قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / احقاق حق نباید به تاخیر بیفتد/ لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی
پیشنهاد آیت‌الله نوری‌همدانی بر تشکیل «مجمع علمای مشهد و قم» برای حل مشکلات تعلیم و تربیت

آیت‌الله نوری همدانی:

احقاق حق نباید به تاخیر بیفتد/ لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی

آیت‌الله نوری همدانی خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها شد و گفت: سرعت در احقاق حق یکی از موضوعات بسیار مهم است و قوه قضائیه باید به این موضوع توجه داشته باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار ‌حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه گفت: در تاریخ قضاوت همیشه در دست علما بود اما با روی کار آمدن رضا خان قضاوت را از دست علما گرفتند و رضاخان ضربه بسیاری به اسلام وارد کرد که از جمله‌ می‌توان به قبضه کردن منبر و محراب ،کشف حجاب و یا قدغن کردن برگزاری مراسم عزاداری اشاره کرد که این‌ها از اهداف آمریکا بود.

او با اشاره به اینکه در نظام اسلامی هر خدمتی که انجام شود دارای فضیلت، صواب و اهمیت است گفت: ما‌ می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم همه کارهای ما بر اساس نظام ولایی و مکتب اهل بیت صورت‌ می‌گیرد و این موضوع افتخار است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه سرعت در احقاق حق نکته بسیار مهم در قضاوت است گفت: سرعت در احقاق حق یکی از موضوعات بسیار مهم است و قوه قضائیه باید به این موضوع توجه داشته باشد. احقاق حق به تاخیر نیفتد تا هم مردم دلگرم شوند و هم اینکه در دنیا بدانند نظام ما نظامی قدرتمند است.

معظم‌له افزود: مسئولین در زمینه رفع مشکلات مردم توجه لازم را داشته باشند زیرا چشم‌ها به نظام اسلامی دوخته شده است و باید گام‌های موثری برای رفع مشکلات کشور برداشته شود و دشمنان مایوس و مغلوب شوند.

او با تاکید بر لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی تصریح کرد: کثرت آمار پرونده‌هایی که در قوه قضاییه وجود دارد به دلیل این است که در رسیدگی به پرونده‌ها سرعت عمل وجود ندارد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به مراسم عزاداری امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: بیشتر مردم به سراغ معلول‌ می‌روند و علت‌ها ریشه یابی‌ نمی‌شود، درحالیکه قرآن کریم همواره به ریشه موضوعات پرداخته است.

او با تاکید بر لزوم الگوگیری از نهضت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد: امام حسین(ع) با واقعه عاشورا و کربلا به مردم درس‌ می‌دهد که برای رسیدن به عزت باید از خود گذشت.

معظم‌له با اشاره به حضور پرشور زائران حسینی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی افزود: ۳۰ میلیون نفر در مراسم اربعین حسینی شرکت‌ می‌کنند که این اجتماع عظیم مقدمه ظهور امام زمان(عج) است و باید این عظمت به صدها میلیون برسد تا اتحاد و وحدتمان را به دنیا نشان دهیم.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی توسعه می‌یابد

بنابر گزارش شفقنا، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در این دیدار با اشاره به راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی ابراز داشت: این سامانه بسیاری از فرآیندهای دادرسی را حذف کرده و دیگر لازم نیست مردم به دفاتر دادگاه یا دادسرا مراجعه کنند. خدمات الکترونیک باعث تسهیل کار مردم شده و ثبت و ضبط پرونده‌ها دقیق تر انجام‌ می‌شود.

او با اشاره به آماری در زمینه تعداد پرونده‌ها گفت: در سال ۹۶ بالغ بر ۵.۵میلیون پرونده قضایی غیر تکراری به دستگاه قضایی وارد شده که از این تعداد هر کدام به صورت میانگین ۳ بار در سه دوره طی مرحله‌ می‌کند که امروز با شمردن مراحل متکثر بالغ بر ۱۶ میلیون پرونده با احتساب تکرار شده‌ها، فعالیت گسترده‌‌ای در دستگاه قضایی انجام‌ می‌شود.

معاون قوه قضائیه ابراز داشت: تمام این مراحل توسط رایانه ثبت و ضبط‌ می‌شود و قابل رصد و نظارت است حتی رفتارهایی که از مسئولین و قضات و نیز آرائی که صادر‌ می‌شود همه در سیستم ثبت و ضبط‌ می‌شود و یک گروهی هم به بررسی این آمار‌ می‌پردازند و نظارت‌ می‌کنند و اگر احیانا خطایی شکل بگیرد از طریق سامانه قابل ردیابی است.

او افزود: در مجموع بالغ بر ۴۵ هزار نقطه متصل به کامپیوتر امروز در دستگاه قضایی داریم که در هر نقطه اطلاعات ثبت و ضبط‌ می‌شود و در مرکز هر نوع رفتاری که ثبت شود را‌ می‌توانیم کنترل کنیم.

شهریاری در بخش دیگر سخنان خود به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هم اشاره و خاطرنشان ساخت: تا الان ۴۰۰ دفتر در سراسر کشور وجود دارد که تا پایان سال ۱۰۰۰ دفتر دیگر به آن اضافه خواهد شد.

او همچنین راه انداز سامانه ابلاغ را از دیگر طرحهای قوه قضائیه عنوان کرد و افزود: از سال گذشته تا الان بیش از ۴۰ میلیون ابلاغ به صورت الکترونیکی به دست صاحبان آن رسیده است به عبارت دیگر در حال حاضر ۷۰ درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی به دست صاحبان آنها رسیده است.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه بالغ بر ۱۰ میلیون نفر از افراد در سامانه ابلاغ ثبت نام کردند، گفت: در گذشته ۶۰ درصد ابلاغ‌هایمان به دست صاحبانش‌ نمی‌رسید که مشکلات زیادی برای مردم ایجاد‌ می‌شد.امروز بالغ بر ۵۰ طرح الکترونیکی در دستگاه قضا انجام شده است.

او که ریاست مرکز تحقیقات نور را در کارنامه دارد، عنوان کرد: تاریخ تشییع ،فضائل اهل بیت در کتب شیعه و اهل سنت از نرم افزارهای جدید است که در مرکز نور رونمایی شده است.

شهریاری درپایان از راه اندازی درس فقه فضای مجازی در حوزه خبر داد و گفت: این درس حدود ۵ سال است که تدریس‌ می‌شود و یک دفتر آن به نام فقه حریم خصوصی چاپ شده و در اختیار طلاب قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics