قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ۵۰ اثر در دفتر تدوین متون درسی حوزه طراحی شده است/ تکمیل طرح جامع استادی حوزه تا سال آینده
۵۰ اثر در دفتر تدوین متون درسی حوزه طراحی شده است/ تکمیل طرح جامع استادی حوزه تا سال آینده

‌‌آیت‌الله اعرافی خبر داد:

۵۰ اثر در دفتر تدوین متون درسی حوزه طراحی شده است/ تکمیل طرح جامع استادی حوزه تا سال آینده

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تمام بخش‌های حوزه دارای برنامه پنجساله هستند، گفت: امروز مراکز علمی جهان به‌نظام استادی حوزه نزدیک می‌شوند البته باید با اقتضائات امروز این سنت تکمیل شود و امیدوارم که طرح جامع استادی تا سال آینده تکمیل شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در اجلاسیه اساتید سطح یک  حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مرکز  فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به فرازی از نهج البلاغه ابراز داشت: تربیت و هدایتگری اساتید آمیزه‌ای از جان آن‌ها است و اینکه ما می‌گوییم نقشه جامع استادی در سنت حوزه شامل تعلیم، تربیت، هدایت، مشاوره، راهنمایی، حمایت و درمانگری است به همین معنا است، زیرا طبابت و ارشاد در اعماق جان یک استاد قرار گرفته و هیچ‌گاه از او جدا نمی‌شود و جزء هویت او اوست.

او بر تلاش مسئولان حوزه برای پیشرفت حوزه علمیه تاکید کرد و افزود: از دو سال گذشته محورهای زیادی در حال طراحی و اجرائی شدن است و مسیر جدیدی برای رشد و تعالی حوزه در حال ریل‌گذاری است که ۲۰ سند تصویبی و ده‌ها پروژه که در حال طراحی است از این قبیل برنامه‌ها است.

مدیر حوزه‌های علمیه بر کاهش وابستگی مالی حوزه تاکید کرد و گفت: حوزه باید بتواند روی پای خود با کمترین وابستگی به جایی کار خود را پیش ببرد که امیدواریم بتوانیم در این راستا اقدامات موفقی را انجام دهیم.

او گفت: معتقدیم آزادی که در سطوح عالی انجام می‌شود در پایه‌های پنجم و ششم باید با هدایت علمی صورت بگیرد، این را باور کنید که انتخاب طلبه گرچه اشتباه باشد برای رشد طلبه و استاد شایسته مؤثر است، ما باید از دوستانی که داعیه حفظ سنت‌های حوزه را دارند قوی‌تر حمایت کنیم و نظام استادی آزاد حوزه علمیه را با حفظ هدایت و مراقبت صیانت کنیم. مسیر استادی باید مسیر شهریه و کمک‌هزینه مراجع و رهبر باشد و نباید با بودجه‌های غیر از این مرتبط شود.

اعرافی بیان داشت: امروز مراکز علمی جهان به‌نظام استادی حوزه نزدیک می‌شوند؛ البته باید با اقتضائات امروز این سنت تکمیل شود و امیدوارم که طرح جامع استادی تا سال آینده تکمیل شود.

او با اشاره به طرح جامع تربیتی اظهار داشت: طرح جامع تربیتی امکان دارد که با اشکالاتی همراه باشد به همین سبب از مدیران این درخواست را داریم که ما را در این راستا کمک کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: طرح گروه‌های علمی که در برخی استان‌ها قدم‌هایی برداشته‌ شده به معنای هیئت‌علمی دانشگاه نیست و به‌صورت حق‌التدریسی انجام می‌شود اما متأسفانه در قم آغاز نشده و امیدواریم تا سال آینده این طرح عملی شود.

او تاکید کرد: متون درسی حوزه‌های باید به دستان اساتید حوزه علمیه متحول شود و امروز گام‌های ارزنده‌ای برداشته‌شده است.

اعرافی گفت: اگر گروه‌های علمی در مدارس علمی شکل بگیرد قطعاً متون حوزوی مورد نقد قرار می‌گیرد و امروز ما شاهد کتاب الفائق هستیم که آیت‌الله شب زنده دار خود این کتاب را تدریس می‌کنند.

او با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ اثر در دفتر تدوین متون درسی حوزه، طراحی شده است، افزود: نه‌تنها دفتر تدوین متون بلکه همه بخش‌های حوزه علمیه برنامه‌ای ۵ ساله خواهند داشت و کتابی قطور حاوی اسناد مصوب شده است که ۱۴۱۴ را هدف‌گیری کرده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ده‌ها رسته و گرایش در سطح دو، سه و چهار، ده‌ها رشته و تعریف‌شده که تا دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد که رشته ادبیات از این قبیل است.

اعرافی گفت: کتاب دانش صرف با جمع‌آوری صدها اشکال از قم و استان‌ها به این مرحله رسیده و ما برای متون حوزوی به همکاری اساتید در این راستا نیازمند هستیم.

او ادامه داد: در بخش آموزش‌های مهارتی کاربردی هنری مصوباتی ابلاغ‌شده که باید دنبال شود؛ بخشی از این مسئله به اساتید بر می‌گردد و با توجه به مشکلات مالی خیلی از طرح‌های ما با مشکل مواجه است که باید با برنامه‌ریزی مناسب این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: با کاهش نصف اعتبارات و افزایش قیمت‌ها و مشکلات موجود همه برنامه‌ها بدون نگاه به این مسائل در حال اجرایی کردن طرح‌ها هستیم که این فعالیت نیازمند یک روحیه جهادی است که باید در همه ما محقق شود.

او ادامه داد: ما یک سلسله آسیب‌ها و مشکلات در حوزه داریم که بخشی در سطح یک رسوخ کرده و اساتید باید با همکاران صیانتی بیشتر ارتباط داشته باشند و مسائل را مطرح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics