قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امام تاکید داشتند حوزه مستقل باشد و ابراز نظرات علمی آزاد/ مباحث مهم امام در عرصه فقاهت و اجتهاد پیگیری نمی‌شود
امام تاکید داشتند حوزه مستقل باشد و ابراز نظرات علمی آزاد/ مباحث مهم امام در عرصه فقاهت و اجتهاد پیگیری نمی‌شود

آیت‌الله جناتی:

امام تاکید داشتند حوزه مستقل باشد و ابراز نظرات علمی آزاد/ مباحث مهم امام در عرصه فقاهت و اجتهاد پیگیری نمی‌شود

امام خمینی هم روی انقلاب و حوزه علمیه زیاد اهتمام و تأکید داشتند و می‌خواستند حوزه مستقل باشد و ابراز نظرات علمی آزاد باشد. متأسفانه آن شور و نشاط و فعالیت علمی در حوزه چندان مشاهده نمی‌شود. حوزه برای پاسخگویی به نیازهای فراوان باید پر تلاش و جوابگو باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمد ابراهیم جناتی در دیدار جمعی از مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ـ دفتر قم اظهار داشت: حضرت امام در برخورد با طلبه‌ها به مانند طلبه‌ها برخورد می‌کرد و تواضع زیادی داشت و در سال‌های اقامت ایشان در نجف چون استفتائی که مقلدین از ایران می‌فرستادند با مزاحمت سازمان امنیت مواجه می‌شد با تدبیر آقا مصطفی به نام من به نجف می‌آمد و من خدمت ایشان می‌دادم و خودم به ایران ارسال می‌کردم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام خمینی با اینکه فیلسوف بزرگی بود اهتمام زیادی به فقه داشت و می‌فرمودند فقه اسلام سنتی است اما سنتی بودن به این معنا نیست که پویا نباشد و اصرار داشتند که نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که فقه متهم به ناتوانی در اداره جامعه شود.

آیت‌الله جناتی همچنین این مطلب مهم را مطرح کرد که باید فقیه امامی از فقه دیگر مذاهب و نظرات و فتاوای آنها هم آگاه باشد تا روایات را و مقصود ائمه معصومین: را خوب دریابد و کشف کند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه از رفاقت و دوستی خود با حاج آقا مصطفی یاد کرد و گفت: ما سال‌ها پنج‌شنبه‌ و جمعه با هم شام می‌خوردیم و گعده داشتیم. همچنین ما با هم در جمعی که داشتیم سه سفر پیاده از نجف به کربلا مشرف شدیم و آن بزرگوار صمیمیت و رفاقت زیادی با بنده داشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام خمینی هم روی انقلاب و حوزه علمیه زیاد اهتمام و تأکید داشتند و می‌خواستند حوزه مستقل باشد و ابراز نظرات علمی آزاد باشد. متأسفانه آن شور و نشاط و فعالیت علمی در حوزه چندان مشاهده نمی‌شود. حوزه برای پاسخگویی به نیازهای فراوان باید پر تلاش و جوابگو باشد. برای همین امام این دیدگاه را مطرح کردند که زمان و مکان در اجتهاد تأثیر دارند. منظور ایشان این بود که زمان و مکان موجب تطور هستند و تطور در زمان و مکان اتفاق می‌افتد و موجب تغییرات داخلی یا خارجی موضوع می‌شود، وقتی موضوع دچار تغییر شود، حکم جدیدی می‌طلبد. این نظریه ایشان بسیار مهم بوده که باید به آن اهتمام داشت.

بنابر گزارش جماران، آیت‌الله جناتی در پایان تصریح کرد: البته زعمای حوزه باید زندگی طلبه‌ها را اداره کنند تا طلبه‌ها بتوانند با فراغت بیشتر و یا آرامش ذهنی به فعالیت علمی اشتغال داشته باشند و با فعالیت‌های بیشتر علمی نظرات امام و توقعات امام از حوزه تأمین می‌شود. به هر حال متأسفانه نظرات مهمی که امام در عرصه فقاهت و اجتهاد مطرح کردند، پیگیری نشده و نمی‌شود؛ یعنی دیدگاه ایشان درباره لزوم آگاهی از فقه مذاهب، تأثیر زمان و مکان در اجتهاد و پویان بودن فقه در عین سنتی بودن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics