قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله حائری شیرازی درگذشت/ آخرین دغدغه‌های ایشان در بستر بیماری چه بود؟
آیت‌الله حائری شیرازی درگذشت/ آخرین دغدغه‌های ایشان در بستر بیماری چه بود؟

آیت‌الله حائری شیرازی درگذشت/ آخرین دغدغه‌های ایشان در بستر بیماری چه بود؟

آیت‌الله محی الدین حائری شیرازی شیرازی امام جمعه سابق شیراز و نمایده پیشین مجلس خبرگان که از چندی پیش، به علت بیماری در بیمارستان بستری بود، ظهر امروز در ۸۱ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مراسم تشییع این استاد مطرح حوزه علمیه، فردا پنج‌شنبه ساعت ۹ صبح از مقابل مسجد امام حسن عسگری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، متولد ۱۲ بهمن ۱۳۱۵ در شیراز است که عمر خود را در راه مبارزه و انقلاب اسلامی گذاشته است و سابقه چندین دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری،‌ امامت جمعه شیراز و تالیف کتب مختلف را در کارنامه خود دارد.

مروری بر زندگانی مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی

ایشان دوره سطح را ابتدا در مدرسهٔ منصوری و مدرسه سید علاءالدین حسین و سپس مدرسه آقا بابا خان طی نمود. در این دوره از محضر درس فقیهانی چون بهاءالدین محلاتی و محمدعلی موحد بهره وافر برد و دورهٔ سطح را با روزی ده ساعت درس، در طی سه سال به پایان رساند.

دوره تحصیلی – علمی و اساتید

وی پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد. در قم مکاسب و کفایه را نزد محمدی فراگرفت و سپس شش ماه در درس قضای آیت‌الله بروجردی شرکت جست و پس از فوت ایشان در محضر استادانی مانند آیات عظام روح‌الله خمینی، داماد، اراکی حاضر شد.

حائری شیرازی از سال ۴۲ به بعد در مسجد شمشیر گرهای شیراز جلساتی برای جوانان دوره‌های متوسطه و دانشجو تشکیل دادند. تعدادی از پرورش‌یافتگان آن جلسات اکنون از بزرگان فرهنگی اجتماعی و سیاسی استان فارس می‌باشند و در جریانات انقلاب در شیراز نقش مؤثری داشت. از سال ۱۳۵۰ شمسی به‌طور متناوب بین قم و شیراز رفت‌وآمد داشتند و در مدرسه حقانی به تدریس می‌پرداختند.

عرصه مبارزات سیاسی

ورود ایشان به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید امام خمینی به ترکیه بازمی‌گردد. او به خاطر فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی بخصوص در ارتباط با مسجد شمشیرگرها چندین بار بازداشت، زندانی و تبعید شده ‌است.

مرحوم حائری شیرازی در رابطه با ایام بازداشتشان خاطرهٔ جالبی را نقل می‌کند: «در سنهٔ ۱۳۵۲ یا ۱۳۵۴ روزی در زندان چشم‌هایم را بسته بودند و دوره بازجویی طولانی داشتم که در آن روزهای خاص شبی حالم خیلی سخت بود. مجلسی را دیدم که امام خمینی در آنجا درس می‌دادند و صحبت می‌کردند و روحانیون هم زیاد بودند. سیدی وارد شد، اما م جلوی او راست‌قامت روی منبر ایستاد و سه بار فرمود الامان، الامان، الامان یا صاحب الزمان! من متوجه شدم وجود مقدس حضرت اما م زمان بوده. از فردای آن شب روش بازجویی عوض شد. یکی از صلحا گفت که اما م برایت امان گرفته‌است. این خیلی مقام است که اما م واسطهٔ فیض می‌شود. این، معنی نیابت است. معنی این است که بین اما م (عج) و امت حائل است و امت از این طریق به امامش می‌رسد» امام در نامه‌ای نیز که از پاریس برای آیت‌الله پسندیده ارسال داشته‌اند، چنین می‌نویسند: «… رسیدگی بعضی زندانیان و احوالپرسی از خودشان یا اقوامشان لازم است مثل آقای دستغیب و آقای حائری شیرازی و از این قبیل اشخاص …»

تألیفات و آثار علمی

از وی بیش از بیست کتاب منتشر شده‌است که برخی از آنها عبارتند از: مثلها و پندها (در ۸ جلد)- پول رایج جهانی و احیای پول اسلام- در اسلام پول کار نمی‌کند- ولایت فقیه- نماز- رمز دوام پیوند- در سایه سار وحی- انسان الهی- سیری در آفاق نور- انسان‌شناسی- تفسیر سوره حمد- علم و دین- تفکر- اخلاق در اسلام- اخلاق اسلامی- درس سحر (شرح ابیات حافظ)- راه رشد- تبلیغ در جبهه- نکته ها- الولایه- جاری حکمت منتشر شده است.

آیت‌الله حائری شیرازی پس از انقلاب در راه مبارزه و انقلاب اسلامی خدمات والایی برجای گذاشت و پس از استعفا از امامت جمعه شیراز به قم هجرت کرد و به تدریس و تحقیق پرداخت و سرانجام پس از سالیانی مجاهدت در سن ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت. روحش شاد

آخرین دغدغه

همسر آیت‌الله حائری شیرازی چندی قبل ضمن گفتگویی می گوید چند روز قبل که آیت‌الله میرباقری به دیدن ایشان آمدند، باز هم درباره دغدغه‌هایشان همچون «علوم انسانی»، «بانک و ربا» با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics