قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آقامصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود/ تلاش او باعث شد جان امام حفظ شود
آقامصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود/ تلاش او باعث شد جان امام حفظ شود

رئیس جمهور در بزرگداشت حاج آقا مصطفی خمینی:

آقامصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود/ تلاش او باعث شد جان امام حفظ شود

رئیس جمهور گفت: شهید حاج آقامصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود و نگاه ما به ایشان این گونه بود که اگر امام(ره) روزی در بین ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را ادامه دهد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی، در سالن اجلاس سران تهران، گفت: شخصیت حاج آقا مصطفی از ابعاد مختلف جای بررسی و بهره برداری دارد، از یک طرف جایگاه ایشان به عنوان عالم و فقیه و مجتهد عارف و انقلابی و مبارز، و از طرف دیگر جایگاهی که ایشان در بیت امام و نهضت انقلابی داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: شهید حاج آقامصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود و نگاه ما به ایشان این گونه بود که اگر امام(ره) روزی در بین ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را ادامه دهد.

وی افزود: ایشان به عنوان مشاور و یار بزرگ در کنار امام(ره) بود و تنها فرزند امام نبود، بلکه خود جایگاه ویژه‌‌ای در میان انقلابیون داشت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که اگر قیام ۱۵ خرداد نبود یا جان امام در خطر بود یا امام برای همیشه در زندان می‌ماند، خاطرنشان کرد: حضور مردم در شهرهای مختلف باعث شد که نظام احساس کند که نمی‌شود امام را از جامعه گرفت یا شخصیت ایشان را حذف کرد.

تلاش حاج آقا مصطفی و سایر بزرگان باعث شد جان امام حفظ شود

رئیس جمهور با تاکید بر این که تلاش حاج آقا مصطفی و سایر بزرگان باعث شد جان امام حفظ شود، اظهار کرد: در سال ۴۳ نیز وقتی که امام دستگیر شد و همه خیابانهای قم را سربازها گرفتند و همه مدارس توسط نیروهای نظامی آن زمان محصور شدند. کسی که به در خانه مراجع برای دادخواهی می‌رفت حاج آقا مصطفی بود.

روحانی تصریح کرد: ماندن حاج مصطفی در کنار امام در ترکیه بسیار تاثیرگذار بود. همچنین در ایامی که امام در دوران تبعید در نجف اشرف می‌گذراندند. نقش ممتاز در همراهی با امام و در نهضت اسلامی داشت.

وی یادآور شد: ایشان شخصیتی متواضع بود که در همه اجتماعات حضور پیدا می‌کرد و به ظاهر هم خیلی در کنار امام ظاهر نمی‌شد، اما در دسترس همه و در واقع یار فداکار امام راحل بود.

روحانی با اشاره به این که شهادت ایشان جامعه را تغییر داد، افزود: باورکردنی نبود ما همه فکر می‌کردیم شایعه است. این خبر مردم را عصبانی و احساس می‌کردند رژیم کاری برخلاف اراده آنان کرده است. آن زمان بود که ترس‌ها فرو ریخت و اراده و هیجان مردم ظهور و بروز پیدا کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم حاج آقا مصطفی، علما، روحانیون دانشگاهیان، فعالان سیاسی، بازاریان و … همه بودند. این ماجرا طوفانی را در جامعه به وجود آورد و باعث شد که حوادث دی ماه قم، بهمن تبریز و چهله‌ها زنجیروار اتفاق افتد و رژیم را در فشار نهایی قرار دهد.

واکنش امام در هنگام خبر شهادت حاج آقا مصطفی

وی با اشاره به واکنش امام راحل در هنگام خبر شهادت حاج آقا مصطفی، گفت: امام بزرگوار وقتی چنین اتفاقی افتاد بدون بردن نامی از ایشان گفتند: این حوادث برای همه پیش می‌آید. امام در آن سخنرانی مفصل به داخل کشور اشاره کردند و گفتند که این شرایط یک فرجه است که باید همه در کنار هم قرار بگیرید. در واقع دعوت به وحدت کردند.

روحانی با اشاره به این که امام به راحتی آینده را می‌دید، افزود: امام با استبداد و استعمار همزمان جنگید. شخصیت والایی که بت‌ها را شکست و هم مسیر هدایت را نشان مردم داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امام فرمود به بزرگان شیعه و علمای بزرگ حمله نکنید. همدیگر را سرکوب نکنید، متحد باشید و با اتحاد می‌توانید نهضت را به سرانجام برسانید. آن پیام و ندای امام امروز هم هست. امام در آن سخنرانی می‌فرماید جناح‌ها از هم فاصله نگیرند، اختلاف سلیقه‌ها نباید موجب دشمنی و دوری شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مردم امام را به عنوان راهبر عالم هوشیار و سیاستمدار قبول کرده بودند. اعتمادی که به امام وجود داشت به هیچ کس دیگر نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics