قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اجرای حدود الهی به جامعه آرامش می‌دهد
اجرای حدود الهی به جامعه آرامش می‌دهد

یک مدرس خارج فقه و اصول مطرح کرد:

اجرای حدود الهی به جامعه آرامش می‌دهد

یک مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به این مطلب که ما نمی‌توانیم برای حکم قضایی و احکامی که قاضی برای فردی که لواط انجام داده است دخالتی داشته باشیم، گفت: اما باید این نکته را در نظر بگیریم که در دین اسلام و طبق حکم فقهای دین، پس از اینکه ثابت شد فردی عمل لواط را انجام داده است حکم او اعدام است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر با اشاره به حادثه‌ای که در یکی از مدارس تهران رخ داده است و با بیان اینکه این عمل تمام وجدان ایرانیان را به نوعی جریحه‌دار کرده است و همه نگران شدند و به نوعی از متولیان و ولی دانش‌آموزان سلب اعتماد شده است، اظهار کرد: حدود الهی در رابطه با این نوع عمل شنیع این است که بعد از اثبات اینکه فردی این عمل را انجام داده است و شکی در آن وجود ندارد، فرد مرتکب شونده باید به اشد مجازات یعنی اعدام برسد.

وی در ادامه با اشاره به اثبات راه‌های اینکه فردی مرتکب این خطا شده است یا نه، گفت: راه اول این است که خود فرد اقرار کند آن هم از روی اختیار و دومین راه این است که افرادی که عاقل و بالغ هستند بتوانند در رابطه با اینکه این فرد این عمل را انجام داده است شهادت بدهند. فقها پس از اثبات این حکم بحث اعدام را مطرح کرده‌اند اما فردی که مرتکب این عمل می‌شود و اقرار می‌کند باید عاقل، بالغ و آزاد باشد. فردی که دیوانه باشد و یا آزاد نباشد را نمی‌توان به اجرای این حکم درآورد. فرد خطاکار باید به اختیار خودش اقرار کند و باز هم تأکید می‌کنم که فقها گفته‌اند کیفر حکم لواط در دین اسلام قتل است.

این مدرس فلسفه عالی و عرفان حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: در زنا تفصیل بین محصنه و غیر محصنه داده‌اند ولی در لواط چنین تفصیلی را نداده‌اند ولی این عمل تفصیل بردار نیست و حدود الهی که در احکام فقهی عبارتند از شمشیرزدن، سنگسار کردن فرد، آتش‌زدن، دیوار را بر روی او خراب کردن و یا از جای مرتفع به پایین انداخته شود به نوعی که اگر فردی از آن بلندی پرتاب شود کشته شود. این‌ها حدود الهی است که در رابطه با این گونه جرائم در بحث فقها به آن اشاره شده است. ما کاری به حکم قضایی و اینکه قاضی می‌خواهد چه حکمی بدهد، نداریم.

دلیر یادآور شد: در بحث‌های احکام الهی باید این نکته را در نظر بگیریم که ما می‌خواهیم زندگی کنیم و یکی از شروط زندگی کردن امنیت است و یکی از این امنیت‌ها امنیت اخلاقی است. اگر از کنار این گونه اتفاقات سرسری عبور کنیم روز به روز آمارش فزونی پیدا می‌کند. احکام امروز شاید در رابطه با اجرای حکم فقهی مدرنیته شده باشد اما احکام الهی و شرعی همچنان پابرجاست و فرد خطاکار باید طبق حکم شرع به مجازات برسد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که با تغییرات زمانه قانون الهی و قصاص برسر جای خودش باقی می‌ماند، گفت: این گونه عمل‌های ناشایست روح مردم را جریحه‌دار می‌کند و ما نمی‌توانیم به سادگی از کنار این گونه رفتارها بگذریم. کتاب «شرح لمعه» که از شیخ شهید ثانی برای ما باقی مانده است و در بحث حوزه‌های فقهی جزو دروس طلاب است به اینکه حکم چگونه باید برای فردی که لواط می‌کند اجرا شود، اشاره دارد و ایشان هم به همین پنج مورد یعنی سوزاندن و سنگسار کردن و پرتاب کردن فرد از بلندی یا خراب کردن دیوار بر روی او و یا با شمشیر زدن فرد اشاره می‌کند.

این مدرس خارج فقه و اصول تصریح کرد: این گونه احکام در دین اسلام حالت بازدارنده دارد و برای این است که این گونه اتفاقات به همین سادگی در جامعه رخ ندهد اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که اثبات این گونه جرم‌ها به سادگی امکانپذیر نیست بلکه باید خود فرد یا اقرار کند یا شهادت چهار نفر عادل در این زمینه وجود داشته باشد و گرنه نمی‌توانیم احکام شرعی را برای فرد جاری کنیم. اگر نتوانیم اثبات کنیم فرد حتی می‌تواند اعاده حیثیت کند. ما به غیب آگاه نیستیم و در ظاهر باید این گونه خطاها اثبات شود. حتی اگر زیر شکنجه فرد اغراق کند این اغراق درستی نیست. شایعه نمی‌تواند در رابطه با اجرای این گونه احکام صرفا کفایت کند. ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics