قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی
اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی

تازه‌های نشر؛

اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی

کتاب «اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی: مبانی و پیش‌فرض‌ها» اثر دکتر مسعود فیاضی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب حاضر به «مبانی و پیش ‌‌فرض‌های «نظریه فهم متن» در دانش اصول فقه در قیاس با آموزه‌‌‌های هرمنوتیک فلسفی» می‌‌‌پردازد. از این رو محدوده‌‌ و قلمرو مباحث کتاب از سه جهت محدود می‌‌‌شود.

از جهت اول به مبانی محدود است. یعنی تنها باید در خصوص مبانی بحث کند و به تنقیح آنها بپردازد. مراد از مبانی نیز اصول موضوعه علم که به عنوان پایه و اصل مسلم علم، تلقی به قبول شده و نظریه‌ها و مسائل علم مبتنی بر آنها شکل می‌گیرند، است. از جهت دوم به مبانی و پیش فرض‌های «نظریه فهم متن» در دانش اصول فقه محدود است.

اما، از جهت سوم نیز به مبانی‌‌‌ای محدود است که تنها از سوی هرمنوتیک فلسفی که از سوی‌هانس گئورگ گادامر و مبتنی بر اندیشه‌های مارتین‌هایدگر مطرح شده است، محل بحث قرار گرفته‌‌‌اند. به این مبانی از جهت اینکه از سوی هرمنوتیک فلسفی مورد بحث قرار گرفته‌‌‌اند «مبانی هرمنوتیکی» می‌‌‌گوییم. طبیعتا این مبانی تنها مربوط به مبانی انسان‌شناختی، فهم‌شناختی خواهند بود؛ زیرا اساساً هرمنوتیک فلسفی تنها به چیستی فهم، امکان و طریقه آن بحث می‌پردازد و همه مباحث آن نیز در مبانی انسان‌شناختی آن ریشه دارد؛ اما به سبب اینکه مبانی فهم شناختی هرمنوتیک فلسفی به شاخه‌‌‌های هستی‌شناسی فهم، اعم از چیستی و امکان فهم، و معرفت‌شناسی فهم و همین طور روش‌‌‌شناسی آن تقسیم می‌‌‌شود، در این کتاب به آنها می‌پردازیم.

ترسیم قلمرو مزبور نشان می‌‌‌دهد که کتاب حاضر بیشتر از پایگاه هرمنوتیک فلسفی بحث می‌‌‌کند و می‌‌خواهد ببیند تأثیر مبانی فهم‌شناختی پیش گفته در اصول فقه چیست؟ و اگر مبانی مزبور نقد پذیرند، مبانی متناظر آنها در اصول فقه چگونه خواهد بود و نظر اصولیون در خصوص آنها چیست؟ تا نهایتاً معلوم شود که پایه‌ها و مبانی نظریه فهم متن در اصول فقه چگونه خواهد بود.

گفتنی است، چاپ اول کتاب «اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی: مبانی و پیش‌فرض‌ها» اثر دکتر مسعود فیاضی به قیمت ۷۵۰,۰۰۰ ریال از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.

کلیک کنید: خرید کتاب با تخفیف ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics