قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / چرا باید مسلمانان و جامعه شیعی به فیلم «بانوی بهشت» واکنش نشان دهند
چرا باید مسلمانان و جامعه شیعی به فیلم «بانوی بهشت» واکنش نشان دهند

در گفتگو با رئیس مرکز اسلامی انگلیس مطرح شد؛

چرا باید مسلمانان و جامعه شیعی به فیلم «بانوی بهشت» واکنش نشان دهند

حجت‌الاسلام‌ سید هاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس درباره  فیلم «بانوی بهشت» می‌گوید: شد این فیلم به دنبال این است که با ژنتیک دانستن خشونت و افراط‌گرایی برای برادران اهل سنت، تلاش کند که شیعیان را از نزدیک شدن به آنان دور کند و اساسا وحدت بین مسلمان را غیر ممکن معرفی کند و از طرف دیگر به برادران اهل سنت القا می‎کند که شما نمی‌توانید عاشق اهل بیت(ع) باشید چون ریشه شما از طریق گذشتگان شما به تفکر داعشی می‌رسد. لذا به بهانه بیان مظلومیت خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها شرایطی را فراهم می‌کنند که فرزندان معنوی آن حضرت را به بدترین وضعیت ممکن در گیر جنگ‌های داخلی کنند که نتیجه آن از قبل قابل پیش‌بینی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، فیلم «بانوی بهشت» با تهیه کنندگی هیئت خدام المهدی (وابسته به یاسرالحبیب) و بازی تعدادی از بازیگران اروپایی و به زبان انگلیسی ساخته شده است. روند این فیلم تلفیقی میان جریان داعش و سلفی تکفیری با  ماجرای انحراف بعد از پیامبر (ص) و جریان سقیفه است و می خواهد این نکته را به مخاطب عرضه کند که داعش و جریان تکفیری زاییده تفکر اهل سنت و سقیفه است.

این فیلم با توجه به عقبه‌ سازندگان آن همچون یاسر الحبیب که مستقیم از ملکه انگلیس بودجه خود را می‌گیرد، با هدف شعله‌ور شدن آتش اختلاف بین مذاهب اسلامی و تخریب روابط وحدت‌آمیز شیعه و سنی ساخته شده است.

تیزر این فیلم تاکنون در یوتیوب، مخصوصا در کشورهای عربی خلیج فارس، میلیون‌ها بار دیده شده است و گفته می‌شود یکی از فیلم‌های جنجالی سال ۲۰۲۱ میلادی خواهد بود.

مرکز اسلامی انگلیس با ارسال نامه‌ای به مدیر حوزه‎های علمیه خواستار روشنگری مردم از سوی مراجع عظام تقلید و حوزه‎های علمیه در خصوص فیلم «بانوی بهشت» قم شد. در این نامه تأکید شد: پیام این فیلم این است که داعش ریشه در آموزه‎های مسلمانان اهل سنت دارد و ظلم‎هایی را که به حضرت زهرا(س) شده است؛ در همین راستا معرفی می‎کند.

برای آشنایی بیشتر با محتوای فیلم و هدف و انگیزه عاملان آن از تولید این اثر «خبرگزاری بین‌المللی قرآن» با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید هاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه می‌آید:

ابتدا توضیحاتی درباره فیلم «بانوی بهشت» بفرمایید و این که این فیلم با چه انگیزه و هدفی تولید شده است؟

موسوی: در رابطه با فیلم بانوی بهشت یا «The lady of Heaven» آنچه که می‌توانم در این فرصت کوتاه عرض کنم این است که ایده ساخت این فیلم در واقع به سال ۲۰۱۵ یعنی بیش از پنج سال پیش بر می‌گردد.

گروهی از افرادی که امروزه به عنوان شیعه انگلیسی و یا هواداران آنها معروف هستند تصمیم می‌گیرند که برای نمایش دادن مظلومیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) دست به تولید یک اثر سینمایی بزنند.

بر همین اساس با هماهنگی و همکاری با برخی از به اصطلاح مراجع همسو با تفکر شیعه انگلیسی تصمیم خود مبنی بر تولید فیلمی با عنوان یوم العذاب «Day of «Torment را عمومی کردند.

از آنجا که تفکر این گروه و حمایت‌کنندگان آنها از سال ها قبل برای افراد با بصیرت به ویژه برخی از مراجع هوشیار و بزرگوار ما روشن بود و از نیت خبیثشان پشت این چهره موجه خبر داشتند، به شدت بر علیه ساخت، پخش و حتی هر گونه مساعدتی در تولید آن موضع گرفتند و فتوای به تحریم دادند که خوشبختانه موجب عقب‌نشینی طراحان این توطئه شد.

اما ظاهرا این افراد از تصمیم خود برای تولید این فیلم به طور کلی منصرف نشدند و بعد از مدتی دوباره برای ساخت این فیلم با نام و رویکردی دیگر اقدام کردند و با صرف هزینه‌ای معادل ۱۵ میلیون دلار این فیلم را با کیفیت بالا و با بازیگران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای غربی، با نام بانوی بهشت The lady of Heaven ساختند و قرار است همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به نمایش در بیاورند.

اما اینکه فرمودید این فیلم با چه انگیزه‌ای ساخته شده است باید گفت که براساس شواهد عینی و سابقه عملکرد طراحان و سازندگان فیلم، به راحتی می‌توان خطی که این جریان را به راه انداخته شناسایی کرد و از اهداف و نیاتشان مطلع شد. همانطور که در نامه‌ام به ریاست محترم حوزه‎های علمیه اشاره کردم پیام این فیلم این است که داعش و خشونت‌هایی که امروز از آنها شاهد هستیم ریشه در آموزه‌های مسلمانان اهل سنت دارد.

آنها با نمایش عملکرد داعش و تلفیق آن با عملکرد افراطی برخی از مسلمانان صدر اسلام، از جمله برخورد خشونت‌آمیز با حضرت زهرا(سلام الله علیها) سعی دارند به بیننده القا کنند که این عملکرد غیرانسانی مسلمانان یک امر ژنتیکی است و اگر داعش امروز این همه خشونت علیه دیگران انجام می‌دهد چیز عجیبی نیست و ما قبلا هم شاهد این نوع اقدامات غیرانسانی از اجداد آنان بودیم.

پشت پرده تولید چنین فیلم‌هایی چه افراد یا گروه‌هایی قرار دارند و «بانوی بهشت» را چه نهاد یا گروهی از نظر مالی تأمین کرده است؟

موسوی: با مراجعه به اطلاعاتی که از سازندگان و حامیان مالی این فیلم در شبکه‌های اینترنتی موجود است می‌توان گفت که شرکتی به نام «اینلایتن کینگدام پروداکشن»(Enlighten kingdom production) تهیه کننده این فیلم است و شیخ یاسر الحبیب روحانی کویتی‌الاصلی که از چند سال گذشته تاکنون در لندن مستقر است و ظاهرا تفکر شیرازی‌ها را نمایندگی می‌کند نویسنده فیلمنامه (script writer) هستند.

ایلای کینگ Eli king کارگردان فرانسوی تقریبا معروف در غرب نیز کارگردانی این فیلم را برعهده دارد. جالب است بدانیم که همین آقای یاسر الحبیب تا سال ۲۰۱۹ یعنی تا سال گذشته مدیر همان شرکت  Enlighten kingdom production بوده است.

در مورد هزینه‌های این فیلم هم طبق اطلاعات موجود در همین سایت، تاکنون فقط برای تولید آن ۱۵ میلیون دلار هزینه شده است که ظاهرا از طریق جمع‌آوری کمک‌های مردمی بوده ولی ظن قوی بر آن است که جمع‎کردن چنین رقمی از سوی مردم در این مدت کوتاه خیلی مطابق با واقع به نظر نمی‌آید و احتمالا دولت یا دولت‎هایی پشت این پروژه اختلاف‌افکن بین قاطبه مسلمانان باشد.

این فیلم در نهایت چه چیزی را می‌خواهد به جهان سینما القا کند و وظیفه سینماگران و تولیدکنندگان آثار سینمایی در برابر چنین تولیداتی چیست؟

موسوی: همانطور که عرض شد این فیلم به دنبال این است که با ژنتیک دانستن خشونت و افراط‌گرایی برای برادران اهل سنت، تلاش کند که شیعیان را از نزدیک شدن به آنان دور کند و اساسا وحدت بین مسلمان را غیر ممکن معرفی کند و از طرف دیگر به برادران اهل سنت القا می‎کند که شما نمی‌توانید عاشق اهل بیت(ع) باشید چون ریشه شما از طریق گذشتگان شما به تفکر داعشی می‌رسد.

این موضوع با رفتارهای مشابهی که در طول چند سال گذشته از سوی پیروان این فرقه (شیعه انگلیسی) شاهد بودیم کاملا همخوانی دارد. درست چند هفته قبل از محرم سال جاری یکی از افراد مورد نظرشان را در کشور مسلمان و برادر پاکستان که به دلایل خاصی ظرفیت بالایی برای رشد اختلافات مذهبی دارد، اجیر کردند که با زدن حرف‌های تفرقه‌آمیز، آتش فتنه بسیار بزرگی را در این کشور و بین برادران مسلمان شیعه و سنی برپا کرده بود که خوشبختانه با عملکرد بسیار خوب علمای با بصیرت از دو طرف، این فتنه خیلی سریع فروکش کرد؛ ولی عامل این فتنه بلافاصله به این گروه در این کشور پیوست.

امروز هم تلاش می‌کنند که با ترجمه سریع این فیلم به زبان‌های مختلف به ویژه زبان اردو، زمینه پخش آن را در میان مسلمانان اردو زبان فراهم کنند که مطمئن هستم اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد آثار مخرب آن به زودی ظاهر می‌شود.

دولت‌های اسلامی هم باید توجه داشته باشند که اگر این فیلم در کشورشان پخش شود موجب بروز و یا تشدید اختلافات و درگیری‌های داخلی می‌شود به همین خاطر باید جلوی انتشار آن را بگیرند و از طرفی دیگر مسلمانان هم باید به خاطر حفظ برادری و محبت میان یکدیگر به شدت به دنبال بایکوت این فیلم باشند.

اما اینکه فرمودید وظیفه سینماگران و تولید‌کنندگان سینمایی در این خصوص چه خواهد بود باید عرض کنم که سریعترین اقدام نخبگان و اهل رسانه خصوصا، باید این باشد که از طریق نوشتن نامه، مصاحبه و ساختن فیلم، شرایطی فراهم کنند که این نتیجه‌گیری که از این فیلم متوقع است به حداقل برسد. باید به اطلاع مردم خودشان برسانند که داعشی که در یک دهه گذشته به وسیله دشمنان اسلام پدید آمده است چگونه می‌تواند ریشه در آموزه‌های دین اسلامی داشته باشد که سراسر صلح و رحمت و دوستی است.

در چنین شرایطی مسلمانان به ویژه شیعیان چگونه باید واکنش نشان داده و عمل کنند؟

موسوی: در مورد واکنش شیعیان، باید عرض کنم که در اینجا دو وظیفه مهم متوجه دو گروه بزرگ از جامعه شیعی است.

گروه اول مردم عادی هستند که گوش‌شان باید به پیام و نظر علمای دین و مراجع عظام تقلید باشد. همان کسانی که از مدت‌ها قبل نسبت به این گروه خبیث هشدار دادند و نزدیک شدن به افکار پلید این گروه منحرف را خطرناک خواندند و الان هم برخی از آنان به صراحت تماشای این فیلم را تحریم کردند.

گروه دوم علمای بزرگ هستند که فکر می‌کنم همچون گذشته باید وظیفه راهبری و هدایت‌گری خودشان را به خوبی اعمال کنند. این تفکر همانگونه که مقام معظم رهبری حفظه الله بارها به آن اشاره داشتند آنقدر خطرناک هست که اگر به خوبی ملاحظه و کنترل نشود می‌تواند آسیب‌های جدی به پیکره اسلام عزیز بزند.

در حال حاضر ما در انگلیس با گروه‌های مختلف از علمای اسلام و مسئولان مراکز اسلامی مذاکراتی داشتیم و مقرر شد که بیانیه مشترکی از سوی شورای علمای این کشور در محکومیت تولید و پخش این فیلم صادر کنیم.

رسانه‌های جهان اسلام به ویژه رسانه‌های گروهی در چنین شرایطی چگونه باید وارد عمل شوند؟

موسوی: رسانه‌های جهان اسلام شاید بتوان گفت که بیشترین و مهمترین وظیفه را به عهده دارند. شاید در قدم اول این طور به نظر برسد که این واکنش‌ها چه اثری دارد ما که نمی‌توانیم جلوی انتشار آن را بگیریم. بله شاید نتوان جلوی انتشارش را گرفت اما تا حد بسیار زیادی اثرگذاری آن را کاهش می‌دهد.

جهت اطلاع عرض می‌کنم از وقتی که تیزر این فیلم پخش شد تا الان بیش از هفتاد هزار کامنت فقط روی یوتیوب روی آن رفته و بسیاری از این کامنت‌ها آنقدر منفی بودند که مجبور شدند این کامنت‌ها را ببندند.

به همین دلیل رسانه‎های جهان اسلام به ویژه با استفاده از پلتفرم اینترنت می‌توانند نقش روشنگری خودشان را بهتر ایفا کنند.

این فیلم چه زمانی و از چه طریقی اکران خواهد شد؟

این فیلم بر حسب آنچه که در تیزرهای تبلیغاتی آن آمده است قرار بود در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ پخش شود.

ظاهرا هنوز تلویزیون خاصی به عنوان شبکه رسمی پخش‌کننده معرفی نشده ولی پلتفرم‌های زیادی برای تبلیغ تیزر و یا پخش اصل فیلم معرفی شدند که می‌توانم به بخشی از آنها اشاره کنم؛ پلتفرم‌هایی نظیر آی ام دی بی، یوتیوب، نت فلیکس، مووی اینسایدر، دِدلاین، مووی فون، رِد دید و مووی فیت که هر کدام از این‌ها مخاطبان فراوانی را در سطح دنیا پوشش می‌دهند.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

موسوی: اصرار بر پخش این فیلم با این نیت که قصدشان بیان مظلومیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است من را به یاد این کلام آقا امیر المؤمنین علیه السلام می‌اندازد که فرمودند «کلمه حق یراد بها الباطل: سخن حقی است که باطل از آن اراده شده است».

با بهانه بیان مظلومیت خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها شرایطی را فراهم می‌کنند که فرزندان معنوی آن حضرت را به بدترین وضعیت ممکن در گیر جنگ‌های داخلی کنند که نتیجه آن از قبل قابل پیش‌بینی است.

از همین جا به همه برادران عزیز اهل سنت عرض می‌کنم که این نمایشنامه موهن هرگز بیان موضع رسمی علمای شیعه در خصوص حوادث تاریخی نیست و ما به شدت آن را محکوم می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics