قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اشتباهاتی که حوزه به آن دچار شد
اشتباهاتی که حوزه به آن دچار شد

آیت‌الله مسعودی خمینی عنوان کرد؛

اشتباهاتی که حوزه به آن دچار شد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ورود افراد به حوزه باید براساس ضوابط صورت پذیرد، تحول با تغییر در کتب درسی و تغییر در روند تدریس به تنهایی صورت نمی‌پذیرد، سابق، وقتی طلبه می‌آمد، پای درس استاد می‌نشست تنها برای حفظ درس و سخنان استاد نبود بلکه برای فهم بود. حوزه باید سنتی عمل کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص نقش و رسالت حوزه در شرایط کنونی کشور به شفقنا گفت: حوزه از اول انقلاب تاکنون یک اشتباه بزرگ کرده و آن اینکه از دولت بودجه گرفته است درحالیکه نباید می‌گرفت. دوم اینکه حوزه باید طبق امور سنتی که امام فرمود عمل کند، نباید زیربار این برود که هزار نفر را بگیرد برای اینکه امتحانات برگزار کند و پایان نامه بگیرد.

او ادامه داد: گرفتن مبلغ از دولت اشتباه بزرگی بود، نباید بگیرد. در موضوع شیوه امتحانی نظیر شیوه دانشگاه‌ها هم نباید امتحان داشته باشد بلکه باید مانند سابق، افرادی بیایند نزد بزرگان و مراجع، درس بخوانند و آن استاد بزرگ، درس ایشان را تائید کند و امتحانات پیش آقایان مراجع داشته باشند نه امتحان برای مدرک.

این استاد حوزه علمیه قم، مدرک گرایی را آفت بزرگ حوزه دانست و عنوان کرد: بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله محفوظی کجا مدرک گرفتند؟ چه پایان نامه‌ای نوشته بودند؟ مدرک گرا کردن حوزه اشتباه بزرگ حوزه بود و علاوه براین، هرکسی که وارد حوزه شد، پذیرفتند.

او با مقایسه حوزه اول انقلاب با حوزه کنونی بیان داشت: ما قبل از انقلاب، روز اولی که با عده‌ای خدمت علما و بزرگان رفتیم، صحبت این بود که افرادی که وارد حوزه می‌شوند باید اصل و نسب او معلوم شود، و وقتی وارد حوزه شد فقط برای درس بیاید نه مانند الان که برخی برای مدرک گرفتن و کارکردن در ادارات بیایند.

لزوم بازگشت حوزه به وضعیت سابق

مسعودی خمینی درباره فلسفه وجوهات هم گفت: وجوهاتی که تحت عنوان شهریه به طلاب داده می‌شود برای این است که طلبه به درس و بحث بپردازد یعنی برود گوشه‌ای بنشیند درس بخواند، عالم شود و بعد در ممالک و مناطق تبلیغ اسلام و دین کند نه اینکه برود در اداره مشغول کار شود.

او بر لزوم بازگشت حوزه به وضعیت سابق تاکید کرد و ابراز داشت: ورود افراد به حوزه باید براساس ضوابط صورت پذیرد، تحول با تغییر در کتب درسی و تغییر در روند تدریس به تنهایی صورت نمی‌پذیرد، سابق، وقتی طلبه می‌آمد، پای درس استاد می‌نشست تنها برای حفظ درس و سخنان استاد نبود بلکه برای فهم بود. حوزه باید سنتی عمل کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گذری هم بر شعار وحدت حوزه و دانشگاه زد و گفت: در جامعه مدرسین داد و قال شد که حوزه و دانشگاه باید وحدت داشته باشند، الان بعد از ۴۰ سال سرانجام این وحدت چی شده؟ دانشگاه آمد حوزه، اما حوزه دانشگاه نرفت.

مسعودی خمینی همچینین تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی دانشگاهیان اعلام نیاز کنند آقای مطهری برای تدریس به دانشگاه برود یا علامه طباطبایی با بزرگترین فیلسوف جهان بحث کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics