قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اجتهاد و اصول فقه / آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه، دار فانی را وداع گفت

آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه، دار فانی را وداع گفت

آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه مؤسس مدرسه علمیه امام حسین علیه‌السلام پس از عمری تلاش و جدیت برای حفظ و احیای معارف و فقه اهل بیت علیهم‌السلام و تربیت شاگردان بسیارزی در این راه، صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

شبکه اجتهاد: آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه حائری در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در بیت علم و زهد و تقوی در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشود. پدر ایشان آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی سیبویه (ره) از مراجع تقلید حوزه علمیه کربلا و از شخصیت های برجسته شهر بود .

آیت الله سیبویه در حوزه علمیه کربلا در دروس سطح از محضر اساتیدی چون حضرات آیات حاج آقا شیخ علی ساوجی ، طبسی حائری ، شیخ جعفر رشتی ، شیخ محمد خطیب ، آقا شیخ محمد رضا اصفهانی ، شیخ یوسف خراسانی و مرحوم والدشان استفاده می کند  و سپس در نجف اشرف ، سطوح عالیه را در محضر بزرگانی همچون حضرات آیات حاج شیخ مجتبی لنکرانی (کفایه) ، سید احمد اشکوری، شیخ صدرای بادکوبه‌ای و حاج سید محمد باقر محلاتی فرا گرفته و در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام سید ابوالقاسم خوئی، امام خمینی، سید حسن بجنوردی، میرزا باقر زنجانی و حاج میرزا حسن یزدی شرکت می کند که ثمره آن نگارش تقریرات دروس خارج آن اساتید می باشد که برخی از آنها به چاپ رسیده است .

ایشان در حوزه علمیه نجف اشرف به تدریس فقه و اصول، تفسیر، عقاید و اخلاق می پردازد و نیز نقش مهمی در احیای مسجد شیخ طوسی (ره) ایفا می‌کند بطوریکه بحث های ایشان بیشتر در این مسجد برگزار می شد .

آیت الله سیبویه در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی بوسیله عمال حکومتی عراق دستگیر و از شهر نجف اشرف اخراج می شود و به همراه گروهی از علما عازم ایران شده و در شهر مقدس مشهد اقامت افکنده و اقدام به تاسیس مدرسه علمیه امام حسین علیه‌السلام می کند و به تدریس تفسیر و درس خارج فقه در این مدرسه می پردازد و بدین صورت حضور با برکت خود را در مشهد مقدس با تربیت صدها شاگرد فاضل و محقق تکمیل می کند .

آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه پس از عمری خدمت و تربیت شاگردان و نگاشتن تحقیقات و کتب فقهی دقیق ، صبح امروز از این جهان ناپایدار رخت بر بست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics