قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله سبحانی تبیین کرد: اشتباه جریان‌های تکفیری در مساله شفاعت

آیت‌الله سبحانی تبیین کرد: اشتباه جریان‌های تکفیری در مساله شفاعت

وهابی‌ها می‌گویند قدرت غیبی مخصوص خداست و ادعای قدرت غیبی موجب کفر است در حالی که اینها اشتباه کرده‌اند چراکه ملاک توسل به ذات الهی است و شفاعت در بین مسلمانان، به استناد نص قرآن، به معنی واسطه بودن بین شخص و خداوند است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در ششمین نشست از سلسله جلسات و مباحث اندیشه اسلامی با موضوع «تقریب یا تکفیر»، در تبیین «مستندات قرآنی در مساله شفاعت و دیدگاه تکفیری‌ها» گفت: مساله شفاعت یکی از موضوعاتی است که تکفیری‌ها با کفر خواندن آن معتقدان به آن را تکفیر می‌کنند در حالی که این مساله ریشه در آیات قرآن دارد.

ایشان با اشاره به اینکه شفاعت معنی و مفهوم‌اش باید به درستی تشریح شود اظهار داشت: در مساله شفاعت اگر مقصود از آن این باشد که شفیع قدرت مستقلی درمقابل خداوند دارند، قطعا این امری باطل است و قابل قبول مسلمانان نیست.

عقیده تکفیری‌ها درباره شفاعت
آیت‌الله سبحانی در تشریح عقیده تکفیری‌ها درباب شفاعت گفت: تکفیری‌ها معتقدند که هرگونه ارتباط انسان با غیب نادرست و مردود است و ادعای ارتباط به غیب و داشتن قدرت غیبی موجب کفر است چون غیب در ید اختیار خداوند است و اینکه در شفاعت بگوییم شفیع، ارتباط با غیب دارد و می‌تواند شفاعت کسی را در امور کند دخالت در الوهیت خداوند است و معتقد به آن مشرک است.

ایشان در تبیین عقیده تکفیری‌ها افزود: گروه‌های تکفیری براین مبنا بدون داشتن مستندی معتبر در قرآن و شریعت اسلام، هرگونه زیارت قبور، بوسیدن قبور و ضریح بزرگان و نیز استمداد و کمک جستن آنها را منع و موجب کفر می‌دانند.

شفاعت استقلال در عمل نیست بلکه وساطتت است
استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در پاسخ به شبهه فوق تاکید کرد: در شفاعتی که در بین مسلمانان رواج دارد، به معنی استقلال در عمل نبوده و به معنی واسطه بودن بین شخص و خداوند است که مستند به قرآن است.

داشتن قدرت غیبی با الوهیت خداوند تعارض دارد؟
ایشان در ادامه افزود: اینکه تکفیری‌ها می‌گویند داشتن قدرت غیبی با الوهیت خداوند تعارض دارد و موجب کفر می‌شود به استناد به شواهد قطعی قرآن رد می‌شود چراکه در آیات مختلف مساله شفاعت و داشتن قدرت غیبی در انسان‌ها خصوصا پیامبران تایید و تصدیق شده است.

آیت‌الله سبحانی در تبیین مصادیق قدرت غیبی در قرآن گفت: در سوره یوسف پیراهنی که از جنس پنبه است با لمس صورت حضرت یعقوب باعث بینا شدن ایشان می‌شود که این نشان از قدرت غیبی است که به حضرت یوسف داده شده است و بنا به عقیده تکفیری‌ها قرآن با این داستان همه را به شرک دعوت می‌کند!.

ایشان با بیان اینکه آنچه موجب شفا است نفس پاک یوسف است که در پدر تصرف می‌کند نه لباس پنبه به طور مستقل، با ذکر خاطره‌ای اظهار داشت: در حرم پیامبر(ص) مشغول بوسیدن ضریح بودم که مامور امر به معروف به من گفت که این آهن چه فایده‌ای برای تو دارد کنایه از اینکه آهن اثری ندارد و کار بیهوده انجام می‌دهی. من در جواب گفتم که قمیص یوسف که از پنبه بود چشم را بینا کرد، این ضریح که از آهن است!.

اشتباه جریان‌های تکفیری در مساله شفاعت
آیت‌الله سبحانی در ادامه درباره اشتباه جریان‌های تکفیری در مساله شفاعت عنوان کرد: وهابی‌ها می‌گویند که هر کسی که قدرت غیبی داشته باشد الهه و اله می‌شود و لذا ادعای قدرت غیبی موجب کفر است در حالی که اینها اشتباه کرده‌اند چراکه موسی بن عمران در خشکسالی قومش با زدن عصای خود به سنگ دوازده رود جاری کرد. آیا این قدرت غیبی نیست؟. آنچه ملاک است توسل به ذات الهی است و با بوسیدن آثار و برکات منافات ندارد.

استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: در سوره مائده حضرت مسیح غوغا می‌کند. مرده را زنده می‌کند، از گل پرنده زنده می‌سازد و این چیزی جز قدرت غیبی نیست. در مورد حضرت سلیمان نیز آوردن تخت با آن اوصاف کاری در حد قدرت بشری نبود. همه کار خداست ولی جهاتی دارد و دعا و نَفَس پیامبران اسباب و وسیله است.

ایشان ضمن توبیخ تندروی عقیدتی در میان جریان‌های تکفیری اظهار داشت: این تکفیری‌ها که یک میلیارد مسلمان را به جرم اینکه معتقد به قدرت غیبی در پیامبران و جنود و اولیای دین هستند تکفیر می‌کنند بین فعل عادی و غیبی فرق نمی‌دانند در حالی که اینها فرق دارند. مهم فاعل است که خداوند است. خداوند می‌فرماید که ما در عسل شفا قرار دادیم« فیه شفاء للناس». خدا این را وسیله شفا قرار داده نه اینکه مستقل باشد.

تهمت‌هایی که بر عایشه وارد می‌کنند
آیت‌الله سبحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه درستی یا نادرستی تهمت‌هایی که بر عایشه وارد می‌کنندگفت: عایشه طاهر و پاک بود و هرگونه نسبت فحشا به وی دروغ است. امام صادق(ع) می‌فرماید زنان همه انبیا مبرا از فشا بودند و حتی زن لوط نیز زشتی کارش صرفا این بود که برای کفار جاسوسی می‌کرد. البته انتقادی که ما به عایشه داریم این است که درمقابل حضرت علی(ع) که خلیفه مشروع بود ایستاد و شعله جنگ جمل را به راه انداخت.

دورغ بستن به پیامبر موجب کفر است؟
ایشان در پاسخ به اینکه آیا دورغ بستن به پیامبر موجب کفر است اظهار داشت: دروغ بستن به پیامبر هرچند از گناهان بزرگ به شمار می‌رود و موجب گمراهی خود و دیگران شده و جامعه را آلوده می‌کند ولی موجب کفر نیست.

آیت‌الله سبحانی در پایان درباره چگونگی کفر مرتد فطری گفت: صرف اینکه شخصی مرتد فطری شود فورا حکم به تکفیر و اعدام نمی‌شود بلکه حاکم شرع با بررسی تحصصی به رفع مشکل می‌پردازد و اگر این ارتداد معلول شبهه‌ای باشد مرتفع می‌شود.

گفتنی است: سلسله جلسات «تقریب یا تکفیر» هر روز از ساعت ۱۰ صبح در محل مدرسه علمیه سلیمانیه تا ۴ شهریورماه ۹۳ برگزار می‌شود و نیز با توجه به اهمیت موضوع، گزارش این سلسله جلسات همچنان به طور روزانه در بخش خبر منعکس خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics