قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله هاشمی شاهرودی واسطه فیض تفکرات اصولی شهید صدر در حوزه علیمه بود
آیت‌الله هاشمی شاهرودی واسطه فیض تفکرات اصولی شهید صدر در حوزه علیمه بود

آیت‌الله شب‌‌زنده‌دار:

آیت‌الله هاشمی شاهرودی واسطه فیض تفکرات اصولی شهید صدر در حوزه علیمه بود

استاد باسابقه خارج فقه و اصول با بیان اینکه حوزه علمیه مدیون آیت‌الله هاشمی شاهرودی است، گفت: این عالم ربانی زمینه نشر و واسطه فیض تفکرات اصولی شهید صدر در حوزه شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، فقیه شواری نگهبان و استاد باسابقه حوزه علمیه قم در ابتدای درس خارج فقه خود بمناسبت ارتحال آیت‌الله‌‌ هاشمی شاهرودی گفت: رحلت تاسف بار مجاهد عظیم الشان عالم بزرگوار حضرت آیت‌الله حاج سید محمود شاهرودی رضوان الله علیه را خدمت حضرت بقیهالله الاعظم ارواحنا فدا و همه‌ی شیعیان، موالیان، حوزویان، علما و رهبری معظم تسلیت عرض می‌کنیم. حقیقتا فقدان این بزرگوار ضایعه‌ی بسیار دردناک و بزرگ است و مصداق حقیقی روایت مبارکه ایست که فرموده است «إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ‏ الْفَقِیهُ‏ ثلمَ‏ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ‏ء».

آیت‌الله‌‌ هاشمی شاهرودی از نظر علمی استوانه‌ی مهمی در حوزه علیمه بود

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله‌‌ هاشمی شاهرودی از نظر علمی استوانه‌ی مهمی در حوزه علیمه بود، خاطرنشان ساخت: مرحوم آقای ‌‌هاشمی شاهرودی قبل از سی سالگی آن مطالب عمیق را از استاد دریافت کرد و به رشته‌ی تقریر درآورد، این نشان می‌دهد یک نبوغ بالایی در ایشان وجود داشته که در آن سنین این‌گونه بتواند این مطالب عمیق را دریافت کند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، آیت‌الله‌‌ سیدمحمود هاشمی شاهرودی و آیت‌‌الله سیدکاظم حائری را نقطه‌ی عطفی در مباحث اصولی دانست و گفت: این بزرگوران آن مطالبِ متفکر بزرگ مرحوم آیت‌الله شهید صدر رضوان الله علیه را دریافت و منتشر کردند. افکار و مباحث مرحوم شهید صدر یک قوت ویژه‌ای به این اصول داد که واسطه در فیض و نشر آنها همین افراد هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه ابراز کرد: من به آیت‌الله‌‌ هاشمی شاهرودی یک وقت عرض کردم که ما مدیون شما هستیم، چون راه رسیدن به این افکار و مباحث همین طریق بود، البته آن موقعی که ما درس آیت‌الله حائری شرکت می‌کردیم این مباحث هنوز نیامده بود فقط جلد اخیرش که تعادل و تراجیح بود آمده بود؛ یکی از امتیازات درس آقای حائری هم این بود که ایشان مطالب شهید صدر را نقل می‌فرمود. این درس در بیرون بصورت خصوصی بود، ایشان آن موقع صدر می‌فرمودند، ایشان در یک منزلی برای شاگردان مرحوم صدر درس خارج می‌گفتند و بنده هم شرکت می‌کردم و دوره‌ای آقای حائری قبل و دوره آقا سید محمود شاهرودی دوره بعد است.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی خادم اسلام و آرمان‌‌های الهی بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس افزود: آیت‌الله هاشمی شاهرودی با این کمال علمیتی که داشت کم نظیر بود، او خادم اسلام، خادم اهداف و آرمان‌‌های الهی بود.

وی به جایگاه مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در شواری نگهبان اشاره و اظهارداشت: شخصیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی مورد قبول همگان بود و از استوانه‌‌های انقلاب بشمار می‌آمد. وجود ایشان در شورای نگهبان و در جاهای دیگر که احتیاج به علمیت و فقاهت است، امری بود که باعث اطمینان مردم می‌شد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار، با یادآوری برگزاری جلسات روزهای چهارشنبه یا پنج شنبه در محضر مقام معظم رهبری، خاطرنشان ساخت: مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در این جلسات شرکت می‌نمود و گاهاً مباحث فقهی طرح می‌شد؛ از ایشان شنیدم که به رهبری می‌گفتند “من سرباز هستم در هر وظیفه و دستوری که شما بر عهده من بگذارید”؛ و این حرف برای خدمت به اسلام است. این خیلی نکته مهمی است که خدای متعال ان‌شاءالله این مطلب، این فهم و این درک را در همه‌ی ما ایجاد بفرماید و داشته باشیم که مقصود ما تحصیل رضای خدای متعال و خدمت به دین، خدمت به اسلام، خدمت به اهل بیت علیهم‌السلام باشد چون امور دیگر همه فانی شدنی است.

امید بود سالیان طولانی در حوزه‌‌های علمیه نورافشانی کند و معتمد علمی و فتوایی حوزه‌‌ها باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: مرحوم والد ما می‌فرمود: امام رضوان الله علیه بعد از فوت آیت‌الله بروجردی در همین مسجد اعظم فرمود “این شخصیت با این عظمت، این مرجعیت گسترده که ایشان داشت الان کجا است؟” این برای همه‌ی ما درس است که بالاخره دیر یا زود تمام می‌شود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با ابراز تأسف ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی گفت: هیچ توقعی نبود که ایشان در سن هفتاد سالگی فوت کند، در ایشان امید به این بود که سالیان طولانی در حوزه‌‌های علمیه نورافشانی کند، معتمد علمی و فتوایی حوزه‌‌ها باشد، ولی آنچه که برای ایشان مانده است خدماتی است که برای خدا انجام داد. خدای متعال ایشان را با اولیاءاش محشور بفرماید و فقدان ایشان را به احسن وجه جبران بفرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics