قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ضرورت بازتعریف عواطف انسانی در «فقه خانواده»

ضرورت بازتعریف عواطف انسانی در «فقه خانواده»

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران: اگر فقه خانواده را با نگاه حقوقی دنبال کنیم نمی‌تواند تأثیر مثبتی در زندگی که اساس آن محبت و تکریم اعضای خانواده است داشته باشد؛ و اگر فقط بخواهیم براساس فقه حقوقی زندگی کنیم قطعاً آن زندگی با شکست مواجه می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست هم‌اندیشی «فقه تخصصی نظام خانواده و سبک زندگی اسلامی» به همراه معرفی سایت سبک زندگی اسلامی با حضور بانوان حوزه علمیه خواهران استان البرز به میزبانی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و در اردوگاه نرجس خاتون جمکران، پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری در این نشست، با اشاره به آیه ۹۷ سوره نحل، گفت: اساس زندگی پاک و نورانی از منظر قرآن، ایمان و عمل صالح است.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: بانوان دانش آموخته حوزه‌های علمیه باید تعلیمات خود را به اطرافیان و به ویژه خانواده و فرزندان خود منتقل کنند.

حجت‌الاسلام اسکندری با بیان اینکه سبک یعنی شیوه و روش زندگی و سبک زندگی اسلامی یعنی شیوه و روش زندگی براساس آموزه‌های ائمه و اسلام، عنوان کرد: ما در مقابل این تجدد و رشد تکنولوژی ایجاد شده در دنیا و تأثیرات آن بر زندگی انسان‌ها، باید سبک و شیوه نوین تربیتی اسلامی را استخراج و در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: فرای نگاه فقهی به دین، باید ارتباط فقه با عواطف انسانی نظیر محبت و عشق را تعریف کنیم زیرا اگر فقه خانواده را با نگاه حقوقی دنبال کنیم نمی‌تواند تأثیر مثبتی در زندگی که اساس آن محبت و تکریم اعضای خانواده است داشته باشد؛ و اگر فقط بخواهیم براساس فقه حقوقی زندگی کنیم قطعاً آن زندگی با شکست مواجه می‌شود.

حجت‌الاسلام اسکندری عنوان کرد: حوزه‌های خواهران طرحی در خصوص آسیب‌های اجتماعی طراحی کرده است که امسال اجرایی خواهد شد.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ادامه داد: ما باید به دنبال جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی براساس آموزه‌های اسلامی باشیم. ترویج معنویت می‌تواند باعث مانع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بشود، لذا باید این بخش مورد تحقیق قرار بگیرد. هنر ما باید استخراج راهکارهای اسلامی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و کاستن آن‌ها باشد.

بنیان خانواده اسلامی از هم خواهد پاشید؛ اگر

سخنران بعدی این هم اندیشی علمی، دبیر فقه خانواده و سبک زندگی اسلامی، اظهار داشت: در مبحث فقه خانواده ما در سه محور «مباحث معرفتی»، «مباحث علمی» و «مباحث مهارتی» کمبود داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: ما در مباحث فوق ضعف و کمبود داریم و بسیاری از شبهات در آن مباحث هنوز باقی و جوابی به آن‌ها داده نشده است، لذا نیاز به اساتید بسیاری در این حوزه به ویژه اساتید خانم که بهتر می‌توانند به این مباحث ورود پیدا کنند، داریم.

حجت‌الاسلام موسوی هشدار داد: اگر به بحث خانواده در اسلام توجه نکنیم، بنیان خانواده اسلامی از هم خواهد پاشید.

دو نهاد «خانواده» و «دین» همزاد انسان هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسامی، استاد جامعه‌شناسی خانواده و از دیگر سخنرانان نشست، با بیان اینکه خانواده براساس اعتقاد ما، از نهادهای اساسی و با خلقت انسان نهاد خانواده شکل گرفته است، تأکید کرد: نهاد خانواده و نهاد دین، دو نهاد همزاد انسان بوده و هستند، بنابراین بسیار با اهمیتند و براساس آیات و روایات از نهادهای قدسی می‌باشند.

حجت‌الاسلام حسامی با بیان اینکه هر نوع ورود به مبحث خانواده باید از دید کلان باشد، گفت: با توجه به آیه «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ»؛ کسانی که دغدغه مسائل خانواده دارند باید به صورت جدی و قوی ظاهر شوند تا بتوانند عوامل تزلزل خانواده را کمرنگ و در ‌‌نهایت از بین ببرند.

این استاد جامعه‌شناسی خانواده با اشاره به اینکه در بستر اجتماعی باید یک نگاه فراگیر داشته باشیم، بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و سیل وسیع هجمه‌های علیه اسلام و مسلمانان، ارزش‌های در جامعه اسلامی حتی ایران دگرگون شده است.

بزرگ‌ترین تهدید جامعه انسانی، آسیب از ناحیه خانواده است

سخنران بعدی این هم‌اندیشی حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی تبار از استادان فقه تخصصی نظام خانواده و سبک زندگی اسلامی بود که با اشاره به اهمیت خانواده گفت: اساس و هسته اولیه جامعه خانواده است؛ اگر خانواده صالح و باقی داشته باشیم به تبع یک جامعه صالح و باقی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: امروز بزرگ‌ترین آسیبی که جامعه انسانی را تهدید می‌کند، آسیب از ناحیه خانواده است. خانواده در کل دنیا متزلزل شده و کارایی خود را از دست داده است، بنابراین هسته اولیه جامعه انسانی دچار آسیب جدی شده است که برای آن باید کاری کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در عصر حاضر، آموزه‌های اسلامی می‌تواند خانواده را به کمال برساند زیرا اساساً برای همین منظور آمده است.

به گفته حجت‌الاسلام احمدی تبار، در حال حاضر فقه مطرح در جامعه ما تنها به مسائلی از خانواده که مربوط به بخش دعاوی و خصومات است، می‌پردازد؛ در حالی که پایه و اساس خانواده محبت است و براساس حقوق شکل نمی‌گیرد.

آشنایی با سایت «خانواده اسلامی»

درادامه نشست، محمد هادی حکیم، در مورد بخش‌های سایت خانواده اسلامی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این سایت به آدرس islamic-family.com در ۹ بخش با عنوان‌های «تشکیل خانواده»، «فقه و حقوق خانواده»، «مدیریت خانواده»، «اخلاق و تربیت خانواده»، «اقتصاد خانواده»، «بهداشت خانواده»، «جامعه شناسی خانواده»، «روانشناسی خانواده» و «محیط زیست و خانواده» راه اندازی شده و آماده همکاری با همه محققین در زمینه‌های فوق را دارد.

بنابرگزارش ابنا، نشست هم‌اندیشی «فقه تخصصی نظام خانواده و سبک زندگی اسلامی» با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، برگزار شده است.

برای دیدن تصاویر این هم اندیشی ایـنـجـا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics