار ارتحال عالم مجاهد و مبارز نستوه آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی موجب تألم شدید اینجانب شد.

سوابق درخشان وی با توجه به زحمات فراوانی که در راه به ثمر نشستن انقلاب و ارتباط بسیار وسیعی که با امام رضوان‌الله علیه داشته و خدمات وی به مردم متعهد ایران در پست‌هایی که به عهده گرفته بودند بر هیچ‌کس مخفی نیست. وفاداری او به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری تا آخرین لحظات عمر همچنان دوام داشت.

اینجانب شخصاً در حوزه علمیه قم سابقه ممتدی با ایشان داشتم و از نزدیک شاهد مبارزات ایشان علیه رژیم شاهنشاهی بوده‌ام و امروز که با مشیت الهی آن برادر عزیز به لقاءالله پیوسته، ملت وفادار به امام و مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام ایشان در تشییع ‌جنازه و مجالسی که تشکیل خواهد شد شرکت خواهند کرد و یک‌بار دیگر وحدت، اتحاد خود و پشتیبانی از نظامی که با زحمات ملت شریف و امثال ایشان به وجود آمده است را در برابر چشم بدخواهان و تفرقه‌طلبان به نمایش خواهند گذاشت و بار دیگر دشمنان را ناامید خواهند ساخت.

اینجانب درگذشت این فقید سعید را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج) و مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه و بیت معزی و به همه ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.

پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی

بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

ارتحال استوانه انقلاب اسلامی، صحابی صالح و صابر و صادق امام راحل (قدس سره) و امین امت، حضرت آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی را به محضر مبارک بقیه الله ارواح من سواه فداه، رهبر محترم، ملت بزرگ ایران و خاندان شریف آن رحیل محبوب تسلیت عرض می‌نماییم.

بهترین ابراز همدردی در این سانحه سنگین ملی و رخداد توانفرسا، حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان، حرکت در مدار پیام رهبری است.

امید آنکه رنج مدبرانه و کوشش خالصانه بیش از نیم قرن آن عزیز، جهت احیای مآثر قرآن کریم و آثار دوده طاها و یاسین علیهم افضل صلوات المصلین، ره توشه خوبی برای لقای خدای سبحان باشد.

رحمه الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا؛ ۱۹ دی ۱۳۹۵؛ جوادی آملی

پیام آیت‌الله سیدمحمد علی علوی گرگانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت جناب مستطاب حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آقای شیخ علی‌اکبر‌هاشمی رفسنجانی(ره) یار دیرین امام و رهبری و شخصیت زحمتکش و پرتلاش سال‌های طولانی قبل و بعد از انقلاب موجب تأثر و تألم اینجانب شد.

این عالم مجاهد و زحمتکش که در دوران قبل از انقلاب در مبارزات علیه دستگاه سلطنتی شاهنشاهی در کنار مرحوم آیت‌الله طالقانی و شهیدان بهشتی، مطهری و مفتح (رحمهم الله) و برخی دیگر از انقلابیون وفادار به امام خمینی (ره) سال‌ها رنج زندان را کشیدند، بعد از انقلاب نیز امام خمینی(ره) را تنها نگذاشته و در صحنه‌های مختلف و در رده‌های بالای انقلاب همچون ریاست مجلس شورای اسلامی و جانشین فرمانده کل قوا در زمان جنگ نقش‌آفرین و مؤثر بودند.

ایشان با هوشیاری و زحمات فراوان بعد از رحلت امام خمینی(ره) نیز در سازندگی و آبادی مملکت ایران نقش ماندگار ایفا کردند.

اینجانب این ضایعه را در درجه اول به امام زمان(عج) و به مقام معظم رهبری، همچنین به خانواده و بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفته و امید است که خداوند با فضل و رحمت خود ایشان را مشمول عنایات وافره خود قرار دهد و شفاعت اجداد طاهرین شامل ایشان شود.

پیام آیت‌الله حسین مظاهری

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

ارتحال اسفناک چهرۀ تابناک اسلام و ایران، مفسّر نوپرداز قرآن کریم، مجاهد نستوه آیت‌الله آقای حاج شیخ اکبر‌هاشمی رفسنجانی (قدّس‌سرّه) ضایعه‌ای بس عظیم و مصیبتی جبران‌ناپذیر است.

امشب، شخصیّت تاریخ‌سازی به لقاء پروردگار رحمان و رحیم شتافت که در تمام دورۀ عمر پر برکت خود، تنها به اعتلاء اسلام و سربلندی ایران می‌اندیشید و در این اندیشۀ بلند، تمام توان خود را در عرصه‌های گوناگون به کار گرفت و بی‌هیچ واهمه‌ای به مصداق «وَ لا یخافُونَ‏ لَوْمَهَ لائِمٍ» تا پایان عمر، از صراط مستقیم خدمت به اسلام و آرمان‌های متعالی آن، تخطّی ننمود.

نقش دوران ‌ساز این عالم مجاهد فی ‌سبیل ‌الله در نهضت شکوهمند امام راحل عظیم ‌الشّأن (قدّس‌سرّه‌الشّریف) و قرابت فکری و روحی او با آن امام عزیز تا بدان پایه بود که او را باید به حقّ در ردیف یکی از معماران انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد، معمار هنرمندی که آثار فکر مدبّرانه‌اش، در سرتاسر تاریخ انقلاب اسلامی، آشکار است.

قدرت فکری و هوشمندی عمیق و سیاست‌ورزی همراه با عقلانیّت و اعتدال ایشان در کنار روح صفا و مهربانی و اخلاص و ایمان حقیقی، از این عالم آگاه و سیاستمدار مدبّر، شخصیّتی ساخته بود که احدی نتوانست تا بدین حدّ، اعتماد عمیق و محبّت بی‌نظیر امام بزرگوار را به خود جلب نماید و او همواره در قبل و پس از انقلاب، امین بی‌بدیل آن رهبر کبیر بود و در همۀ عرصه‌های بزرگ و کوچک از سیاست‌گذاری‌های اصلی تا مسئولیّت دشوار دفاع مقدّس و همۀ تصمیمات مهم برای ادارۀ کشور، مستشار مؤتمَن آن قائد راحل به شمار می‌آمد، همچنان‌که ملّت بزرگ ایران نیز بارها و بارها در صحنه‌های گوناگون تقنینی، اجرایی و غیر آن، نصابی بالا از اعتماد خویش را به این خادم نستوه و با اخلاص خود ابراز و اظهار داشتند.

حقّ عظیم این حصن حصین انقلاب و ملّت که در همۀ صحنه‌های خطیر، سنگ زیرین آسیای نظام جمهوری اسلامی بود و همواره به همدلی هرچه بیشتر نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب می‌اندیشید و در این مسیر جفاهای فراوانی دید، هیچ‌گاه از یاد تاریخ ایران و اسلام نخواهد رفت و نام نیک و بلند او در صدر فهرست سابقونِ اوّلون از مجاهدان و خدمت‌گذاران به ملّت مسلمان ایران ثبت خواهد گردید. بی‌شکّ ملّت قدرشناس و فهیم ایران از این خادم راستینِ صالحِ دلسوزِ خود و از بیش از شصت سال تلاش و مجاهدت صادقانه و خدمت و همّت خالصانۀ او تجلیل خواهند کرد.

اینجانب با قلبی اندوهگین و متألّم، ضمن عرض تسلیت به ملّت عظیم‌الشّأن ایران و رهبری معظّم و بیت محترم و همۀ خاندان و بازماندگان ایشان، از خداوند متعال، علوّ درجات این عالم مجاهد و بزرگوار را مسألت کرده و رحمت و مغفرت و رضوان ابدی را برای ایشان خواستارم و از پیشگاه آن خداوند قادر، متضرّعانه طلب می‌کنم که این ضایعۀ سنگین را با فضل عمیم و لطف کریمانۀ خود، برای ملّت و نظام جمهوری اسلامی ایران جبران فرماید. انّه ولیّ النعم.

حسین‌المظاهری؛ ۹ ربیع الثانی ۱۴۳۸؛ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵

پیام آیت‌الله سید محمود‌هاشمی شاهرودی

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

با کمال تاسف خبر درگذشت بردار گرامی و مبارز مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی رحمت الله علیه واصل گردیده و موجب اندوه و تاثر عمیق قلبی گشت.

این انسان خدوم و مجاهد از پیشگامان مبارزه و نهضت عظیم امام راحل و از جمله افراد برجسته انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می‌رفت که از عمق جان به ندای قائد عظیم الشان امام راحل قدس الله نفسه الزکیه لبیک گفته و بحق در آن دوران سخت مبارزه با رژیم سفاک ستمشاهی در ایثار جان و مال دریغ نورزید و همواره در مسیر اعتلای کلمه طیبه انقلاب اسلامی قبل و بعد از پیروزی و در عصر قیادت آن یگانه دوران، گام برداشت و از جمله افراد مورد اعتماد ایشان بود که بار مسئولیت‌های سنگینی را در آن دوران به شایستگی به دوش کشید.

پس از رحلت آن قائد فقید و در عصر زعامت و قیادت خلف صالح امام راحل (ره) یکی از یاران وفادار به انقلاب و رهبری باقی ماند و خدمات گسترده و ماندگاری را در مسئولیت خطیر اداره دولت پس از جنگ تحمیلی و همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از خود به جای گذاشت.

بی تردید مصیبت درگذشت این مجاهد خستگی ناپذیر ثلمه‌ای است که تنها فضل و رحمت واسعه الهی می‌تواند آن را جبران کند.

اینجانب رحلت آن مرحوم مغفور را به ساحت مقدس امام زمان (عج) و به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیت آن مرحوم خاصه اخوان و آقازادگان و عموم ارادتمندان به ایشان و به همه ملت بزرگ ایران اسلامی تسلیت عرض نموده برای ایشان مغفرت و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

پیام آیت‌الله ابراهیم امینی

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می‌داند آنچنان این مصیبت اندوه بار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت‌ها گریستم؛ زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مدبر، همسنگری صمیمی و یار و رفیقی شصت ساله را از دست داده ام.

گرچه متاسفانه ظاهرا جسم شما دیگر در کنار ما نیست، اما شما را همچون همیشه “زنده” می‌دانم؛ چون انقلاب باید “زنده” بماند.

شما در هسته اصلی مبارزات قبل از انقلاب بودید، زندانی شدید، تبعید شدید، شکنجه شدید، ولی دست از همراهی امام عزیز و بزرگوارمان برنداشتید و پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از استوانه‌های نظام در سمت‌های مختلف؛ از جمله فرماندهی جنگ، ریاست قوه مقننه، ریاست قوه مجریه در دوران پس از جنگ و عصر سازندگی، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، وفادارترین و دلسوزترین فرد به نظام، رهبری و مردم بودید.

علی رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی مهری‌های فراوان شد، مظلوم تر از شهید بهشتی بودی و تحمل و صبر کرده و مکررا در ناملایمات روزگار می‌فرمودید: “اگر صبر نکنم چه کنم؟! اصل نظام به خطر می‌افتد”، اما از شما در مقابل عوام فریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند.

مصیبت بزرگ فقدان شما را به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید و علمای اعلام، بیت شما؛ به ویژه همسر و آقازادگان محترم و عموم علاقمندانتان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال علو درجات و صبر و اجر به بازماندگان مسئلت دارم.

خداحافظ رفیق بی بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران!

سلام مرا به امام و رفقای شهیدمان برسان.

دور نیست آن زمان که من نیز به شما ملحق شوم.

ابراهیم امینی – ۲٠ دی ۱۳۹۵ – قم

متن پیام آیت‌الله محمدعلی گرامی قمی

بسمه تعالی؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

رحلت جانگداز حضرت آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، رفیق زندانی ما در سالهای مبارزه با طاغوت که فاجعه‌ای بزرگ در سیاست و مدیریت کشور می‌باشد را به محضر آقا و مولایمان امام زمان ارواحنا فداه و همه آحاد ملت به ویژه به خاندان معظم آن عزیز تسلیت عرض می‌کنم.

خدمات ارزنده آن بزرگمرد در طول دوران مبارزه و پس از انقلاب از خاطره‌ها محو نخواهد شد. علو درجات آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان را از درگاه ایزد منان خواستارم.

قم – محمدعلی گرامی

پیام آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی

باسمه تعالی

ضایعه اسفناک رحلت دانشمند خبیر، عالم دور اندیش و دلسوز کشور جناب آقای حاج شیخ اکبر‌هاشمی رفسنجانی موجب کمال تأسف شد.

اینجانب این ضایعه را به یار دیرین معظم له(مقام معظم رهبری) و خاندان داغدار و کلیه علاقمندان وخدمتگزاران صدیق به نظام اسلامی تسلیت عرض نموده، رحمت وغفران الهی را برای آنجناب و صبر و اجر جزیل را برای بازماندگان محترم مسألت دارم.

الأحقر مصطفی اشرفی شاهرودی»

پیام آیت‌الله مهدی‌هادوی تهرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً ﴿*﴾ لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَ یُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ إِنْ شَاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُوراً رَحِیماً (احزاب، ۲۳-۲۴)

اسطوره‌ی استقامت و شجاعت در زندان‌های رژیم ستم شاهی، پرورده‌ی سربلند حوزه‌ی علمیه قم حضرت آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی (رضوان الله علیه) در سالروز قیام مردم قهرمان قم و در آستانه شب سالگرد بزرگداشت وفات ولی نعمت قم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به ملکوت اعلی پیوست و تمام دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی و راه روشن امام راحل عظیم الشأن (قدس سره) را در اندوهی جانکاه نشاند.

آن بزرگوار که قبل از انقلاب، استقامتش الگوی مبارزان و بعد از انقلاب، درایتش کمک کار حضرت امام (قدس سره) و بعد از ارتحال امام (قدس سره)، هوش وافر وصمیمیت کم‌نظیرش تکیه‌گاه مطمئنی برای رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) بود، یک دم از تلاش و مجاهدت در راه اسلام و انقلاب آرام ننشست و هرگز در برابر ناملایمات سر تسلیم پایین نیاورد و زانوی غم به آغوش نگرفت و با تمام جفاهایی که به او شد، از مسیر عدالت و اعتدال خارج نشد و نمونه‌ای از اخلاص عملی در صحنه‌ی جهاد سیاسی در روزگار معاصر بود.

او که مثل هر غیر معصوم دیگری مصون از انتقاد و اشتباه نبود، هرگز سزاوار حملات ناجوانمردانه و تهمت‌های ناروا نبود و آنان که به او ظلم کردند، اگر جبران نکنند، قطعا در برابر خداوند منان و مردم دین باور ایران سر افکنده خواهند بود.

این جانب فقدان این همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همراهی وی با مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به پنجاه‌ونه سال تمام می‌رسد و برای ایشان سخت و جانکاه است، به حضور ایشان و تمام علمای بزرگ اسلام و مراجع معظم تقلید(دامت برکاتهم) و دوست داران انقلاب و خانواده بزرگوار آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و برای آنان صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست، حشر با حضرات معصومین علیهم السلام و شهدای انقلاب و امام شهیدان (رضوان الله علیهم) را از درگاه حضرت باری تعالی طلب می‌کنم.

مهدی‌هادوی تهرانی؛ قم آشیانه آل محمد علیهم السلام؛ شب سالگرد بزرگداشت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها؛ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۵

پیام دفتر آیت‌الله سید محمد تقی مدرسی

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

درگذشت حضرت آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی که عمری را در خدمت اسلام و انقلاب بزرگ اسلامی ایران گذراند و در فراز و نشیب‌های مختلف به خصوص جنگ تحمیلی و دوران سازندگى ایران پس از جنگ، نقش اساسی را ایفا نمود و همواره مدافع ارزش‌های الهی در میدان‌های مختلف بود، خدمت ولی الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مراجع عظام، مقام معظم رهبری، امت شهید پرور ایران و خانواده شریف ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم.

از خداوند متعال خواهانیم ایشان را غریق رحمت نموده و این مصیبت را به لطف و کرم خویش جبران نماید و سرمایه‌های عظیم انقلاب اسلامی را در پناه خود حفظ کند.

والسلام علیکم- دفتر آیت‌الله سیدمحمد تقی مدرسی – تهران؛ ۹ ربیع الثانی ۱۴۳۸

پیام تسلیت شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان

انّا لله و انّا الیه راجعون

ارتحال جانسوز اندیشمند و سیاستمدار وارسته و مجاهد خستگی ناپذیر انقلاب و نظام اسلامی و یار دیرین و پرسابقه حضرت امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله) حضرت آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی موجب تألم و تأثر حوزه علمیه خراسان گردید.

آن عالم فرزانه و شخصیت بلندآوازه انقلاب اسلامی، از پشتوانه‌های عظیم انقلاب اسلامی بودند که در سالهای پر از التهاب مبارزات سیاسی دوران قبل ازانقلاب اسلامی در کنار حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) مسیر مقدس مبارزه را به کمال و تمام طی نمودند و در پست‌های مهم نظام اسلامی همچون ریاست جمهوری و ریاست مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار مقام معظم رهبری به شایستگی به انجام وظیفه و رسالت خویش اهتمام ورزیدند و به عنوان شخصیت مقتدر و پرنفوذ انقلاب اسلامی شناخته شدند.

ارتحال این شخصیت عظیم القدر را به حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن شخصیت اثر گذار و فرزانه علو درجات و برای بازماندگانش صبر واجر مسئلت می‌نمائیم.

«شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان»

پیام جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

بسم الله الرحمن الرحیم؛ انّا لله و انّا الیه راجعون

ارتحال مجاهد نستوه حضرت آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی‌(قدس سره) ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام را به حضرت ولی عصر «ارواحنا‌له الفداه» و رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، ملت شریف ایران، خانواده محترم و علاقه‌مندان آن مرحوم تسلیت می‌گوئیم.

آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی چهره برجسته و روحانی مجاهدی بود که در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی حضور مؤثر و چشمگیری داشت و در دوران ممتد و پر محنت مبارزات همراه امام راحل‌(قدس سره) بود و مجاهدت‌ها و فداکاری‌ها و جانفشانی‌های وی در راه اسلام و انقلاب اسلامی فراموش نخواهد شد.

آن فقید سعید پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در میدان‌های گوناگون نقش سرنوشت‌سازی در تحکیم مبانی اسلام، ارکان نظام، ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب «مدظله» ایفا نمود و در مدیریت‌های عالی نظام و در خدمت به مردم عزیز آثار ماندگاری از خود بجای گذاشت.

بر روان پاک او درود می‌فرستیم و رحمت و رضوان و غفران الهی برای آن فقید مسألت می‌نمائیم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته؛

محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

رضا استادی رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه

علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه

۲ دیدگاه

  1. از نظر بیشتر مراجع عظام اقای هاشمی حجت الاسلام بوده است اما در پیام های سایر علما ایشان آیت الله است !!!
    جالبه

  2. با سلام. پیام آیت الله سید محمد حسینی زنجانی را منتشر نکرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics