قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / استقلال حوزه نجف، مرهون فداکاری فقها است/ مراجع تقلید درهمی از دولت‌ها قبول نمی‌کنند
محمد اسحاق فیاض

آیت‌‌الله فیاض تصریح کرد:

استقلال حوزه نجف، مرهون فداکاری فقها است/ مراجع تقلید درهمی از دولت‌ها قبول نمی‌کنند

آیت‌‌الله فیاض از مراجع تقلید نجف با بیان اینکه، مراجع تقلید شیعه مستقل هستند و درهمی از دولت قبول نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: علماء و فقهای ما تلاش‌ها و فداکاری‌های بی شماری را انجام دادند و به منظور حفظ جایگاه بلند این حوزه علمیه و استقلال آن از دولت‌ها و ستمگران، فقر شدیدی را تحمل کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌‌الله شیخ محمداسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف چندی پیش در پایان جلسات درسی خود خطاب به طلاب و روحانیون، جایگاه ممتاز حوزه‌های علمیه را نتیجه استقلال آن‌ها عنوان کرد و گفت: تفکرات افراطی در مذهب اهل بیت (ع) وجود ندارد و به همین دلیل است که مذهب شیعه به عنوان مذهب معتدل در جهان شناخته می‌شود.

ایشان استقلال حوزه نجف را، مرهون فداکاری فقها دانست و افزود: حوزه علمیه نجف اشرف مهم‌ترین حوزه‌های علمیه و قدیمی‌ترین آن‌ها است که بیش از هزار سال از تاسیس آن می‌گذرد. این در حالی است که علماء و فقهای ما تلاش‌ها و فداکاری‌های بی شماری را انجام دادند و به منظور حفظ جایگاه بلند این حوزه علمیه و استقلال آن از دولت‌ها و ستمگران، فقر شدیدی را تحمل کردند تا این که به برکت این تلاش‌ها، حوزه علمیه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و آموزشی مستقل باقی ماند.

مراجع تقلید شیعه مستقل هستند

آیت‌‌الله فیاض با بیان اینکه، مراجع تقلید شیعه مستقل هستند و درهمی از دولت قبول نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: علمای ما دینار و درهمی از دولت‌ها قبول نمی‌کردند و امروز نیز دولت‌ها برای تأمین مالی حوزه علمیه اعلام آمادگی می‌کنند، اما مراجع تقلید شیعه درهمی از دولت را قبول نمی‌کنند زیرا مستقل هستند و به وظایف و مسئولیت‌های خود در برابر خداوند متعال و حضرت صاحب‌الزمان (عج) عمل می‌کنند و کارمند دولت و هیچ نهاد دیگری نمی‌شوند. بر ما واجب است که با این شیوه استقلالی با بقیه مردم نیز رفتار کنیم و به هیچ چیز جز خداوند متعال نظر نداشته باشیم.

فتوای علمای شیعه مبتنی بر موازین شرعی است

ایشان در بخشی دیگری از سخنان خود تصریح کرد: فتاوای علماء شیعه مبتنی بر موازین شرعی می‌باشد و غیر ممکن است که عالمی شیعی بر خلاف کتاب و سنت فتوا صادر کند. اما آن چه گفته شد در مورد سایر طوایف اسلامی صدق نمی‌کند و آن‌ها مانند مذهب شیعه دارای چنین حوزه علمیه‌ای نیستند و هم چنین از سلاطین و حکومت‌ها استقلال ندارند. بنابراین در فتاوای ایشان مواضعی خلاف کتاب و سنت می‌یابیم، کما این که در برخی طوایف اسلامی فتاوای تکفیری و قتل سایر طوایف مانند اتباع اهل بیت(ع) یافت می‌شود. ولی در مذهب تشیع فقیهی وجود ندارد که به کفر اتباع سایر طوایف فتوا داده باشد.

مذهب شیعه به عنوان مذهب معتدل در جهان شناخته می‌شود

آیت‌الله فیاض در پایان سخنان خود بیان کرد: حوزه‌های علمیه از طریق جایگاه علمی برجسته و از راه استقلال خود از اعتدال و سلامت مذهب در مقابله با آلوده شدن به تندروی و افکار منحرف و تکفیری محافظت می‌کنند و در نتیجه چنین تفکرات افراطی در مذهب اهل بیت (ع) وجود ندارد و به همین دلیل است که مذهب شیعه به عنوان مذهب معتدل در جهان شناخته می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics