قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / چاپ جلد چهارم از کتاب «اصول فقه نوین»
چاپ جلد چهارم از کتاب «اصول فقه نوین»

تازه‌های نشر؛

چاپ جلد چهارم از کتاب «اصول فقه نوین»

مجلد چهارم از مجموعۀ «اصول فقه نوین» به قلم استاد محسن اراکی توسط انتشارات مجمع الفکر الإسلامی به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در این مجلد دربارۀ جهت پنجم «مباحث دلالت امر بر کیفیت واجب» به بحث ‌پرداخته‌ است.

در ادامۀ مطالب استاد به تبیین و توضیح مباحث «قواعد دلالت هیئات مفردات»، «قواعد دلالت هیئات جمل» و «قواعد دلالت دلیل غیر لفظی» می‌پردازد.

یادآوری می‌شود، ۳ مجلد قبلی این کتاب، پیشتر توسط انتشارات مجمع الفکرالاسلامی به چاپ رسیده است.

در مجلد سوم بخشی از جهات مربوط به دلالت هیئت امر مورد بحث قرار گرفت، از جمله: جهت اول: چگونگی دلالت هیئت امر بر طلب؛ جهت دوم: منشأ دلالت امر بر وجوب؛ جهت سوم: دلالت جمل خبریه بر انشاء امری؛ جهت چهارم: دلالت هیئت امر بر نوع وجوب.

تجدید چاپ دو کتاب «نظریه حکومت در اسلام» و «فقه عمران شهری مجلد اول»

همچنین، مجلد اول کتاب «فقه عمران شهری» و همچنین کتاب «نظریه حکومت در اسلام» به قلم استاد محسن اراکی توسط نشر ناب ماندگار تجدید چاپ شد.

استاد اراکی در کتاب فقه عمران شهری که متن درس خارج ایشان می‌باشد پس از تعریف شهر و بیان تاریخچۀ پیدایش شهر در منابع اسلامی و تبیین هویت شهر اسلامی به بیان کلیات نظام عمران شهری در بیست بخش می‌پردازند.

در این کتاب می‌خوانیم: در شرایط کنونی که زندگی شهری می‌رود تا سراسر جامعۀ انسانی را دربرگیرد نظام عمران شهری از ضروری‌ترین مسائل و دغدغه‌های مدیران و مصلحان اجتماعی است، تا جایی که همگی اقرار دارند که یکی از مهم‌ترین نیازهای ضروری زندگی انسان معاصر نظام عمران شهری مناسبی است که بتواند از یک‌سو پاسخگوی نیازهای مادی انسان‌ها، و از سوی دیگر تأمین کنندۀ نیازهای روحی و درونی آنها باشد. نظام عمران شهری خوب می‌تواند در ایجاد آرامش و امنیت و تعالی اخلاقی و روانی انسان‌ها نقش مؤثر و بسزایی ایفا‌ کند.

در نظام عمران شهری اسلامی، فقه اسلامی است که محتوای ایدئولوژیک این نظام را تأمین می‌کند، و دانش فنّی مهندسی عمران است که تأمین کنندۀ شکل و قالب و صورت اجرایی این نظام است.

آنچه در کتاب «نظریه حکومت در اسلام» می‌خوانیم: استاد اراکی در این کتاب ضمن بیان عناصر حکومت و منبع پیدایش آنها با استناد به آیات فراوانی به حاکمیت مشروع در قرآن کریم می‌پردازد.

مؤلف در بخش‌های دیگر از این کتاب به تفاوت حکومت دینی و حکومت دموکراتیک پرداخته، و در فصول پایانی کتاب، ضمن تبیین حاکمیت امامان الهی پس از پیامبر اعظم(ص) به حاکمیت فقهای عادل در دوران غیبت اشاره می‌فرماید.

در این کتاب می‌خوانیم: حاکمیت در حکومت دینی، هدفمند است و تربیت انسان و هدایت او به‌ سوی ارزش‌های والا را بر عهده دارد،‌ اما حاکمیت در حکومت‌های دموکراتیک اهداف متعالی مشخصی ندارد و جز به میل و گرایش تصمیم‌گیران، التزام و پایبندی ندارد که آنها هم_ در بهترین برآورد _ نمایندگان مردم و ارادۀ ایشان هستند که هیچ تلازم قطعی بین این اراده و ارزش‌های والا و اهداف متعالی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics