قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی «قاعده قرعه» در یک اثر جدید
کتاب «قاعده قرعه» روانه بازار نشر شد

تازه‌‌های نشر؛

بررسی «قاعده قرعه» در یک اثر جدید

کتاب «قاعده قرعه» اثر مصطفی شاکری در ۱۳۱ صفحه توسط انتشارات چتر دانش چاپ و منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در قسمتی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «موضوع این اثر بررسی قاعده قرعه است. قرعه یکی از قواعد عقلایی است که به گواهی آیات قرآن، جوامع بشری از دوران پیش از اسلام از آن برای حل منازعات خود بهره می‌بردند. در کتب فقه شیعی نیز در موارد متعدد به قاعده قرعه استناد شده است تا آنجا که قرعه را در شمار یکی از قواعد پرکاربرد در ابواب مختلف فقه شیعی بدل ساخته است. از این منظر باید قرعه را جزء قواعد عامه‌ به شمار آورد که در اکثر ابواب فقهی به کار می‌آید.

باید در نظر داشت گرچه در گذشته قاعده قرعه در موارد گوناگون کاربرد داشته است اما در روزگار ما تا حدی کارایی خود را از دست داده است. لازم به توضیح است به اعتقاد فقها، روایات معصومین(ع) موید این مطلب است که وقتی امر مشکل و مشتبهی پیش می‌آید که هیچ راهی برای حل آن وجود ندارد، باید به قرعه عمل کرد. بر این اساس، بسیاری از اموری که در گذشته مصداق امر مشکل و مشتبه به شمار می‌آمدند، امروز در اثر پیشرفت دانش بشری و توسعه نظام قانون‌گذاری، با روش‌های مختلف قابل حل است و دیگر نیازی به قرعه نیست. البته این سخن بدین معنا نیست که قرعه کارایی خود را به طور کامل از دست داده است؛ بلکه با توجه به آرای مختلفی که فقها پیرامون موارد عمل به قرعه دارند، می‌توان محدوده کارایی آن را معین ساخت. به‌عنوان مثال، برخی فقها قائلند که فقط در منازعات و دعاوی باید به قرعه عمل کرد، اما برخی از فقها عمل به قرعه را در امور عبادی نیز جایز می‌شمارند.»

این اثر شامل سه بخش کلی است. در بخش اول، مفاد قاعده قرعه در قالب نه مبحث به نحو مختصر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در بخش دوم، مدارک و مستندات قاعده ذکر شده است و مشروعیت عمل به قرعه به نحو قطعی مورد تأیید قرار گرفته است. بخش سوم کتاب نیز به بررسی مصادیق به کارگیری قاعده قرعه در کتاب «الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه» اختصاص دارد.

یادآور می‌شود کتاب «قاعده قرعه» در ۱۳۱ صفحه و شمارگان هزار نسخه و به قیمت ۲۵ هزارتومان توسط انتشارات چتر دانش منتشر شده است.

بنابر گزارش ایکنا، علاقه‌مندان می‌توانند بخش ابتدایی کتاب را در این آدرس مشاهده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics