قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آموزشی بودن؛ وجه تمایز «حلقات» نسبت به «کفایه»
آموزشی بودن؛ وجه تمایز «حلقات» نسبت به «کفایه»

حجت الاسلام رنجبر در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

آموزشی بودن؛ وجه تمایز «حلقات» نسبت به «کفایه»

استاد حوزه و دانشگاه در دفاع از تغییرات متون آموزشی گفت: متن آموزشی باید ترسیم کلی از علم ارائه دهد و حلقات برای این امر عالی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر استاد حوزه و دانشگاه، در خصوص تغییرات متون درسی حوزه به «رسا» گفت: برای یک مقطع آموزشی لازم است کتب آموزشی برای دانش پژوه و طلبه قرار داده شود و مراد از کتاب آموزشی متنی است که ترسیم درستی از فضای علم ارائه دهد.

وی ادامه داد: کتاب آموزشی باید به طور مبسوط هندسه کلی آن علم را ارائه دهد و به طلبه بفهماند که برای چه این علم خوانده می‌شود و در سایر علوم چه کاربردی دارد؛ به چنین متنی کتاب آموزشی گفته می‌شود و این کتاب برای هر علمی که هست باید چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی رسالت اظهار داشت: لازم است یک متن برای آموزش باشد و برای اینکه طلبه بتواند تعمیق بیشتری نسبت به موضوعات بیابد، کتب کمک درسی ارائه کند؛ من طلبه پایه دهم بودم و بدائه الحکمه و نهایه الحکمه را خوانده بودم اما نفهمیدم که برای چه باید فلسفه بخوانم و چه کمکی به من در سایر علوم حوزی می‌کند؛ نمی‌خواهم این دو کتاب را تنقیص کنم اما یک واقعیت است که جایگاه فلسفه در میان علوم را از این دو کتاب درسی نمی‌توان فهمید.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی وارد مؤسسه امام خمینی(ره) شدم و آموزش فلسفه علامه مصباح را خواندم با تاریخچه فلسفه آشنا شدم و ترسیم کلی علامه را دیدم متوجه شدم که چرا باید فلسفه بخوانم و باید تأکید کنم در کنار کتابی مانند «آموزش فلسفه» آیت‌الله مصباح یزدی می‌توان از بدائه و نهایه به عنوان متن کمک آموزشی استفاده کرد.

رنجبر افزود: شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در مقدمه کتاب حلقات خود بیان می‌کند برای اینکه طلبه را به کلیت علم اصول آشنا کنم این کتاب را نوشتم تا طلبه برای درس خارج آماده شود؛ الحق والانصاف کتاب حلقات یک سر و گردن بالاتر از کفایه و رسائل است که این دو می‌توانند کمک آموزشی حلقات باشد؛ کتاب حلقات طلبه را حیران و سرگردان نمی‌کند بلکه طلبه متوجه می‌شود برای چه باید اصول بخواند و علاوه بر دانستن جایگاه علم اصول می‌تواند رابطه این علم با سایر علوم را بفهمد.

وی با بیان اینکه شهید صدر در این کتاب تلاش ویژه‌ای کرده تا جلوی متورم شدن علم اصول را در متن آموزشی بگیرد، گفت: در تعریف علم اصول عناصر مشترکه در استنباط حکم شرعی را ذکر می‌کند نه اینکه قاعده‌ای که مربوط به یک باب فقهی است را در علم اصول بحث کند.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: کتاب شهید صدر کتاب آموزشی بسیاری جالب و متعالی است که سعی شده هندسه‌ای از علم اصول را به طلبه منتقل کند و طلبه می‌تواند در کنار آن با مطالعه کفایه وارد درس خارج شود؛ من خودم طلبه هستم و می‌دانم سرگردانی که از خواندن علم اصول سراغ طلبه می‌آید چقدر آزار دهنده است اما با حلقات تا حد زیادی این سرگردانی رفع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics