قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استاد «محی‌الدین آموزگار» یار دیرین شهید صدر درگذشت + زندگی‌نامه و فعالیت‌ها
استاد «محی‌الدین آموزگار» یار دیرین شهید صدر درگذشت + زندگی‌نامه و فعالیت‌ها

در سن 76 سالگی و عمری مجاهدت؛

استاد «محی‌الدین آموزگار» یار دیرین شهید صدر درگذشت + زندگی‌نامه و فعالیت‌ها

استاد شیخ محی الدین آموزگار مازندرانی از شاگردان و معتمدین شهید صدر و  از قضات عالی رتبه کشور در سالروز شهادت امام صادق (ع) درگذشت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین آموزگار مازندرانی از شاگردان و همراهان دیرین شهید صدر و داماد ارشد آیت‌الله سید حسن مرتضوی مرتضوی (از علمای مقیم مشهد) روز گذشته در تهران و در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

استاد محیی‌الدین فقیه مازندرانی فرزند بهاء‌الدین فقیه مازندرانی در سال ۱۳۶۴هـ.ق (۱۹۴۴ م) در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار دانش و فضیلت چشم به جهان گشود و در ابتدای جوانی خود به تحصیل علوم دینی پرداخت.

اساتید: مقدمات را در محضر عموی خود شیخ محمدکاظم فقیه و شیخ محمدعلی افغانی (مرحوم مدرس) آموخت. بخشی از دروس سطوح (کفایه و مکاسب) را نزد سید کاظم حائری و بخشی از مکاسب را نیز از محضر آیت‌الله شیخ میرزا جواد تبریزی فراگرفت. رسائل را در محضر شیخ محمدعلی مدرس افغانی و سید نورالدین اشکوری و شیخ ملاصدرا بادکوبه‌ای آموخت. در مباحث خارج اصول آیت‌الله خویی و همچنین مباحث خارج اصول و خارج فقه شهید سید محمدباقر صدر و مباحث خارج فقه امام خمینی (رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین) حضور یافت.

فعالیت‌های علمی و سیاسی: ایشان بیش از ۱۰ سال ملازم شهید صدر بود و از نزدیکان و معتمدین ایشان به شمار می‌رفت. وی در عراق فعالیت‌های گسترده‌ای داشت و سال‌ها در نجف اشرف به دو زبان فارسی و عربی به سخنرانی و تبلیغ معارف دینی مشغول بود. فعالیت‌های روشنگرانه او باعث شد که رژیم بعثی عراق وی را چندین بار دستگیر و در سال ۱۹۷۵ م از عراق تبعید کند. وی پس از دو سال به عراق بازگشت، اما دوباره در رجب سال ۱۳۹۹ق. تبعید شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او نیز همچون دیگر شاگردان شهید صدر و بنا به دستور اکید آن شهید والامقام به حمایت همه‌جانبه از انقلاب اسلامی ایران، با تمام وجود به خدمت به انقلاب پرداخت و مسئولیت‌های گوناگونی را در نظام اسلامی به عهده گرفت؛ از جمله مدتی در دادگاه انقلاب شاهرود به قضاوت مشغول شد.

نامه‌‌ی شهید صدر در حصر: گفتنی است، نامه‌های بسیاری بین او و شهید سید محمدباقر صدر تبادل شده است که همگی نشان از رابطه عاطفی عمیق شهید صدر با شاگردان است. شهید صدر در یکی از نامه‌های خود خطاب به وی می‌نویسد:

«امید من و نور دیده‌ام ابومحمدعلی! خداوند تو را حفظ کند و از بدی‌ها در امان بدارد.

سلام بر تو ای فرزند عزیزم؛ سلامی به وسعت دلتنگی‌ و اشتیاقم برای تو و دیگر عزیزان همراه تو (که خداوند همه‌تان را محفوظ بدارد)

این چند سطر را در روز یکشنبه شانزدهم شوال می‌نویسم در‌حالی‌که حدود یک سال از جدایی ما می‌گذرد؛ یک سالی که چقدر طولانی گذشت! چندی قبل داشتم به همین دوری فکر می‌کردم که ناگهان خبر خوش احتمال بازگشت تو به عراق به من رسید و از این خبر خوش به حدی خرسند شدم که کسی این خوشحالی را درک نمی‌کند، مگر پدری که از فرزند عزیزش جدا شده باشد و سپس ناگهان بارقه‌ای از امید دیدار بر دلش بتابد…».

از شنیدن خبر پیروزی انقلاب تا ماجرای شکنجه توسط صدام:  مرحوم استاد آموزگار در گفتگویی درباره ماجرای آشناییش با شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر می‌گوید «سبب آشنایی من دوستانی بودند که گفتند سیدی در گوشه نجف و در مقبره آیت‌الله شیخ محمدرضا آل یاسین درس می‌دهد و بعد تصمیم گرفتند تا یک روز در درس ایشان حاضر شوند. آن‌ها از کلاس آقای صدر خوششان آمده بود و به من هم گفتند تا با آن‌ها بروم، من هم استخاره کردم و وقتی که جواب استخاره خوب شد، پس از آن با دوستانم در کلاس ایشان حاضر شدم و پس از آشنایی با ایشان دیگر نتوانستم از او جدا شوم.»

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار ‌می‌کند: شهیدصدر ارادت زیادی به امام خمینی(ره) داشت و از زمانی که امام توسط شاه به نجف تبعید شد، این ارادت بیشتر شد، عبارت معروفی شهید صدر درباره‌ امام خمینی(ره) که من هم آن را شنیده‌ام که «در امام خمینی(ره) ذوب شوید چنانچه خودش در اسلام ذوب شده است». شهید صدر کاملاً در جریان وقایع مبارزاتی امام در ایران بود و همیشه دعا می‌کرد انقلاب ایران به پیروزی برسد. البته خبر پیروزی انقلاب ایران را من به ایشان رساندم. شهید صدر در طبقه‌ سوم بیرونی منزلش مشغول اقامه‌ نماز مغرب بود، من آن روز برای نخستین بار حالات معنوی او را در حال نماز دیدم. از پله‌ها که بالا رفتم او را در حالتی دیدم که از خود بی‌خود شده بود. مشغول قرائت سوره‌ حمد بود در حالی که بدنش می‌لرزید و پای چپش به شدت تکان می‌خورد، گوشه‌ای ایستادم و وقتی نماز مغربش تمام شد، متوجه حضور من شد و گفت چه خبر است؟ گفتم: بشارت باد بر شما که جمهوری اسلامی در ایران تشکیل شده است،‌ سیدی بلافاصله به سجده رفت و من خوشحالی را در چهره‌اش دیدم. (بیشتر بخوانید)

پیام تسلیت آیت‌الله صافی گلپایگانی به آیت‌الله مرتضوی: آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین آموزگار به آیت‌الله سید حسن مرتضوی را تسلیت گفت. متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله آقای مرتضوی (دامت برکاته)؛ رحلت عالم ربانی و جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محی الدین آموزگار رحمت الله علیه را خدمت حضرتعالی و بازماندگان محترم تسلیت عرض می‌کنم. رحمت و غفران الهی و صبر جمیل و اجر جزیل برای بستگان مکرم از خداوند متعال مسئلت دارم.

مراسم تشییع: گفتنی است، پیکر مطهر این خدمتگزار مکتب اهل‌بیت (ع) فردا در شهر قم تشییع می‌شود و جزئیات مراسمات به اطلاع عموم علاقه‌مندان خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics