قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله فاضل در دفاع از ولایت فقیه لحظه‌ای آرام نمی‌گرفت
آیت‌الله فاضل در دفاع از ولایت فقیه لحظه‌ای آرام نمی‌گرفت

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

آیت‌الله فاضل در دفاع از ولایت فقیه لحظه‌ای آرام نمی‌گرفت

اعرافی با بیان این که آیت‌الله فاضل لنکرانی مدافع حریم حوزه‌های علمیه بود، اظهار داشت: این عالم به حوزه، مرجعیت و ولایت فقیه و ارکان دین مردم عنایت خاص داشت و در دفاع از ولایت فقیه لحظه‌ای آرام نمی‌گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم دهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: آیت‌الله فاضل لنکرانی از مراجع بزرگ جهان تشیع و از خصلت‌هایی برخوردار بود که امروز نیز برای مردم، جامعه علمی و حوزه‌های علمیه آموزنده است.

وی گفت: قم در طول قرن‌های متمادی پایگاه علم و از قطب‌های بزرگ حوزه‌های علمیه بوده است اما این شهر در قامت جدید و به شکل حوزه نوین سابقه ۹۵ ساله دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: در سال ۱۳۰۰ شمسی آیت‌الله حائری به قم مهاجرت کرد و بنیان این حوزه را گذاشت و اکنون حوزه علمیه قم در آستانه صدمین سال خود قرار دارد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: با مراجعه به تاریخ این حوزه خواهیم دید که قم ادوار مختلفی را گذرانده است که یک دوره، دوره تأسیس حوزه است که آیت‌الله حائری از اراک به قم مراجعت کرد و این حوزه قریب به ۱۵ سال در سخت ترین شرایط سیاسی کشور در دوران رضاخان به واسطه این مرد بزرگ قم پایه ریزی شد و حوزه جدید در ۱۵ سال حیات آیت‌الله حائری، شاگردانی را جذب کرد که در درون حوزه چهره‌های بزرگی پرورش یافتند.

امام جمعه موقت قم اظهار داشت: دوره دوم حوزه، یک دوره چند ساله کوتاهی است که آیات ثلاث و مراجع سه گانه قم آن را اداره می‌کردند و دوره سوم آن، دوره نسبتا بزرگ که تقریبا ربع قرن بوده است که مرحوم آیت‌الله بروجردی زعامت آن را به عهده گرفت.

وی افزود: در این دوره پیش رفت حوزه بزرگ قم تثبیت شد و شاگردان بیشتری در حوزه جمع شدند و آثار و برکات حوزه قم جدید گسترش پیدا کرد و پس از این عالم، عصر جدید توسعه قم آغاز شد و در مرحله‌ای که امام خمینی (ره) و آیت‌الله گلپایگانی (ره) و غیره عزامت قم را به عهده گرفتند؛ عصر پنجم، دوره پیروزی انقلاب است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه گفت: پس از ارتحال آیت‌الله بروجردی (ره)، شاگردان پرورش یافته قم و حوزه، زعامت حوزه را به عهده گرفتند و عصر شکوفایی قم آغاز شد؛ در این دوره امام راحل و آیت‌الله گلپایگانی و مراجعی که پرورش یافتگان قم بودندف به زعامت رسیدند و نسل دوم مراجع تربیت یافته قم، مراجعی هستند که امروز در محضرشان هستیم و در پیشانی این مراجع، شخصیتی مثل آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره) قرار دارد که پرورش یافته حوزه قم است.

انتشار تقریرات درس آیت‌الله بروجردی در ۲۳ سالگی

اعرافی اظهار داشت: آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره) که از بزرگان مراجع و پیشگامان انقلاب بودند، ویژگی‌هایی دارند که از جمله آنها بهره مندی از اساتید درجه یک قم است؛ این عالم، از یک سو در جوانی در محضر آیت‌الله بروجردی (ره) کسب علم کرده بود؛ وی کسی بود که در کمتر از ۲۰ سالگی در درس آیت‌الله بروجردی (ره) حضور می‌یافت و در ۲۳ سالگی تقریرات درس آیت‌الله بروجردی (ره) توسط آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره) منتشر شد و آیت‌الله بروجردی نسبت به ایشان ارادت داشت.

وی با اشاره به جایگاه علمی آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره) گفت: دومین ویژگی این عالم، جامعیت علمی ایشان بود؛ تخصص اصلی این عالم، تسلط بر فقه و اصول بود و در این زمینه دارای آثار فراوانی بود، اما همزمان با مدارج عالی فقهی و اصولی، در فلسفه، تفسیر و معارف الهی کارکرده و از خود آثاری در این زمینه‌ها به جای گذاشته بودند و در علوم گوناگون حوزه دستی داشتند و به مراتب عالی علمی نائل شده بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تدریس را سومین ویژگی آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره) عنوان کرد و اظهار داشت: مقوله تدریس و پرورش شاگردان مقوله‌ای کاملا ویژه در این عالم است؛ عالم بزرگ بودن برای مدرس خوب بودن کفایت نمی‌کند؛ مدرس خوب بودن، عطیعه بزرگ الهی به شمار می‌رود که در این عالم مجسم بود؛ بنده سال‌ها از وجود این عالم بهره برده ام که مقام تدریس این عالم مقام والایی بود و از نوجوانی مدرس بود و در سنین جوانی شاگردان متعددی در دروس سطوح ایشان شرکت می‌کردند؛ کلاس‌های درس آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره) از معدود دروسی حوزه به شمار می‌رفت که پر رونق بود و سخت ترین مسائل درسی در کنار ایشان، با بیان شیوه به راحتی منتقل می‌شد.

وی با بیان این که تألیف و نگارش ویژگی دیگر آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره) بود، افزود: این عالم، فقیهی بزرگ، مدرسی توانا، نویسنده‌ای زبردست و مؤلف متبهر بود؛ امروز حوزه‌های علمیه بر سر دوره فقهی و اصول و آثار ایشان نشسته اند.

امام جمعه موقت قم اظهار داشت: ویژگی دیگر آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره)، مبارز بودن ایشان بود؛ این عالم از پیشگامان انقلاب و نهضت شکوهمند انقلاب اسلامی بودند؛ در کنار تدریس، تحقیق، تألیف و پرورش شاگردان، از مبارزان اول انقلاب بود و مبارزه را از استاد خود، امام راحل فرا گرفته بود و مشقت‌های فراوان را تحمل کرد؛ در حوزه علمیه قم از معدود شاگردان امام خمینی (ره) بود که در تبعید امام راحل، مشعل مبارزه را بر دوش گرفت و نگذاشت یاد امام راحل و انقلاب خاموش شود.

روحیه زعامت، مدیریت و ساماندهی

اعرافی اظهار داشت: در کنار علم و روحیه مبارزاتی، یک مدیر در تراز بالا در حوزه بود؛ که از جمله آن‌ها در تأسیس جامعه مدرسین و شورای مدیریت حوزه بود؛ این عالم آثار زیادی را از خود برجای گذاشت؛ در کنار مرجعیت در مدیریت هم پیشگام بود؛ امروز مرکز فقهی ائمه اطهار از یادگارهای این مرجع به شمار می‌رود و روحیه زعامت، مدیریت و ساماندهی به کارها در کنار ابعاد علمی و انقلاب داشت.

وی گفت: ویژگی دیگر آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره)، داشتن روحیه اجتماعی و اخلاق نیکو بود؛ کسی که در کنار ایشان می‌نشست، آن خلق زیبای و جاذبه اخلاقی این عالم، فرد را جذب می‌کرد؛ امکان نداشت که کسی با ایشان بنشیند و در شعاع جاذبه اخلاق ایشان قرار نگیرد.

در عرصه‌های سیاسی نظر سنجیده داشت

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: آیت‌الله فاضل لنکرانی از نگاه سیاسی و بین المللی خوبی برخوردار بود؛ حقیقتا مسائل سیاسی را درک می‌کرد و در عرصه‌های سیاسی نظر سنجیده داشت و در عین حال روحیه بین المللی داشت؛ از سراسر جهان مطلع بود و رویکرد جهانی داشت و در اقداماتی که انجام می‌داد، توجه به بیرون از مرزها داشت.

وی با بیان این که آیت‌الله فاضل لنکرانی مدافع حریم حوزه‌های علمیه بود، افزود: این عالم به حوزه، مرجعیت و ولایت فقیه و ارکان دین مردم عنایت خاص داشت؛ در دفاع از ولایت فقیه لحظه‌ای آرام نمی‌گرفت و در قبل و عصر مرجعیت خود و در دوران رهبری امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر اصل ولایت فقیه و هدایت جامعه به دست ولی فقیه تأکید داشت.

از پیشگامان و احیاگر فاطمیه بود

امام جمعه موقت قم اظهار داشت: ویژگی دیگر ایشان، عشق به اهل بیت (ع) بود و پرچمدار توجه جامعه به خاندان اهل بیت (ع) بود و علاقه ویژه‌ای به حضرت فاطمه زهرا (س) بود و از پیشگامان و احیاگر فاطمیه بود و در این راستا اطلاعیه می‌دادند و مراسم‌ها گرفتند./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics