قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اعتقاد به دانش حقوقی روز و استفاده از تجارب سایر کشورها، دو ویژگی‌ بارز آیت‌الله شاهرودی
اعتقاد به دانش حقوقی روز و استفاده از تجارب سایر کشورها، دو ویژگی‌ بارز آیت‌الله شاهرودی

دکترمیرمحمد صادقی مطرح کرد:

اعتقاد به دانش حقوقی روز و استفاده از تجارب سایر کشورها، دو ویژگی‌ بارز آیت‌الله شاهرودی

معاونت آموزش و تحقیقات، معاونتی تازه تاسیس بود که پیش از آن با عنوان اداره کل شناخته می‌شد. ایجاد چنین معاونتی و تاکید بر اهمیت آن از سوی آیت‌الله شاهرودی بیانگر سطح علاقه ایشان به کار علمی در دستگاه قضایی بود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حسین میر محمد صادقی حقوقدان، رئیس اسبق دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضاییه و سخنگوی قوه قضاییه در دوران ریاست مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی درباره ابعاد شخصیتی آن مرحوم با اشاره به برخی افراط‌ها و تفریط‌ها نسبت به بزرگان در زمان حیات و وفات آنها گفت: مقدمتا بهتر است به نکته‌‌ای درباره برخی رفتارهای غیر فرهنگی که متاسفانه همواره دیده می‌شود اشاره‌‌ای کنم. آنچه که جامعه ما سالها به عنوان یک بیماری فرهنگی بدان مبتلاست حجاب معاصری در رفتار با بزرگانی است که هم عصر ما به شمار می‌روند، بدین معنا که تا زمانی که بزرگان در نزد ما در حیات به سر می‌برند قدر و منزلت آنها را به اندازه کافی پاس نمی‌داریم و با نقدها و ارائه مطالبی غیر واقعی و توام با شبهه از آنها نام می‌بریم، دقیقا بر خلاف این رویه در زمان رحلت واز میان ما رفتن انواع واقسام خوبی‌های عالم را به او نسبت می‌دهیم.

وی در این باره افزود: متاسفانه در چنین رفتارهایی دچار افراط و تفریط هستیم، رفتارهایی که مانع از دیدن نقاط ضعف و قوت واقعی افراد در زمان حیاتشان می‌شود. بی شک به غیر از معصومین علیهم السلام همه انسانها  دارای نقاط ضعف و قوت هستند، بنابراین نباید با مطلق انگاری افراد را کاملا خوب یا کاملا بد عنوان کنیم.

حسین میر محمد صادقی حقوقدان آشنایی خود را با مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی اینگونه توضیح داد: آشنایی بنده با مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی  به چند ماه بعد از انتصاب ایشان به ریاست قوه قضاییه بازمی گردد. آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی در همان بدو ورود به دستگاه قضایی کشور به دنبال افراد و ایجاد ارتباطاتی با اساتید و محافل دانشگاهی بودند تا در اداره دستگاه قضا از نظرات و کارشناسی آنها اشتفاده شود.

یزان علاقمندی آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی به افزایش سطح علمی دستگاه قضایی

استاد حقوق و سخنگوی اسبق قوه قضاییه خاطر نشان شد: این مساله منجر به آشنایی بنده با ایشان و مطرح شدن دیدگاه‌های بنده شد. هر چند که مطلب خاصی از سوی آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی عنوان نشد، اما ایشان علاقمند به آشنایی و ارتباط بیشتر بودند. بنده به لحاظ آشنایی که از زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با مرحوم آیت‌الله مروی داشتم با آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی آشنا شدم و دو پست به بنده پیشنهاد داده شد.

حسین میر محمد صادقی با تاکید بر میزان علاقمندی آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی به افزایش سطح علمی دستگاه قضایی کشور گفت: معاونت آموزش و تحقیقات معاونتی تازه تاسیس بود که پیش از آن با عنوان اداره کل شناخته می‌شد. ایجاد چنین معاونتی و تاکید بر اهمیت آن از سوی آیت‌الله شاهرودی بیانگر سطح علاقه ایشان به کار علمی در دستگاه قضایی بود از این رو افزایش سطح علمی قضات ودستگاه قضایی مورد توجه قرار گرفت و آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی بر ارتباط موثر با دانشکده علوم قضایی توصیه و تاکیدهای متعددی داشتند.

وی درخصوص فرصت‌های جدید تحصیلی برای قضات در دوران مرحوم آیت‌الله شاهرودی‌ هاشمی افزود: ایشان علاوه بر تاکید بر موارد علمی یاد شده مایل به ایجاد دوره‌های باز آموزی و ادامه تحصیل قضات بودند. بی تردید دوران حضور آیت‌الله‌ هاشمی زمانی فرصت مغتنمی برای ادامه تحصیل و برگزاری دوره‌های باز آموزی برای قضات فراهم شد که به صورت سراسری در کشور انجام گردید و همچنان برگزار می‌شود.

استاد حقوق با اشاره به مخاطرات دوران حضور خود در دستگاه قضایی دو ویژگی مرحوم‌هاشمی شاهرودی را بیان داشت: دوران سخنگویی دوران پر تنشی بین دستگاه قضایی از یک سو و مجلس و دولت که هر دو در اختیار اصلاح طلبان بود. تعدد روزنامه‌ها شرایط خطیر تری را پیش پای سخنگوی دستگاه قضا قرار می‌داد چرا که با کمترین اظهار نظری رسانه‌ها بخصوص مطبوعات انتقاد کرده و نقدهای خود را بیان می‌کردند. در تمام زمانی که بنده در دستگاه قضایی و در جلسات همراه با آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی بودم دو ویژگی از ایشان دیدم که هیچ گاه از ذهنم پاک نخواهد شد.

دو ویژگی‌ مهم و بارز آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی

حسین میر محمد صادقی درخصوص این ویژگی‌ها گفت: از جمله ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی می‌توان به توصیه‌های ایشان مبنی بر توجه به علوم روز اشاره کرد. با اینکه مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی از جامعه روحانیت کشور به شمار می‌رفت و فردی روحانی بود که در فقه و علم اصول بسیار عالم بود اما توجه خاصی به اساتید دانشگاهی علم حقوق و دستاوردهای آنان داشت. همواره مایل بود از تحقیقات علمی دانشگاهی در دستگاه قضا بهره مند شوند از این رو با جرات می‌توان گفت ایشان به حقوقدانان و دانشگاهیان و کسانی که در حوزه حقوق کارشناس و صاحب نظر بودند اعتقاد داشت و همواره مترصد آن بود تا از آنها در پست‌های دستگاه قضا استفاده کند.

وی با تاکید بر اهمیت ویژگی توجه به جامعه دانشگاهی از سوی فردی روحانی افزود: بنده بر اساس مشاهده حس علاقمندی مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی به ارتباط موثر با جامعه دانشگاهی حقوق کشور جلساتی متشکل از اساتید مطرح کشور به بحث و نظر پرداخته و هر دو طرف رئیس دستگاه قوه قضاییه و اساتید دانشگاهی اظهار نظرها، راهکارها و نقدهای خود را بیان می‌داشتند.بی شک این ویژگی موضوع قابل توجهی در فردی روحانی است چرا که متاسفانه بسیاری از روحانیون از چنین ویژگی برخوردار نیستند.

استاد حقوق در ادامه با اشاره به ویژگی دوم مرحوم‌هاشمی شاهرودی خاطر نشان شد: ویژگی دوم مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی استفاده از تجارب قضایی سایر کشورها است. بنده بارها زمانی که به مساله‌‌ای برمی خوردیم شاهد کنجکاوی آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی مبنی بر رصد تجارب سایر کشورهای دنیا بودم مطالبی درخصوص کاهش اطاله دادرسی یا آموزش قضات و … سفرهای خارجی مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی نیز منجر به کسب تجربیات خوبی توسط ایشان شده بود، بنحوی که علاقند به پیاده کردن آن در نظام قضایی کشور داشتند که از آنجمله می‌توان به ایجاد شوراهای حل اختلاف وحمایت از آن اشاره کرد. ایشان معتقد بود نباید مطلق انگاری کرد یعنی تنها بر داشته‌های خود تاکید کرد، بلکه توجه به  تجربیات دیگران در بهبود شرایط  و رشد و تعالی دستگاه قضا بسیار تاثیر گذار خواهد بود. خبرگزاری رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics