قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استخراج مبانی و اصول فقهی ۶ فقیه شیعی در حوزه روابط بین‌الملل
طبق نظر امام خمینی، ولی‌فقیه می‌تواند معاهدات بین‌المللی را یک‌جانبه نقض کند

کتاب «فقه روابط بین‌الملل» روانه بازار نشر شد؛

استخراج مبانی و اصول فقهی ۶ فقیه شیعی در حوزه روابط بین‌الملل

در این اثر تلاش شده است تا شناخت هر فقیه به روابط بین الملل زمان خود، تبیین و سپس نگاه فقهی او به حوزه روابط بین الملل با روش شناسی هرمنوتیک اسلامی استخراج گردد.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب فقه روابط بین الملل به قلم دکتر سید محمد ساداتی نژاد توسط انتشارات مجلس افروز روانه بازار شد.

کتاب فقه روابط بین الملل در تلاش است تا به استخراج نگاه فقهی فقهای شیعه به روابط بین الملل بپردازد و بر این اساس، ۶ تن از فقهای بزرگ شیعه در سه دوره، انتخاب و نگاه فقهی آنها به روابط بین الملل استخراج شده است.

ساداتی نژاد، نویسنده اثر گفت: این دوره‌ها عبارت از دوره انقلاب اسلامی، دوره مشروطه و دوره قبل از مشروطه می‌باشد. در مجموع در این کتاب، آراء فقهی امام خمینی، امام خامنه ای، آخوند خراسانی، شیخ فضل الله نوری، محقق حلی و شیخ طوسی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: در حوزه فقه روابط بین الملل هنوز ادبیات فراوانی وجود ندارد و حتی در دوران معاصر و بعد از انقلاب اسلامی، فقها، نگاه فقهی خود در حوزه روابط بین الملل را به صورت مستقل و جداگانه و مشخص ارائه نکردند و استخراج نگاه فقهی آنها در حوزه روابط بین الملل نیاز با تتبع و کاوش در میان آثار فقهی آنها دارد.

نویسنده کتاب فقه روابط بین الملل گفت: در این اثر که اولین جلد از این سری کتاب در حوزه فقه روابط بین الملل می‌باشد، تلاش شده تا شناخت هر فقیه به روابط بین الملل زمان خود، تبیین و سپس نگاه فقهی او به حوزه روابط بین الملل با روش شناسی هرمنوتیک اسلامی استخراج گردد.

ساداتی نژاد به شفقنا گفت: بسیاری از محققین به تفاوت فقه روابط بین الملل و رشته روابط بین الملل به عنوان دو رشته مجزا و متفاوت از هم واقف نیستند و همین مسئله موجب می‌شود تا این تصور شکل بگیرد که برخی مفاهیم فقهی مانند دار الاسلام و دار الحرب در جامعه امروز کارائی خود را از دست داده است. این در حالی است که مفاهیم فقهی در حوزه روابط بین الملل همچنان توسط فقهای معاصر مورد استفاده برای استخراج احکام شرعی در حوزه روابط بین الملل قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: این کتاب در واقع بر گرفته از رساله ی دکترای وی بوده و وظیفه خود می‌داند تا از زحمات و تلاش‌های دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، دکتر حسین سلیمی، حجت‌الاسلام دکتر منصىور میر احمدی و حجت‌الاسلام دکتر سید مهدی ساداتی نژاد قدردانی نماید.

گفتنی است، این کتاب در قطع رقعی توسط انتشارات مجلس افروز در سال ٩۶ به قیمت ٢۵ هزار تومان روانه بازار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics