قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اجتهاد به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود/ لزوم آشنایی طلاب با موضوعات جدید فقهی
سیاق در مباحث اصولی به عنوان یک اماره مطرح و بحث شود

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه:

اجتهاد به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود/ لزوم آشنایی طلاب با موضوعات جدید فقهی

موضوع شناسی احکام فقهی و اجتهاد در زمان فعلی ابعاد تازه و گسترده‌ای نسبت به گذشته پیدا کرده و همین مسئله باعث شده اجتهاد به سمت و سوی تخصصی شدن پیش برود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی با اشاره به برگزاری «کارگاه موضوع شناسی احکام فقهی و اجتهاد»  که به همت انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: ضرورت این کارگاه و مباحث مستحدثه در عناوین و مصادیق مختلف فقهی است. موضوع شناسی احکام فقهی و اجتهاد در زمان فعلی ابعاد تازه و گسترده‌ای نسبت به گذشته پیدا کرده و همین مسئله باعث شده اجتهاد به سمت و سوی تخصصی شدن پیش برود.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم عنوان کرد: با وجود مسائل مستحدثه در موضوعات و موارد جدید و تخصصی شدن مسائل، ضرورت دارد حوزه علمیه و طلاب نگاه ویژه و تخصصی به مسائل و موضوعات فقهی جدید داشته باشند و با بحث موضوع شناسی آشنایی دقیق تری داشته و به صورت تخصصی فراگیرند.

وی افزود: موضوع شناسی بدین معنا است که مجتهد برای اجتهاد صحیح بر مبنای قرآن و سنت علاوه بر این که حکم را تشخیص دهد، نیازمند تشخیص موضوع صحیح نیز می‌باشد. به عنوان مثال، یکی از موضوعاتی جدید که جامعه با آن درگیراست بحث اعتیاد است؛ در زمان گذشته مصادیق اعتیاد محدود بود و حکم آنها مشخص، اما الان مصادیق جدیدی از اعتیاد مانند دیجیتالی شکل گرفته؛ فقیه برای صدور حکم صحیح لازم است از موضوعات جدید اعتیاد هم مطلع باشد تا بتواند حکم درستی ارائه دهد.

محمدی گفت: انجمن اصول و فقه حوزه به دلیل اهمیت بحث، تفاهم نامه‌ای را با مؤسسه موضوع شناسی فقهی امضاء کرده تا بتواند کارگاهایی را در موضوعات جدید مانند عبادی، پزشکی، قضایی و اصول و مبانی موضوع شناسی برگزار کند.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه عنوان کرد: امروز اولین کارگاه تحت عنوان اصول و مبانی موضوع شناسی برگزارشد و ۴۰ نفر از طلاب سطوح عالی حوزه از پایه ده و درس خارج برای حضور در این کارگاها دعوت شده بودند.

وی افزود: امید است این کارگاه‌ها بر اساس برنامه ریزی از قبل تعیین شده پیش رود و طلاب با مبانی و موضوعات جدید آشنایی بهتری پیدا کنند.

لازم به ذکر است، زمان برگزاری کارگاه هایی دیگر، به زودی به داوطلبین اعلام خواهد شد. حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics