قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح می‌شود
آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح می‌شود

مدیر بخش داده‌کاوی معاونت فنی «مرکز نور» خبر داد:

آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح می‌شود

مرکز نور طی این سال‌ها زیست بوم موردنیاز برای کاربست هوش مصنوعی در حوزه علوم اسلامی و انسانی را فراهم و تکمیل نموده است و در حال حاضر توانایی تولید و عرضه پیکره‌های استاندارد و سرویس‌های مورد نیاز در پردازش هوشمند محتوا در مرکز فراهم گردیده است

به گزارش شبکه اجتهاد، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در صدد برگزاری مراسم «افتتاح آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی» و «نمایشگاه دستاوردهای هوش مصنوعی در محصولات مرکز نور» است. برای آشنایی بیشتر با کارکردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی و انسانی و نیز برنامه‌های نمایشگاهی مرکز در هفته پژوهش مهندس ربیعی‌زاده مدیر بخش داده‌کاوی معاونت فنی گفتگویی داشته است که توجه شما را به این مصاحبه جلب می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر کاربران مرکز نور درخصوص هوش مصنوعی و کارکردهای آن در محصولات توضیحاتی را ارائه فرمایید.

ربیعی‌زاده: استفاده از هوش مصنوعی در محصولات نور از سالیان دور در مرکز رقم خورده است. انباشت داده‌های متنی و نیز فرآوری این اطلاعات در گذر زمان، گنجینه ارزشمندی در مرکز نور فراهم کرده و این فرصت را فراهم نموده که با استفاده از هوش مصنوعی از مرحله جستجوی لفظی به جستجوی معنایی گذر کنیم و در این رهگذر، ابزارها و ارزش‌های افزوده متنوعی جهت استفاده محققان و پژوهشگران تولید و ارائه نماییم.

طی سال‌های متمادی فعالیت و دیجیتال‌سازی کتب در مرکز، فرآوری اطلاعات با تایپ کتب، برچسب‌گذاری، اعراب زنی، نمایه‌زنی و … صورت گرفته و اکنون گنجینه کتابخانه دیجیتال مرکز(پایگاه نورلایب) با بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب، پشتوانه بسیار مناسبی برای پژوهش‌های فناورانه و هوش مصنوعی فراهم نموده است و برخی از محصولات مرکز نظیر سمیم نور، بر همین مبنا پایه‌گذاری شده‌اند.

با افتتاح آزمایشگاه هوش مصنوعی نور قرار است چه اتفاق جدیدی صورت بگیرد؟

ربیعی‌زاده: مرکز طی این سال‌ها زیست بوم موردنیاز برای کاربست هوش مصنوعی در حوزه علوم اسلامی و انسانی را فراهم و تکمیل نموده است. در حال حاضر توانایی تولید و عرضه پیکره‌های استاندارد و سرویس‌های مورد نیاز در پردازش هوشمند محتوا در مرکز فراهم گردیده و بر این اساس پیگیر هم‌افزایی با مجموعه‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی هستیم و بسترهای لازم را نیز در این راستا فراهم نموده‌ایم. ما به دنبال تعامل حداکثری با مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها هستیم؛ این اهداف در قالب آزمایشگاه هوش مصنوعی قابل پیگیری خواهند بود.

به نظر می‌رسد مرکز پیش از این نیز به مقوله هوش مصنوعی پرداخته و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی نیز در این زمینه انجام داده است.

ربیعی‌زاده: بله درست است، ما برای اولین بار در سال ۹۰ همایش کاربرد هوش مصنوعی در علوم اسلامی را برگزار کردیم. سال گذشته نیز در همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی که مرکز مدیریت حوزه برگزار کرده بود، حضور فعالی داشتیم. از ده سال پیش تا کنون فعالیت‌های متنوعی در هوش مصنوعی مرکز صورت گرفته و تلاش داشته و داریم دستاوردهای خود را در این حوزه در قالب مقالات پژوهشی در فضای علمی ایران و جهان انتشار دهیم. به علاوه اینکه آمادگی داریم در جهت همکاری و هم‌افزایی، راهکارهای تخصصی پردازش هوشمند را به مراکز، مؤسسات و پژوهشگاه‌های علوم اسلامی و انسانی ارائه دهیم.

در پایان در صورت امکان برخی از دستاوردهای مرکز در حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی را معرفی فرمایید.

ربیعی‌زاده: از هوش مصنوعی استفاده‌های متنوعی در محصولات مرکز داشته‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱. تحلیل‌گر صرفی و ریشه‌یاب هوشمند کلمات که از آن در پایگاه جامع قرآن و قاموس نور استفاده شده است.

۲. سامانه‌های پیشنهاددهی محتوای احادیث و مقالات که در پایگاه‌های جامع الاحادیث و نورمگز به کار گرفته شده است.

۳. از سرویس‌های آیه‌یاب و حدیث‌یاب در پایگاه نورلایب استفاده شده است.

۴. سامانه مشابه‌یابی و تقلب‌یابی سمیم نور.

۵. تحلیل استنادات مقالات و پیونددهی پاورقی کتب.

در نمایشگاه جانبی چه چیزهایی به بازدیدکنندگان عرضه خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics