قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اما و اگر‌های اجلاسیه عمومی نشست دوره‌ای اساتید
نامه جمعی از «اساتید و فضلای حوزه علمیه قم» در دفاع از ساحت مرجعیت

یادداشت روز؛

اما و اگر‌های اجلاسیه عمومی نشست دوره‌ای اساتید

انتخاب عنوان «جایگاه تراث در تحول» برای این دوره از نشست اساتید، مایه امید و مسرت است. مطمئن نیستم اما شاید این اولین نشستی باشد که با یک عنوان تحولی برگزار می‌شود؛ بنابراین آن را باید به فال نیک گرفت اگر…

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام محمد تقی اکبرنژاد رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی طی یادداشتی به مناسبت برگزاری نشست عمومی اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، در اول دیماه سال جاری آورد:

انتخاب عنوان «جایگاه تراث در تحول» برای این دوره از نشست اساتید، مایه امید و مسرت است. مطمئن نیستم اما شاید این اولین نشستی باشد که با یک عنوان تحولی برگزار می‌شود؛ بنابراین آن را باید به فال نیک گرفت، اگر…

۱- اگر این عنوان، مفهوم مخالف نداشته باشد و در صدد متهم ساختن تحول‌خواهان نباشد و تراث را بر ضد آنان نشوراند و ایشان را مخالف تراث نشان ندهد! زیرا تحول خواهان نه تنها مخالف تراث نیستند که خود را مدیون آن می‌دانند. بر این باورند که هر نسلی باید پا بر دوش تراث بگذارد تا بتواند چیزهایی را ببیند که تراث ندیده اند. بله آنان تنها توقف در تراث و اسیر شدن در آن و تعصب و تحجر نسبت به آن را نمی‌پسندند.

۲- اگر مقصود از آن اصرار بر کتاب‌های رایج مثل رسائل و مکاسب و کفایه نباشد؛ زیرا این کتاب‌ها نه ضوابط یک کتاب آموزشی را دارند و نه متناسب با نیازهای زمان حاضر نوشته شده‌اند و نه از بسیاری از زوائد خسته کننده پیراسته‌اند.

۳- اگر مقصود از این عنوان مصادره تحول نباشد. ترس من از این است که تحول از معنای اوج‌مند آن (یعنی تحول حوزه در نظام مدیریت، آموزش، محتوا، تربیت و پژوهش و هر چیز دیگری که نتیجه آن تولید نقشه راه برای تمدن اسلامی و نیروی لازم برای نظام اسلامی باشد) به ناگاه سقوط آزاد کند و فقط در حدّ آشنایی با مسائل سیاسی و اجتماعی زمان و تشکیل چند درس از مسائل تکراری و حل و فصل شده مانند ولایت فقیه تحریف گردد.

۴- اگر غرض از این عنوان، ایجاد جوّ علیه جریان تحول‌خواه نباشد.

۵- اگر مقصود از آن بیانیه شفاهی در تقویت تعصب نسبت به حرفها و نظریات قدیمی نباشد.

۶- اگر خود این نشست هم به فضای بسته علیه تحول‌خواهی بدل نگردد و اساتید معظم بتوانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند و از اتهام بی‌سوادی و اهانت به بزرگان در امان بمانند! زیرا بنده در گفتگوهایی که با ده‌ها استاد داشته‌ام، اغلب آنان را معترض به فضای آموزشی و کتاب‌های رایج یافتم. ولی اغلب از بدنام شدن برحذر بودند. به عنوان برادری کوچک از همه سروران انقلابی خواهشمندم نظرات عالمانه خود را بدون ملاحظه بیان کنند؛ زیرا فرض این است که جلسه، جلسه هئیت نیست تا سخن علمی را برنتابد و بر احساس تکیه نماید. بلکه جلسه، جلسه علم و حاضران، اساتید ارجمند و فاضلی هستند که سال‌ها با کار علمی و بیان استدلالی انس گرفته‌اند.

در پایان وظیفه خود می‌دانم که از برگزار کنندگان محترم و معزز این نشست کمال سپاسگزاری را ابراز دارم.

سلام و درود خدا بر تمام عالمان و شهیدانی که دینداری امروز خود را مدیون آنان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics