قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اعلمیت «انوارالفقاهه» در مقایسه با سایر آثار اسلامی
انوارالافقاهه

اعلمیت «انوارالفقاهه» در مقایسه با سایر آثار اسلامی

آیت‌الله شبیری زنجانی در اثر جدید خود به نام «جرعه‌ای از دریا» به کتاب «انوار الفقاهه» پرداخته و اعتقاد دارد، هر فردی اگر «انوار الفقاهه»‌ را با «جواهر الکلام» مقایسه کند به اعلمیت نوشته شیخ حسن کاشف الغطاء اعتراف می‌کند زیرا این کتاب سرشار از کثرت احتمالات است.

به گزارش شبکه اجتهاد، «انوارالفقاهه» اثر شیخ حسن کاشف الغطاء، عنوان کتابی است که از سوی مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده و از سوی داوران سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه دین گروه «فقه و اصول» به عنوان اثر برگزیده در سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

این اثر، از جمله نسخه‌های خطی علوم اسلامی است که از سوی پژوهشگران و مصححان مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با نظارت حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اوسط عبدالعلی‌زاده، مدیر این مرکز در مدت ۹ سال تصحیح شده و در ۱۰ مجلد به چاپ رسیده است.

مطالعه «ابواب فقهی شیعه» در «انوارالفقاهه»

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اوسط عبدالعلی‌زاده، مدیر مرکز احیای آثار اسلامی در گفت‌و‌گو با ایبنا به بررسی این اثر و شخصیت علمی و فقهی شیخ حسن کاشف الغطاء درمیان فقهای هم‌عصر وی پرداخت.

وی درباره «انوار الفقاهه» اثر شیخ حسن کاشف الغطاء گفت: این کتاب از آثاری به شمار می‌رود که دارای یک دوره مباحث فقهی است که در آن می‌توان ابواب فقهی شیعه را که به صورت استدلالی مورد بحث قرار گرفته را از نظر گذراند. شیخ حسن کاشف‌الغطاء فرزند کوچک شیخ جعفر کاشف‌الغطاء است، وی هم‌عصر شیخ حسن نجفی، صاحب کتاب «جواهر الکلام» است.

اعلمیت «انوارالفقاهه» در مقایسه با سایر آثار اسلامی

حجت‌الاسلام عبدالعلی‌زاده با اشاره به اینکه شیخ حسن کاشف الغطاء در میان فقهای زمان خود دارای ارزش و اعتبار بالایی بوده است، اظهار کرد: این فقیه از جمله کسانی بود که در آثار مختلفی از وی به عنوان مجتهدی عالی‌رتبه نام برده شده است. مرحوم آقابزرگ تهرانی و سیدحسن صدر در آثار خود شیخ حسن کاشف الغطاء را فقیه و شیعه‌ای عالی‌رتبه در بین شیوخ اسلام دانسته و اعتقاد دارد کاشف‌الغطاء از شیخ سیدحسن نجفی نویسنده «جواهر الکلام» به مراتب بالاتر و دارای ارزش و اعتبار بسیاری در بین فقهای عصر خود بوده است.

مدیر مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به جایگاه علمی شیخ حسن کاشف الغطاء پرداخت و گفت: آیت‌الله شبیری زنجانی در اثر جدید خود به نام «جرعه‌ای از دریا» به کتاب «انوار الفقاهه» پرداخته و اعتقاد دارد، هر فردی اگر «انوار الفقاهه» ا با «جواهر الکلام» مقایسه کند به اعلمیت نوشته شیخ حسن کاشف الغطاء اعتراف می‌کند زیرا این کتاب سرشار از کثرت احتمالات است.

کاشف‌الغطاء متأثر از شهید اول است

حجت‌الاسلام عبدالعلی‌زاده در مقایسه کتاب «انوار الفقاهه» با سایر آثار هم‌عصر شیخ حسن کاشف الغطاء اظهار کرد: کاشف الغطاء کتاب «انوار الفقاهه» را بسیار موجز، خلاصه و در عین حال جامع نوشته است و مباحث به صورت مناسبی بیان شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. برخی اعتقاد دارند که شیخ حسن کاشف الغطاء متأثر از «شیخ شمس‌الدین محمد بن مکی بن احمد عاملی نبطی جزینی» ملقب به «شهید اول» است. کاشف‌الغطاء آثار خود را با ذوق فقهی، روان و به عربی سلیس نوشته است.

بازیابی ۵۰۰ منبع «انوارالفقاهه» بعد از تصحیح متن

مدیر مرکز احیای آثار اسلامی درباره تصحیح این اثر و انتشار آن از سوی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی گفت: این اثر با مدیریت من و در مرکز احیای اسلامی از سوی چندتن از کارشناسان در حوزه علوم اسلامی تصحیح شده است. این کتاب جزو نسخه‌های خطی بوده و از روی این نسخه در ۱۰ جلد به چاپ رسیده و منابع آن که بیش از ۵۰۰ منبع است بازیابی شده است.

وی ادامه داد: ۹ جلد از «انوار الفقاهه» مطالب اثر را دربردارد و در یک جلد نیز فهارس آن تدوین شده است. مقدمه مفصلی در ۱۲۴ صفحه برای این کتاب نوشته‌‌ام که در آن به چگونگی روند تصحیح، نحوه تحقیق و ترجمه شرح حال این عالم بزرگ پرداخته‌ام. این اثر دارای سه فصل است در فصل نخست ترجمه و شرح حال شیخ حسن کاشف الغطاء بررسی شده و در فصل دوم کتاب «انوار الفقاهه» برای خوانندگان و علاقه‌مندان معرفی شده و در فصل سوم نیز به نحوه تصحیح و سامان‌یافتن این اثر پرداخته شده است. این کتاب دارای ۸ فهرست جامع است. فهارس آن نیز در بردارنده آیات، احادیث، علائم است.

حجت‌الاسلام عبدالعلی‌زاده درباره مدت زمان تصحیح این نسخه خطی گفت: تصحیح این اثر ۹ سال به طول انجامیده است به عبارتی هر مجلد «انوار الفقاهه» یک سال زمان برده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics