قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از «فقه و اجتهاد حکومتی» تا «منشور حکمرانی در حکومت اسلامی»
انتشار 7 اثر فقهی توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی در سال جاری

تازه‌های نشر؛

از «فقه و اجتهاد حکومتی» تا «منشور حکمرانی در حکومت اسلامی»

کتاب «فقه و اجتهاد حکومتی» نوشته علی‌اکبر نوایی و کتاب «منشور حکمرانی در حکومت اسلامی مطابق با سیره امام علی علیه‌السلام» اثر سیدهاشم بطحائی گلپایگانی (ره) به‌تازگی چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، «فقه و اجتهاد حکومتی» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، استاد حوزه علمیه مشهد و مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر این حوزه است که در سه بخش تدوین یافته است.

بخش اول با عنوان «نگاه کلی به دیدگاه عالمان شیعی در لزوم تشکیل حکومت اسلامی» و «مفهوم شناسی فقه حکومتی» در سه فصل ارائه گردیده است. بخش دوم با عنوان «فقه سیاسی و حکومتی»، «چشم انداز»، «راهبرد‌ها و آرمان‌های آن» بررسی شده است. بخش سوم به «اجتهاد در حکومت اسلامی» و «نگرش سیستمی به دین» می‌پردازد.

گفتنی است، کتاب «فقه و اجتهاد حکومتی» توسط نشر حوزه علمیه خراسان در ۴۴۸ صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است.

همچنین، جدیدترین اثر نوشتاری آیت‌الله سیدهاشم بطحائی گلپایگانی (ره) تحت عنوان «منشور حکمرانی در حکومت اسلامی، مطابق با سیره امام علی علیه‌السلام» به همت نشر میزان از چاپ خارج شد.

بنابراین گزارش، قرار بر این بود نام کتاب مذکور با عنوان «علی سرآمد صحاب» به چاپ برسد ولی به دلیل محوریت کتاب بر اساس مبانی حکومت و حکمرانی با عنوان «منشور حکمرانی در حکومت اسلامی مطابق با سیره امام علی علیه السلام» به چاپ رسیده است.

در این اثر، خصوصیات رهبران الهی و غیرالهی، افضلیت حضرت علی بن ابی طالب (ع) و جایگاه آن حضرت نزد رسول گرامی اسلام (ص) از منابع معتبر اهل سنت و نیز ناگزیری جامعه به داشتن رهبر و همچنین نقش علما و دانشمندان در تحکیم حکومت و اصلاح امور و نیز لزوم در دسترس بودن مسئولین جهت ارتباط عموم‌مردم با آن‌ها پرداخته شده است.

همچنین به یکی از مناظرات نویسنده با سعودی‌های وهابی در سال ۶۵ در مکه پرداخته و در نهایت به تطبیق بینش حکیمانه و ژرف نگرانه امام بر حق و بی‌نظیر بشریت در خصوص ایران اسلامی و امریکا و انگلیس مکار پرداخته شده است.

گفتنی است، کتاب «منشور حکمرانی در حکومت اسلامی، مطابق با سیره امام علی علیه‌السلام» در ۱۱۲ صفحه از سوی نشر میزان به زیور طبع آراسته شده است.

یادآوری می‌شود، این اثر توسط آن فقید سعید در مورخ ۱۵دی‌ماه ۹۸ به روح مطهر سردار پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ اسلام شهید ابومهدی المهندس و شهدای همراهشان هدیه گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics