قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله مرعشی نجفی در چهار تصویر
آیت‌الله مرعشی نجفی در چهار تصویر

آیت‌الله مرعشی نجفی در چهار تصویر

شبکه اجتهاد: آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی هفتم شهریور ۱۳۶۹ در سن ۹۳ سالگی درگذشت و در کتابخانه خود در قم به خاک سپرده شد. وی از شاگردان آیت‌الله‌ حائری یزدی بود و چندین دهه در حرم حضرت معصومه(ع) تدریس کرد.

۱- گفته می‎شود که ‎آیت‌الله مرعشی نجفی در هنگام تدریس، مباحث اخلاقی و تربیتی را در خلال مباحث فقهی و اصولی طرح می‎کرده است. این روحیه سبب می‎شد که ایشان گاهی تا سطح فهم پایین‎ترین افراد هم، جلسه‎ خود را تنزّل دهد. شیخ محمد یزدی از جمله افرادی بود که شیوه تدریس آقای مرعشی را نمی‎پسندید. او گفته است: «بنده در ایامی که در قم مشغول گذراندن دوره سطح بودم، در درس کفایه آیت‌الله مرعشی شرکت می‎کردم. شیوه‎ تدریس ایشان سطحی هم بود. روی این حساب بنده برای انگیزه‎هایی غیر از تحصیل خدمت مرحوم آقای نجفی می‎رسیدم» (خاطرات ‎آیت‌الله محمد یزدی، ص ۵۲). آقای یزدی همچنین در خاطرات خود گفته است در مقابل فردی که ادعای اعلمیت ‎آیت‌الله مرعشی نجفی را داشته، به مخالفت برخاسته و او را محکوم کرده و گفته که مرجعیت تابع عواطف و احساسات نیست(همان، ص ۲۱۵). از سوی دیگر نقل حکایاتی درباره کرامات و رفتارهای خارق‌العاده آن مرحوم و نیز ارتباط با حضرت ولی‌عصر(عج) همواره محل بحث و توجه بوده است.

۲- آیت‌الله مرعشی نجفی با برخی رجال سیاسی رابطه‎ حسنه‎ای داشت. یکی از آنها مهندس مهدی بازرگان بود. بازرگان عمه‌زاده‎ ‎آقای مرعشی هم بود. سید محمود مرعشی فرزند ‎آیت‌الله گفته که ما قدیم‎ها در تهران خانه نداشتیم و به منزل پدر مهندس بازرگان که از تجار خوشنام بازار بود می‎رفتیم. حسینه‎ ‎آیت‌الله مرعشی در قم را نیز عموی بازرگان ساخته است. فرزند مرحوم مرعشی گفته که مهندس بازرگان زمانی که ‎آیت‌الله در بیمارستان بستری بوده و بازرگان هم هنوز چهره‎ معروفی نبود، همراه با آن مرحوم بوده و کارهای ‎آیت‌الله را انجام می‎داده است. مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود نوشته که مرحوم مرعشی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۶۴ ‎را در اعتراض به رد صلاحیت بازرگان تحریم کرده بود. سید محمود مرعشی اما این ادعا را نپذیرفته و در مصاحبه‎ای اعلام کرد: «پدر من انتخابات را تحریم کرده باشد؟! من که همیشه با پدرم بودم چنین چیزی را نه شنیده و نه دیده‎ام. اگر چنین موضوعی صحّت داشت حداقل من باید مطلع می‎بودم ولی به هیچ وجه این‌گونه نیست» (فارس، ۱۳ بهمن ۹۴). رابطه آقای مرعشی با مسؤولین جمهوری اسلامی همواره حسنه بود و کتابخانه وی نیز همیشه دارای ردیف بودجه دولتی بوده و به تدریج توسعه یافته است.

۳- گفته می‎شود که آقای مرعشی نجفی روحیه و مرامی بسیار اخلاقی و لطیف داشته است. گزارش‌هایی در دست است که می‎گوید ‎آیت‌الله بارها برای رنج مردم اشکش جاری می‎شده. در بیان یکی از رفتارهای وی گفته شده است در زمانی که اکثر مردم از حمام عمومی استفاده می‎کرده‎اند و دلاک‎ها هم معمولاً ریش بلندی داشتند و سرشان را می‎تراشیدند، روزی مرحوم مرعشی که وارد حمام عمومی می‎شود و از قضا تعدادی از مسافران اصفهانی مشغول استحمام بوده‎اند، فکر می‎کنند که ایشان دلاک هستند. یکی از آن مسافران با تحکّم می‎گوید: دلاک چرا دیر کردی؟ ما عجله داریم. ‎آیت‌الله مرعشی بدون این که چیزی بگوید، مشغول کیسه کشیدن آنها می‌شود. یکی از آنها می‎گوید: اوستا خوب بلد نیستی کیسه بکشی. در این حین دلاکِ اصلی وارد می‎شود و آقا را در این حال می‎بیند. از ایشان معذرت می‎خواهد. آن اصفهانی هم متوجه اشتباه خود می‎شود و از ‎آیت‌الله عذر خواهی می‎کند. ‎آقای مرعشی اما می‎گوید اینها زائر حضرت معصومه(ع) هستند و اشکالی ندارد.

مرحوم مرعشی ابتدا با دخترعموی خود ازدواج کرد و از او صاحب دختری شد، ولی این ازدواج در همان جوانی به طلاق انجامید و او سپس با دختر یکی از علمای قم وصلت کرد.

۴- آیت‌الله مرعشی با تحمل دشواری‌های فراوان از جمله درآمدزایی از طریق نماز و روزه استیجاری، کتابخانه بزرگی را بنا نهاد که مملو از کتب و نسخه‌های نفیس قدیمی است و اکنون به عنوان مهم‌ترین مرکز کتب خطی در کشور شناخته می‌شود. با وجود عظمت این کتابخانه، برخی انتقادها نیز به آن وارد شده است. رسول جعفریان چندی پیش در بیان مشکلات کتابخانه‎ها در ایران و عدم به‌روزرسانی آن، این کتابخانه را نیز مورد انتقاد قرار داده و گفت: «کتابخانه ‎آیت‌الله مرعشی نیز مکان عقب‌مانده‎ای است، با سیستم دیجیتال پیش نمی‎رود. سایت آن اصلاً به‌روز نیست. یک کتاب یا روزنامه روی سایت قرار نگرفته است. مرعشی بزرگ و کوچک خیلی برای آن زحمت کشیده‎اند اما مسیر استفاده از آن یک دالان تنگ است» (دشواری‌های پژوهش در حوزه قم، شفقنا، مهر ۱۳۹۲). به‌تازگی نیز یک کانال تلگرامی با انتشار برخی نسخه‌های خطی این کتابخانه می‌کوشد انحصار آن را به چالش بکشد. مجموعه خبری راوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics