قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امام خمینی و آیت‌الله حکیم فرمودند تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است
امام خمینی و آیت‌الله حکیم فرمودند تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است

آیت‌الله اشرفی شاهرودی:

امام خمینی و آیت‌الله حکیم فرمودند تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است

استاد برجسته خارج فقه حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه شیخ انصاری در دَوَران بین تحصیل علم و تکسُّب، تحصیل علم را ترجیح می‌دهد، اظهار کرد: طلبه نباید بخاطر سختی‌ها اهتمام به درس را رها کند. من این مسأله را با امام خمینی و آیت‌الله حکیم مطرح کردم و هردوی آنان فرمودند که تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی، موضوع «بایستگی‌های حوزه کارآمد» را در دو جلسه از نشست‌های گفتمان معرفت ارائه کرد و مباحث اخلاقی و علمی مد نظر خود را در قالب تذکر و خاطره در ده محور بیان نمود.

استاد برجسته خارج حوزه علمیه مشهد ضمن بیان خاطرات و نکات اخلاقی، لزوم اهتمام طلاب به علم و درس را با وجود مشکلات معیشتی گوشزد کرد و گفت: شیخ انصاری در دَوَران بین تحصیل علم و تکسُّب، تحصیل علم را ترجیح می‌دهد. سختی‌های زندگی همیشه بوده است بلکه مطلوب است و مقام امامت حضرت ابراهیم بعد از گذراندن بلایای بسیار به او داده شد. طلبه نباید بخاطر این سختی‌ها اهتمام به درس را رها کند. من این مسأله را با امام خمینی و آیت‌الله حکیم مطرح کردم و هردوی آنان فرمودند که تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است.

شاگرد حضرت امام خمینی (ره) در ادامه، تأثیر اخلاق و زهد عملی روحانیت بر مردم را بیش از تأثیر علمی آنان دانست و از مسئول خرید خانه امام خمینی نقل کرد که خرج خانه امام یک دینار و هفت درهم بود و جرأت نمی‌کردیم آن را یک دینار و هشت درهم کنیم. حتی اگر یک دینار از خودمان اضافه می‌کردیم امام قبول نمی‌کردند.

وی نسبت به غیبت و تهمت و توهین طلاب به بزرگان و علمای دین اخطار داد و گفت: بنا نیست خداوند تأثیر بر مردم و مقامات عالی که بر اثر تلاش و جهاد به دست می‌آید را به کسانی بدهد که کنترلی بر خود ندارند.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی، طلاب را از اینکه برای رشد خود منتظر برنامه و خط و مشی حوزه باشند بازداشت و با بیان الگوهایی مانند شیخ طوسی، راه رشد را در حرکت و اقدام خود افراد با بهره از معلمان اخلاقی و علمی دانست. این استاد حوزه گفت: تحول حوزه توسط بزرگان خوب است اما نباید معطل آن بود.

وی از آیت‌الله شیخ هاشم لاریجانی توصیه‌ای در مورد روش تحقیق و بحث مسائل فقهی نقل کرد که در هر مبحث، قبل از اقوال علما، روایات باب را ببینید و برداشت اولیه خود را از آن‌ها داشته باشید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه مشهد معنای واقعی فقه را معنای عام آن در سه حوزه احکام و اعتقادات و اخلاق معرفی کرد و گفت: علمای قدیم که موفق بوده‌اند در هر سه حوزه تلاش می‌کردند و متمحض در فقه و اصول نبوده‌اند.

وی در عین حال، بر اهمیت علم اصول و فلسفه تأکید کرده و اصول را مقدمه‌ی علوم اسلامی دیگر خواند و گفت: طلبه‌ای که مقداری اصول را عمیق مطالعه کند برای علومی مانند تفسیر، خیلی از مواقع حتی به استاد نیاز ندارد.

استاد اشرفی شاهرودی به عنوان راه حل، پرورش تعدادی متخصص در رشته‌هایی مانند اعتقادات و کلام را ضروری دانست.

این استاد حوزه علمیه، ضمن خاطراتی از علمای گذشته، طلاب را از غرور علمی هراساند و آنان را از حرص و ادعاهای واهی نسبت به جایگاه سهمگین اجتهاد و نیابت حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه پرهیز داد و انگیزه های پنهان این ادعاها را گوشزد کرد.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی در پایان با بیان اینکه برخلاف رشته‌های دیگر، تأثیر و کارآمدی آخوند پیر بیشتر از جوان است، به این نکته توجه داد که طلاب باید در عین اهتمام به درس مراقب سلامتی و فرصت جوانی خود باشند که در پیری بیمار نشوند و بتوانند بهره تلاش جوانی را برداشت کنند.

بنابر گزارش پایگاه شورای عالی حوزه علمیه خراسان، این سخنان در جلسات پایانی گفتمان معرفت در دفتر آیت‌الله اشرفی شاهرودی ماه مبارک رمضان در مشهد ایراد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics