قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‏‌الله نوری همدانی: در مسأله مهم ولایت فقیه هنوز به نظری محکم و متقن نرسیدیم

آیت‏‌الله نوری همدانی: در مسأله مهم ولایت فقیه هنوز به نظری محکم و متقن نرسیدیم

آیت‏‌الله نوری همدانی گفت: در مسأله مهم ولایت فقیه هنوز ما به نظری محکم و متقن نرسیدیم و جا برای فقاهت و بررسی بیشتر در این مسأله بسیار مهم باقی است.
به گزارش شبکه اجتهاد؛ آیت‌‏الله حسین نوری همدانی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جامعه‌‏المصطفی، به بیان سه نکته اساسی در زمینه تحصیل علوم دینی پرداخت و خاطرنشان کرد: مسأله مهم در تحصیل فقه و فقاهت است که در سوره توبه خداوند انسان را به تفقه در دین ترغیب می‌‏کند و اگر کسی در جامعه اسلامی فقیه نباشد نمی‏‌تواند تأثیر مهمی در جهان بگذارد.

وی فقاهت را خلاصه‌شده در ۱۰ عنوان دانست و ابراز داشت: فقیه به کسی گفته می‏‌شود که در ۱۰ عنوان کلام و فلسفه، معارف عبادی، معارف اخلاقی، معارف اقتصادی، معارف مدنی، معارف فرهنگی، معارف سیاسی، حکومت، معارف قضایی و معارف جهادی تبحر داشته باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: در مسأله معارف فرهنگی مهم این است که اولویت‏‌های مهم جهان اسلام شناسایی شود، به طور مثال در مسأله مهم ولایت فقیه هنوز ما به نظری محکم و متقن نرسیدیم و جا برای فقاهت و بررسی بیشتر در این مسأله بسیار مهم باقی است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به فضایل امام خمینی(ره) اظهار کرد: این‏که امام خمینی(ره) توانستند تأثیری شگرف در جهان بگذارند به این سبب بود که ایشان فقیهی فیلسوف و سیاستمدار بود و اگر فقاهت در نهاد ایشان نهادینه نشده بود هرگز موفق به احیای اسلام نمی‌‏شدند.

وی با ابراز نکته دوم در مسأله تحصیل علوم دینی تأکید کرد: مسأله مهم دیگر شناخت زمان از سوی طلبه‌‏ای است که بخواهد راه فقاهت را طی کند، هیچ‏‌گاه در تاریخ به اندازه امروز کفر و نفاق و ظلم در جهان وجود نداشته است و این مسأله کاملا با رسالت طلبه ارتباط دارد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: قرآن صهیونیسم را دشمن اصلی اسلام و بشریت معرفی می‏‌کند و امروز این صهیونیسم است که سعی دارد با از بین بردن ادیان و اخلاق در جهان سلطه شیطانی خود را گسترش دهد. تحریف و کج‌فهمی برخی دیگر در درون خانواده اسلام نیز از معضلات است به طور مثال اسلام را امروز بعضی به ظاهر خودی دینی مختص ۱۴۰۰ سال پیش می‏‌دانند و دین را آماج تهمت‏‌ها قرار می‏‌دهند و در تفرقه بین مسلمانان نیز دست دارند.

آیت‌الله نوری همدانی زمان شناسی را یک اصل مهم برای طلاب و حوزویان دانست و با تاکید بر این که باید همواره نقشه‌های دشمنان را رصد کنیم، گفت: یکی از موضوعات مهم امروز همین مساله برجام است که باید در این زمینه هوشیار بود.

بنابر گزارش آنا، وی همچنین با ابراز تاسف از حادثه غم‌بار مکه و کشته شدن شماری از حجاج، از بی‌تدبیری آل‌سعود و بی‌توجهی به نکات امنیتی در این خصوص انتقاد کرد و گفت: این واقعه نشان داد که آل‌سعود در مدیریت حرمین شریفین ضعیف است و توان این کار را ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: نکته مهم دیگر در تحصیل علم دینی این است که اساس کار فقیه و اسلام شناس معنویت است، همان‏طور که اخلاص پیامبر اعظم(ص) یکی از مهم‏ترین شاخص‌ه‏ایشان شناخته می‏‌شود طلبه نیز باید با معنویت در جهان شناخته شود و خود را با اخلاق اسلامی تطبیق دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics