قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیا رأی مردم در تشکیل حکومت و استمرار آن معتبر و شرط است؟
آیا رأی مردم در تشکیل حکومت و استمرار آن معتبر و شرط است؟

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد:

آیا رأی مردم در تشکیل حکومت و استمرار آن معتبر و شرط است؟

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابعاد حقوقی انتخابات و نقش مردم در قانون اساسی کشور را تبیین کرد و گفت: رأی مردم در مرحله‌‌‌‌‌های تشکیل حکومت، اداره آن و نظارت بر رفتار حاکمان اثربخش‌‌‌‌ می‌باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی شبیری در نشست تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی انتخابات و جایگاه رای مردم در قانون اساسی» که در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی «فقه انتخابات» برگزار شد، ضمن تبیین حقوق عمومی و خصوصی به عنوان شعب علم حقوق، حقوق عمومی را مطالعه‌کننده روابط دولت یا حاکمیت و مردم تعریف و ابراز کرد: حقوق اساسی مباحث مهمی را دربرمی‌گیرد و مطالعه و ورود طلاب حوزه‌های علمیه به این عرصه، همچنین مطالعه دقیق قانون اساسی، در شرایط امروز جمهوری اسلامی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به برخی از حوادث صدر اسلام و ازجمله پذیرش حکومت از سوی امیرالمومنین (علیه‌السلام) و اقبال عمومی به ایشان در آن دوران، گفت: از نظر متون اسلامی، بدون شک، رأی مردم هم در تشکیل و هم در استمرار حکومت، مؤثر و کارساز است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: هنر جمهوری اسلامی این بود که نظریه حاکمیت دینی و دموکراسی یا حاکمیت مردم را ترکیب و معارف دینی را در قالب و سبک امروزین عرضه کرد.

وحدتی شبیری گفت: ما متعبّد هستیم به آنچه که از روایات معصومین (علیهم‌السلام) رسیده، اما در چینش روایات، معمولاً این تعبّد وجود ندارد و باید روی آن فکر شود که اگر ما بخواهیم بر اساس مقتضیات زمان از روایات بهره‌برداری کنیم، نمی‌توان چینش بهتری از روایات داشت؟

استاد حوزه علمیه مشهد عنوان کرد: اگر ولی شرعی به نصب عام یا نصب خاص زمام امور را به دست گرفت، باید مردم تسلیم باشند و این سیستم حکومت اسلامی است و در غیر این‌صورت سنگ روی سنگ بند نخواهد آمد.

وحدتی شبیری ضمن تأکید بر اهمیت بحث‌های علمی و فقهی توجیه ولایت فقیه در متون دینی، ابراز کرد: هم‌اکنون و بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، ثابت شده است که سکانداری یک فقیه آگاه، مدیر و مدبّر در رأس حاکمیت سیاسی، به خوبی کشتی نظام را یکی بعد از دیگری از بحران‌ها عبور و نجات می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: رأی مردم در تشکیل حکومت و استمرار آن معتبر و شرط است، اما در قلمرو خاص و تا جایی که اسلامیت نظام و اصول لایتغیّر قانون اساسی را زیر سؤال نبرد؛ یعنی در این صورت است که رأی مردم اعتبار دارد.

وحدتی شبیری تصریح کرد: برخی معتقدند که رأی مردم فقط زمینه‌ساز و صرفاً شرط کارآمدی نظام اسلامی است و مشروعیت حکومت اسلامی وابسته به آن نیست و برخی نیز معتقدند که با استفاده از ادلّه، رأی مردم، جزء العلّه برای مشروعیت‌‌‌‌ می‌باشد و حتی حجت خدا اگر بخواهد اعمال ولایت کند، مشروعیت اعمال ولایت به رأی و رضای مردم است.

وی ادامه داد: آنچه مسلّم است اینکه رأی مردم در مرحله‌‌‌‌‌های تشکیل حکومت، اداره آن و نظارت بر رفتار حاکمان اثربخش‌‌‌‌ می‌باشد.

وحدتی شبیری در پایان با اشاره به اصل ششم قانون اساسی، جایگاه و موقعیت رأی مردم را بسیار بالا و در صدر توصیف و اظهار کرد: هر حقّی یک تکلیف در درون خودش دارد و شرکت در انتخابات این طور نیست که از این حقّمان استفاده کنیم یا نکنیم، بلکه از طرف دیگر برای ما تکلیف است، چراکه انتخابات یه زبان قال دارد و یک زبان حال و شرکت‌کننده در انتخابات به زبان قال، به شخص موردنظر رأی می‌دهد و به زبان حال، قبول داشتن نظام جمهوری اسلامی را بیان می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics