قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آشنایی با فقه اقتصادی
آشنایی با فقه اقتصادی

تازه‌های نشر؛

آشنایی با فقه اقتصادی

در این اثر قواعد فقهی مورد استفاده در اقتصاد تشریح و سپس دیدگاه اسلام درباره یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف مکاتب اقتصادی یعنی مالکیت و دیگر موضوعات مهم اقتصادی مانند تولید و مصرف از منظر فقهی اقتصادی تببین شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «فقه اقتصادی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عیسوی، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی از سوی نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ۴۲۳ صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

دانش اقتصاد گستره وسیعی دارد که تنها بخشی از آن در علم اقتصاد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. غفلت از ابعاد دیگر دانش اقتصاد به نارسایی و سترونی این دانش با اهمیت انجامیده است. آشنایی علاقه‌مندان به اقتصاد اسلامی، از طریق بررسی فقهی اقتصادی موضوعات اقتصادی، می‌تواند به رشد و گسترش اقتصاد اسلامی کمک شایانی کند.

به همین منظور در کتاب فقه اقتصادی، اولا قواعد فقهی مورد استفاده در اقتصاد تشریح و سپس دیدگاه اسلام درباره یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف مکاتب اقتصادی یعنی مالکیت و دیگر موضوعات مهم اقتصادی مانند تولید و مصرف از منظر فقهی اقتصادی تببین شده است.

بررسی موضوعات مربوط به بازارهای اقتصادی مانند مسائل پیرامون کسب و کار و نیز یکی از شاخه‌های مهم اقتصاد یعنی بازرگانی و تجارت نیز از دیگر مباحث مورد بحث است.

براساس این گزارش، بررسی فقهی اقتصادی نقش، اهداف و وظایف دولت نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل داده است.

شایان توجه است، کتاب «ساختار بازار سرمایه در اسلام و بررسی تحولات آن در ایران» دیگر اثر این استاد حوزه و دانشگاه است که در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ۶۰۶ منتشر شده بود. «ساختار بازار سرمایه در ایران، مروری بر ساختار بازارھای مالی در کشور، ابزارھای مالی دربازار سرمایه ایران، بورس اوراق بھادار ایران و تعاملاتی درباره بازارھای مالی» از مباحث مطرح شده در این کتاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics