قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استقرار ۲۰۰ گروه استهلال در سراسر کشور/ مهارت و ویژگی‌های علمی گروه‌های رصد
همه چیز در مورد رصد هلال ماه شوال 1443

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد؛

استقرار ۲۰۰ گروه استهلال در سراسر کشور/ مهارت و ویژگی‌های علمی گروه‌های رصد

رستمی از آمادگی ۲۰۰ گروه رصدی برای رویت هلال ماه خبر داد و گفت: هر گروه شامل ۵ نفر است که با اختیار داشتن تجهیزات کامل تلسکوب، دوربین و رعایت موازین بهداشتی روز شنبه سوم خرداد در استان‌های مختلف کشور مستقر و فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، سید قاسم رستمی، عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در خصوص برنامه‌های علمی ستاد استهلال گفت: حدود ۲۰۰ گروه رصدی که هر گروه شامل ۵ نفر است با اختیار داشتن تجهیزات کامل تلسکوب، دوربین و رعایت موازین بهداشتی از شنبه هفته آینده در استان‌های مختلف کشور مستقر و فعالیت‌های خود را برای رویت هلال ماه آغاز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح اهمیت زیادی دارد لذا رویت با چشم مسلح یعنی با دوربین و تلسکوپ در صورتی که هوا صاف و ابری نباشد، به راحتی صورت‌ می‌گیرد؛ فقط مشکل ما در حالت چشم غیر مسلح است که گروه‌های رصدی برنامه‌ها و تدابیر لازم را نیز در این زمینه اتخاذ کرده اند.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: تاکنون بیشتر مسائل بر مبنای علمی حل شده و با دقت زیاد‌ می‌توان پیش بینی را حتی با تعیین نوع و اندازه ابزار رصدی انجام داد. اما اینکه مبنای شروع ماه‌های قمری رؤیت هلال باشد یا محاسبه پارامترها، یک اختلاف اساسی است.

مهارت و ویژگی‌های علمی گروه‌های رصد

وی در خصوص مهارت و ویژگی‌های علمی گروه‌های رصد اظهار کرد: در هر گروه رصدی یک نفر روحانی، یک سرگروه، یک رصدگر اصلی، یک کمک رصدگر و یک نفر هم به عنوان مستندساز حضور دارند، یعنی مجموعا پنج نفر کار رصدی را انجام‌ می‌دهند، تمام گروه‌های رصدی در استان‌های مختلف با برنامه ریزی ستاد استهلال تحت آموزش قرار‌ می‌گیرند؛ ضمن اینکه این گروه‌ها سطح بندی‌ می‌شوند، یعنی ممکن است ۳۰ گروه از این ۲۰۰ گروه در سطح ویژه و خیلی بالا ( دارای تلسکوپ) باشند، سطح دوم بین این دو سطح بالا و پایین قرار دارند و سطح سوم هم گروه‌های آموزش دیده هستند که کارهای رصدی دقیقی را انجام‌ نمی‌دهند بلکه رصدهای عمومی توسط این افراد انجام‌ می‌گیرد.

رستمی در پاسخ به این سوال که سطح تجهیزات شما نسبت به سایر کشورها چگونه است، بیان کرد: سطح تجهیزات ما نسبت به کشورهای دیگر نسبتا خوب است به طوری که انسجام و هماهنگی‌‌ای که در گروه‌های رصدی ما وجود دارد در هیچ یک از کشورهای اسلامی مشاهده‌ نمی‌شود ولی در کشورهایی مانند مالزی و اندونزی تا حدودی برنامه ریزی رصدی دیده‌ می‌شود ولی نه در وسعت برنامه ریزی‌هایی که در ۲۰۰ گروه رصدی ما وجود دارد. در برخی از کشورها شاید به ندرت ۱۰ یا ۲۰ گروه رصدی وجود داشته باشد که آن هم به صورت خودجوش ایجاد شده اند ولی در کشور ما از سال ۸۵ (۱۴ سال پیش) برنامه‌های زیادی برای انسجام گروه‌ها صورت گرفته، حتی سایتی هم در این خصوص طراحی شده است.

برنامه ریزی‌های ستاد استهلال

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: برنامه ریزی‌های ستاد استهلال طوری انجام‌ می‌شود که گزارش‌ها در یک زمان معین جمع آوری و رتبه بندی‌ می‌شوند، سپس به خدمت مقام معظم رهبری ارایه‌ می‌شود.

وی افزود: رصد رویت هلال ماه در روزهای بیست و نهم و سی ام ماه قمری یعنی دو روز پایانی ماه به ویژه در بیست و نهم که رویت هلال ماه سخت تر است، انجام‌ می‌گیرد چون در روز سی ام رویت هلال راحتر است.

رستمی با بیان اینکه معمولا نزدیک غروب خورشید کار رصد آغاز‌ می‌شود، اظهار کرد: برنامه ریزی برای پیدا کردن محل رصدهای مناسب و تجهیز وسایل توسط گروه‌های تخصصی انجام‌ می‌شود و گروه‌های عمومی بیشتر نزدیک غروب خورشید کار خود را آغاز‌ می‌کنند، مثلا رصد هلال شوال امسال تنها هلالی است که باید در یک افق کاملا صاف، تمیز و بدون کوه و خارج از شهر انجام شود ولی رصدهای عید فطر باید در ارتفاعات صورت بگیرد؛ مثلا ممکن است در تهران گروه‌های رصدی در برج میلاد یا در ارتفاعات البرز مستقر شوند، چون در ارتفاعات، افق بسته نبوده و گرد و غبار کمتر است لذا کار رصد هم بهتر و عالی تر صورت‌ می‌گیرد.

احتمال خطا در افراد مبتدی و کم تجربه زیاد است

وی در خصوص احتمال خطا در رصدهای صورت گرفته،تصریح کرد: احتمال خطا در افراد مبتدی و کم تجربه زیاد است، چون دیدن هلال باریک و نازک آن هم در نور خورشید که تازه غروب کرده، بسیار سخت است. ممکن است یک فرد چیزهای دیگری مانند گازهای خارج شده از جت یا سیارات زهره یا عطارد که در این شب‌ها به راحتی دیده‌ می‌شوند، اشتباه بگیرد.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در ادامه افزود: در مجموع خطا در افراد بی تجربه زیاد است اما در گروه‌های رصدی احتمال خطا بسیار ضعیف‌ می‌باشد، چون آنها بعد از سال‌ها کسب تجربه، فرق بین هلال با چیزهای دیگر را به راحتی تشخیص‌ می‌دهند.

رستمی با اشاره به خرید و واردات تجهیزات ستاد استهلال بیان کرد: ما در سال‌های اخیر خریدی نداشتیم، آخرین خرید ما به پنج سال پیش بر‌ می‌گردد که مشکلات ناشی از تحریم زیاد نبودند ولی قرار بود خریدی هم در سال گذشته داشته باشیم که به دلیل تحریم‌ها عملی نشد. در مجموع بیشتر تجهیزات رصد ستاد استهلال وارداتی است و گروه‌های رصدی که دارای تلسکوپ ویژه هستند، بیشتر آنها از شرکت‌هایی که وارد کننده تلسکوپ هستند، خریداری‌ می‌کنند،ضمن اینکه شرکت صا ایران اصفهان هم دوربین‌های نظامی تولید‌ می‌کنند که از آنها برای رویت هلال ماه هم استفاده‌ می‌شود./ شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics